23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów
Po zmianie metodologii badania NetTrack szacowana liczba polskich internautów podskoczyła o ponad 3,5 mln, a penetracja sieci - o 12 pkt proc. 70 proc. użytkowników jest w wieku 25-59 lat, 29 proc. korzysta z sieci mobilnie. Najpopularniejsze usługi to poczta mailowa i e-zakupy, a serwis - Google.
Według fali badania NetTrack przeprowadzonej od stycznia do marca br. korzystanie z internetu zadeklarowało 76,6 proc. Polaków, co w przeliczeniu na populację daje 23,08 mln osób. Tymczasem w podsumowaniu tego badania realizowanego w ub.r. penetracja internetu wyniosła 64,4 proc., szacunkowa liczba użytkowników sieci - 19,41 mln.
Tak duży wzrost wynika przede wszystkim z modyfikacji metodologii zbierania danych. - Od początku roku w badaniu NetTrack zostały zastosowane równolegle różne techniki dotarcia do respondentów i gromadzenia danych. Pozwala nam zdecydowanie poprawić dotarcie do respondentów, zwłaszcza trudno dostępnych, mobilnych, często nieobecnych w miejscu zamieszkania lub niechętnych wizycie ankietera. Efektem lepszego jest dokładniej określony zasięg badanego zjawiska i precyzyjnie mierzone zachowania korzystania z medium. Jednocześnie jednak zmiana ma charakter systemowy i nie pociąga za sobą różnic w strukturze społeczno-demograficznej użytkowników internetu ani w sposobie korzystania z sieci - informuje realizująca to badanie firma MillwardBrown w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Badanie od stycznia do marca br. przeprowadzono na 5 002 osobach w wieku 15 lat i więcej.
Wśród 76,6 proc. osób z tej grupy deklarujących się jako internauci prawie jedna piąta ma od 15 do 24 lat, jedna dziesiąta - 60 lat i więcej, a 70 proc. - od 25 do 59 lat. Prawie 70 proc. ma średnie lub wyższe wykształcenie. W miejscowościach do 20 tys. mieszkańców żyje 14,5 proc., a w największych miastach - 11,8 proc.
Profil internautów | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Płeć | |
mężczyźni | 49,30% |
kobiety | 50,70% |
Wiek | |
15-24 lata | 19,80% |
25-39 lat | 36,30% |
40-59 lat | 33,90% |
60 lub więcej | 10,00% |
Wykształcenie | |
podstawowe | 12,00% |
zasadnicze zawodowe | 18,40% |
średnie | 39,70% |
wyższe | 29,60% |
Miejsce zamieszkania | |
miasta ponad 500 tys. mieszkańców | 11,80% |
miasta 200-499 tys. mieszkańców | 8,20% |
miasta 100-199 tys. mieszkańców | 9,40% |
miasta 50-99 tys. mieszkańców | 8,50% |
miasta 20-49 tys. mieszkańców | 10,90% |
miasta do 19 tys. mieszkańców | 14,50% |
85 proc. polskich internautów deklaruje, że używa poczty mailowej, 80 proc. kupuje w sklepach internetowych, a 69 proc. - na portalach aukcyjnych. Z bankowości elektronicznej korzysta 59 proc., 30 proc. - gra w gry online, a 22 proc. czyta blogi.
Ponad dwie trzecie szuka w sieci ciekawostek i plotek, a 58 proc. - informacji o produktach i usługach.
Zwyczaje internautów | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Miejsce korzystania | |
w domu | 98,20% |
poza domem | 40,30% |
mobilnie, w drodze, w innymi miejscu Hot Spot z WiFi | 29,10% |
Cele korzystania | |
korzysta z poczty elektronicznej | 84,70% |
robi zakupy w sklepach internetowych | 80,10% |
kupuje lub sprzedaje na aukcjach internetowych | 69,00% |
poszukuje informacji o markach i produktach | 60,90% |
korzysta z rachunku bankowego | 59,10% |
porównuje ceny produktów | 58,70% |
rezerwuje bilety | 31,60% |
gra w gry komputerowe | 30,20% |
zamieszcza/poszukuje ogłoszeń | 27,40% |
doładowuje telefon komórkowy | 26,30% |
poszukuje pracy | 25,10% |
ściąga muzykę (pliki mp3, wav) | 24,60% |
do nauki/e-learning | 23,10% |
do pracy/prowadzenie firmy | 22,50% |
czyta blogi | 21,80% |
ściąga filmy | 19,30% |
wysyła pliki/pobiera programów | 18,80% |
publikuje filmy/zdjęcia | 17,50% |
uczestniczy w dyskusjach na forach internetowych | 13,90% |
zamieszcza komentarze pod tekstami na stronach internetowych | 13,70% |
zamieszcza opinie/oceny sklepów internetowych | 12,90% |
wysyła SMSy | 12,20% |
telefonia internetowa (VoIP) | 7,40% |
poznaje osoby za pomocą serwisów randkowych | 4,80% |
współtworzy serwisy internetowe | 4,00% |
pisze blog | 2,70% |
obstawia zakłady; gra w gry hazardowe | 2,50% |
Poszukiwane informacje | |
ciekawostki/plotki | 67,70% |
informacje o cenach produktów i usług | 58,00% |
rozkłady jazdy pociągów/autobusów/lotów | 52,20% |
przepisy kulinarne/recenzje gastronomiczne | 51,90% |
zdrowie/uroda | 47,90% |
książki/muzyka/film | 41,80% |
sprzęt RTV/AGD | 40,10% |
wydarzenia kulturalne | 37,60% |
samochody/motoryzacja | 36,80% |
informacje o zdrowiu, rozwoju i wychowaniu dzieci | 34,90% |
sport | 33,40% |
podróże/oferta turystyczna | 32,20% |
telefony komórkowe/sieci GSM/akcesoria | 32,10% |
ekonomiczno-prawne | 26,30% |
sprzęt komputerowy, oprogramowanie, gry komputerowe | 24,40% |
usługi finansowe, giełda | 17,40% |
Google jako znany serwis internetowy spontanicznie wymienia 21,3 proc. użytkowników, Onet - 18,4 proc., Facebooka - 14,6 proc., a Wirtualną Polskę - 14,3 proc.
Najpopularniejsze serwisy | |
WIRTUALNEMEDIA.PL | I - III 2015 |
Znajomość spontaniczna | |
GOOGLE (www.google.pl) | 21,30% |
ONET (www.onet.pl) | 18,40% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 14,60% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 14,30% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 9,80% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 4,90% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 2,40% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) | 2,10% |
O2 (www.o2.pl) | 1,30% |
NK.PL (www.nk.pl) | 0,40% |
Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca? | |
GOOGLE (www.google.pl) | 84,40% |
ALLEGRO (www.allegro.pl) | 73,80% |
YOUTUBE (www.youtube.pl) | 60,80% |
FACEBOOK (www.facebook.pl) | 58,90% |
ONET (www.onet.pl) | 50,70% |
WIRTUALNA POLSKA (www.wp.pl) | 38,40% |
WIKIPEDIA (pl.wikipedia.org) | 31,80% |
CENEO (www.ceneo.pl) | 29,60% |
INTERIA.PL (www.interia.pl) | 27,30% |
GAZETA.PL (www.gazeta.pl) | 19,20% |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: 23 mln internautów w Polsce. 29 proc. z dostępem mobilnym, najczęściej korzystają z maili i e-zakupów