W Agorze ubyło 150 etatów. Mniej na pensje w „Gazecie Wyborczej” i Gazeta.pl
W 2024 roku zatrudnienie w grupie Agora zmalało o ponad 150 etatów, głównie w efekcie zwolnień grupowych w pionie prasowym i internetowym. Całoroczne koszty świadczeń pracowniczych wzrosły o 8 proc., ale po zwolnieniach dynamika była znacznie niższa.

Na koniec ub.r. zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora wynosiło 2 392 etaty, co wobec 2 548 etatów oznacza spadek o 6,1 proc.
W lutym i marcu ub.r. firma przeprowadziła zwolnienia grupowe, które objęły ok. 180 pracowników: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z pionu Gazeta.pl. W efekcie na koniec marca zatrudnienie w grupie Agora wynosiło już tylko 2 438 etatów, kwartał później – 2 414, a na koniec września – 2 376.
W sprawozdaniu Agora wskazała jeszcze dwie przyczyny zmniejszenia liczby jej pracowników. Na początku ub.r. sprzedała Grupie Pracuj posiadane 80 proc. udziałów HRlink (za 6,2 mln zł), a spadek zatrudnienia nastąpił też w segmencie radiowym.
CZYTAJ TEŻ: „Gazeta Wyborcza” prawie w połowie cyfrowa. Technologia pomoże w subskrypcjach?
Wydatki grupy Agora na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze sięgnęły w 2024 roku 453,4 mln zł, rosnąc o równe 8 proc. z 419,7 mln zł rok wcześniej.
Dodatkowe koszty zwolnień grupowych wyniosły 8,3 mln zł, z czego 7,9 mln zł zaksięgowano w pierwszym kwartale ub.r., a 0,4 mln w drugim (w strukturze kosztowej są klasyfikowane osobno, a nie dodawane do wydatków pracowniczych).
Po zwolnieniach mniejsze wzrosty kosztów pracowniczych
W pierwszym kwartale br. nakłady na pracowników poszły w górę rok do roku o 18,6 proc. do 114,9 mln zł. W kolejnych kwartałach dynamika była już jednocyfrowa: w drugim wydatki w tym zakresie zwiększyły się o 4,6 proc. do 109,8 mln zł, w trzecim – o 6 proc. do 110 mln zł, a w czwartym – o 4,6 proc. do 124,4 mln zł.
W konsekwencji na 33,7 mln zł całorocznego wzrostu tych kosztów 18 mln zł przypadło na pierwszy kwartał.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W strukturze kosztowej grupy Agora obszar pracowniczy jest drugim co do wielkości po usługach obcych, na które wydatki w 2024 roku poszły w górę o 3,5 proc. do 487,4 mln zł. Natomiast łączne koszty operacyjne zwiększyły się o 4,6 proc. do 1,4 mld zł, ale w czwartym kwartale zmalały o 1,6 proc. do 386,3 mln zł (głównie dzięki skurczeniu się kwoty odpisów aktualizujących z 7,5 do 0,4 mln zł.

Podwyżka płacy minimalnej wpłynęła na pensje w Heliosie
Prawie jedna czwarta budżetu pracowniczego grupy Agora przypada na segment filmowo-książkowy obejmujący przede wszystkim sieć kin Helios. Wydatki na wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze w tym pionie w 2024 roku sięgnęły w tym pionie 106,2 mln zł, o 21 proc. więcej niż przed rokiem.
W sprawozdaniu Agory zwrócono uwagę, że w ub.r. dwa razy podwyższono płacę minimalną, co „wpłynęło na wzrost kosztów wynagrodzeń, przede wszystkim w segmencie Film i Książka”.
Wskazano też inne przyczyny. – Wzrost tej kategorii kosztów związany był głównie z działalnością kinową w związku z wyższymi kosztami wynagrodzeń etatowych i zleceń, głównie w efekcie wzrostu płacy minimalnej oraz zmiennego elementu wynagrodzenia dla pracowników. Koszty wynagrodzeń i świadczeń były wyższe również w działalności filmowej, m.in. w związku z produkcją filmów oraz w Wydawnictwie Agora – opisano.
CZYTAJ TEŻ: „Gazeta Wyborcza” i Gazeta.pl jako osobne spółki. Na początek zyski
Tylko nieznacznie niższy wydatki pracownicze były w segmencie radiowym grupy Agora – w całym ub.r. zwiększyły się r/r o 21,5 proc. do 104,1 mln zł. Pod koniec lutego firma przejęła grupę Eurozet i zaczęła ujmować jej wyniki w swoim pionie radiowym. Do wysokiej dynamiki wydatków pracowniczych przyczyniły się też wyższe wynagrodzenia stałe oraz koszty kursów, szkoleń i konferencji.
Mniej dla pracowników „GW”, drukarni i Gazeta.pl
Dynamika kosztów zatrudnienia wyhamowała natomiast w segmencie prasowym (obejmującym głównie „Gazetę Wyborczą” i drukarnie): w całym ub.r. zmalały one o 5,3 proc. do 88,1 mln zł, a tylko w czwartym kwartale – o 9 proc. do 22,2 mln zł. Przyczyniły się do tego nie tylko zwolnienia grupowe. – Największy spadek stanowiły koszty wynagrodzeń zasadniczych i zmiennych elementów tego komponentu, co wynika z niższego poziomu zatrudnienia w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, co jest efektem przeprowadzonej restrukturyzacji w pierwszym kwartale oraz niższych kosztów zleceń – opisano w raporcie Agory.
Wydatki na pracowników zmalały też w segmencie internetowym firmy: w całym ub.r. o 2,8 proc. do 56,5 mln zł, z czego tylko w czwartym kwartale – o 7,6 proc. do 13,4 mln zł. – To przede wszystkim efekt niższego zatrudnienia, spadku kosztów zleceń i świadczeń w Gazeta.pl związanych z przeprowadzoną restrukturyzacją w pierwszym kwartale – wskazano w sprawozdaniu.
Z kolei segment reklamy zewnętrznej zanotował wzrost całorocznych kosztów pracowniczych o 3,6 proc. do 40,2 mln zł (w czwartym kwartale: o 3,7 proc. do 11,2 mln zł. Zaznaczono, że zwiększyły się przede wszystkim stałe pensje.
CZYTAJ TEŻ: Agora będzie motywować menedżerów akcjami. Inwestorzy nie byli jednomyślni
W czwartym kwartale 2024 roku przychody grupy Agory zwiększyły się o prawie 5 proc., głównie dzięki wzrostowi w kinach Helios o ponad jedną piątą. Firma w całym ub.r. osiągnęła rekordowy w swojej historii zysk EBITDA, zaś jej zyskowność netto osłabiły m.in. niekorzystne dla niej zmiany kursów walut.
Dołącz do dyskusji: W Agorze ubyło 150 etatów. Mniej na pensje w „Gazecie Wyborczej” i Gazeta.pl