Żabka zarobiła więcej. Nie oszczędza na reklamach
W 2024 roku Grupa Żabka zwiększyła przychody o jedną piątą do 23,8 mld zł, zarabiając na czysto prawie 600 mln zł. Zwiększyła się także sprzedaż porównywalna w jej sklepach. Firma przeznaczyła na marketing 267 mln zł.

Przychody sprzedażowe Grupy Żabka sięgnęły w 2024 roku 23,8 mld zł. To wzrost o 20,1 proc. z 19,81 mld zł w 2023 roku.
W podobnym tempie wpływy firmy zwiększyły się w samym czwartym kwartale – o 20,6 proc. do 6,07 mld zł. Średnia prognoz analityków zapytanych przez PAP wynosiła 5,94 mld.
Natomiast sprzedaż porównywalna w całym ub.r. zwiększyła się o 8,3 proc.
Już ponad 11 tys. sklepów Żabka
Biznes Grupy Żabka jest oparty na modelu franczyzowym, w którym działa zdecydowana większość jej sklepów. W ub.r. wpływy ze sklepów franczyzowych zwiększyły się z 19,24 do 22,55 mld zł, przy czym ich udział w całkowitych przychodach zmniejszył się z 97,2 do 94,8 proc.
Ten ostatni wskaźnik zmalał głównie w efekcie skokowego wzrostu przychodów z własnych sklepów i sprzedaży hurtowej – ze 129,94 do 682,86 mln zł. W ub.r. firma weszła do Rumunii, otwierając tam do końca roku 60 sklepów pod szyldem Froo.

Z kolei łączna liczba jej placówek handlowych zwiększyła się przez rok o 1 166 do 11 069.

Całoroczne koszty sprzedaży Grupy Żabka zwiększyły się z 16,27 do 19,41 mld zł. Wydatki administracyjne i ogólne (czyli m.in. na własnych pracowników) poszły w górę z 329,24 do 461,24 mln zł, marketingowe – z 224,93 do 267,37 mln zł, a te w obszarze technologii, innowacji i rozwoju – z 230,48 do 285,72 mln zł.
Zysk EBITDA firmy poszedł w górę z 2,74 do 3,36 mld zł, zysk operacyjny – z 1,38 do 1,66 mld, a zysk netto – z 356,29 do 592,75 mln. Wydatki finansowe (głównie na obsługę zadłużenia) zwiększyły się zaś z 1,01 do 1,03 mld zł.
Tylko w czwartym kwartale ub.r. firma zanotowała wzrost zysku EBITDA z 804 do 891 mln zł, zysku operacyjnego – z 418 do 420 mln zł i zysku netto – z 209 do 216 mln. Analitycy spodziewali się 514 mln zysku operacyjnego i 261,9 mln zysku netto.

Prognozy Żabki na 2025 r.
– Zgodnie z oczekiwaniami sprecyzowanymi podczas IPO, planujemy osiągnąć stabilną skorygowaną marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do górnej granicy przedziału 12-13 proc. w krótkim i średnim terminie oraz wzrost sprzedaży LFL w 2025 roku na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych – stwierdziła w komunikacie prasowym Marta Wrochna-Łastowska, dyrektor finansowa Grupy Żabka. Zaznaczyła, że firma oczekuje też dalszego wzrostu zysku netto.
Prezes Grupy Żabka Tomasz Suchański wyliczył, że firma zamierza „konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać naszą obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy grupy”.
– Naszym średnioterminowym celem jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego pomiędzy 2023 a 2028 rokiem, realizowane poprzez dalsze otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie oraz wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach (LFL) i kanałach cyfrowych. W obszarze Digital Consumer Offering (DCO) stawiamy sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego do 2028 roku – zaznaczył Tomasz Blicharski, chief strategy & development officer firmy.
Dołącz do dyskusji: Żabka zarobiła więcej. Nie oszczędza na reklamach