ZFPR inicjuje Komisję Etyki Public Relations. Na czele prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska
Związek Firm Public Relations powołał Komisję Etyki Public Relations, której przewodniczącą została prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem nowego organu jest umacnianie standardów etycznych branży oraz działania edukacyjne na temat etyki.

Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations. Będzie zajmować się nie tylko oceną zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku.
Organ ma działać na zasadach podobnych co instytucje z branży reklamowej jak Komisja Etyki Reklamy. KEPR będzie opiniował zgodność z etyką np. kampanii PR czy praktyk agencji i ważnych uczestników rynku (np. w toku przetargów). Każde postępowanie będzie prowadzone przez arbitrów, a od decyzji komisji będzie można się odwołać. Komisja będzie jedynie wydawała uchwały, ponieważ nie ma uprawnień do nakładania sankcji.
Zobacz: Związek Firm Public Relations promuje partnerskie przetargi
Etyka na pierwszym planie
Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do m.in. Kodeksu Etyki Public Relations, Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs, Karty Etycznej Public Relations, Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Kodeksu Ateńskiego, Kodeksu Lizbońskiego, Karty Rzymskiej oraz innych międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.
Nowy organ zamierza reagować na nieetyczne działania wychwycone przez prezydium bez formalnego zgłoszenia, głównie w celach edukacyjnych i wywierania presji środowiskowej,
Zgłoszeń spraw do Komisji będzie można dokonywać przez formularz na stronie internetowej. Każdy uczestnik rynku czy konsument będzie mógł dokonać zgłoszenia.
Komisja Etyki Public Relations nie będzie jedynie ciałem opiniotwórczym. Po uprawomocnieniu uchwały, Prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
KEPR może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.
Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży – podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.
Zobacz: Branżowa organizacja wprowadza samoregulacje w zakresie public affairs
Kto w Komisji Etyki Public Relations
Organami KEPR będą: Przewodnicząca, Prezydium KEPR, Kolegium Arbitrów oraz Arbiter-Referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych. Kadencja Komisji potrwa dwa lata.
KEPR będzie działać w multidyscyplinarnym składzie. W najbliższych tygodniach wyłoni arbitrów.
Przewodniczącą Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek Śliwińska. Skład Prezydium tworzą Agnieszka Kępińska-Sadowska (Haleon); Małgorzata Mejer (Procter&Gamble); Marta Pokutycka-Mądrala (Nationale-Nederlanden).
Środowisko naukowe w Prezydium reprezentują prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, profesor w Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Przedstawiciel środowiska prawniczego to mecenas Maciej Ślusarek, Partner w Kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk.
Organizacje branżowe oraz media reprezentują w prezydium: Karolina Łuczak (Provident), prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Zarządu Stowarzyszenia Demagog.
Związek Firm Public Relations w gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują: dr Eliza Misiecka (Genesis PR), dr Łukasz Przybysz (Vision Group Executive Advisors), Ewelina Puławska (Good One PR), Hanna Waśko (Big Picture).
Bez etyki nie ma profesjonalnego PR
Branża PR odczuwa głęboką i wciąż narastającą potrzebę zajęcia się kwestiami etycznymi. Jest ona postrzegana jako fundamentalna dla profesjonalizmu w zawodzie PR - podkreślano na briefingu inauguracyjnym KEPR. - Ta potrzeba była zawsze. Natomiast nie mieliśmy jej zaopiekowanej. Dziś nie można być profesjonalnym PR-owcem, jak się nie ma etyki – powiedziała podczas prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.
– My dzisiaj żyjemy w bardzo takich turbulentnych czasach. Z jednej strony są fascynujące, z drugiej niosą też za sobą sporo zagrożeń, bo na AI można spojrzeć w dwie strony. Mamy do czynienia z dezinformacją, z fejkami. Kręgosłup oparty o wartości, o etykę, to drogowskaz, który nas kieruje na dobrą drogą – dodała Marta Pokutycka-Mądrala z prezydium KEPR, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzecznika prasowa Nationale-Nederlanden.
Przypomnijmy, że na rynku public relations przez kilka lat działała Rada Etyki Public Relations. Ostatnie znane opinii publicznej orzeczenie wydała w styczniu 2020 roku dotyczyło wypraszania dziennikarzy z konferencji prasowych.
Dołącz do dyskusji: ZFPR inicjuje Komisję Etyki Public Relations. Na czele prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska