Agorze trudniej bez „Barbie”. Z Radiem ZET rośnie reklama
Latem br. bez hitów takich jak „Barbie” sieć Helios zanotowała spadek sprzedaży biletów o jedną piątą, co pociągnęło w dół przychody grupy Agory o 6 proc. Firma więcej zarobiła za to z reklam. Jej zysk EBITDA zmalał o 23 proc., a strata netto wyniosła 11,5 mln zł.
W trzecim kwartale 2024 r. grupa Agora osiągnęła 334,5 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,9 proc. mniej niż przed rokiem. Najmocniej wpłynęły na to spadki w kinach Helios: wpływy z biletów zmalały r/r o 21,2 proc. do 56,4 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 10,3 proc. do 35,8 mln zł.
Helios sprzedał 23 proc. mniej biletów
Zeszłego lata w kinach nie było takich hitów frekwencyjnych jak „Barbie” przed rokiem. W konsekwencji Helios w trzecim kwartale br. sprzedał 2,6 mln biletów, o 23,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. - Niższa frekwencja to m.in. efekt tzw. luki repertuarowej, która powstała na skutek zeszłorocznego strajku aktorów i scenarzystów w Hollywood, a także wystąpienie „efektu Barbenheimer” w bazie porównawczej z zeszłego roku. Na niską frekwencję wrześniową największy wpływ miała powódź na południu Polski w połowie tego miesiąca - opisano w komunikacie Agory. Ponadto wpływy firmy z produkcji i dystrybucji filmów poszły w dół r/r z 4,3 do 2,7 mln zł.
Przychody ze sprzedaży wydawnictw - czyli „Gazety Wyborczej”, kilku magazynów, książek i płyt - zmalały zaś o 6,3 proc. do 31 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Agora z wnioskiem do skarbówki. Tyle oszczędzi na podatkach
Za to wpływy reklamowe grupy Agora zwiększyły się o 5,2 proc. do 176,3 mln zł. Kwotowo najmocniej urosły przychody z reklamy radiowej - o 13,5 proc. do 75,8 mln zł. - Wpływ na takie odchylenie miało m.in. wprowadzenie wspólnej oferty sprzedażowej jako efekt konsolidacji z grupą Eurozet oraz zmiana cenników - podano w sprawozdaniu firmy.
W drugiej połowie czerwca br. Agora, w ramach przysługującej jej opcji put w umowie, przejęła pozostałe 49 proc. udziałów Eurozetu, stając się jedynym właścicielem nadawcy. Zapłaciła spółce SFS Ventures, powiązanej z Media Development Investment Fund, 38,75 mln euro.
- Spadek przychodów z reklamy internetowej o 1,6 proc. do ponad 30 mln zł odnotował segment Internet, o czym zdecydowała niższa sprzedaż reklam internetowych przez spółkę Yieldbird. Wpływy ze sprzedaży reklam wypracowane przez Gazeta.pl były na wyższym poziomie niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W trzecim kwartale 2024 r. nieznacznie spadły również wpływy ze sprzedaży usług reklamowych segmentu Reklama Zewnętrzna - zaznaczyła firma.
Więcej na pracowników
Wydatki operacyjne firmy grupy Agora w zeszłym kwartale były minimalnie wyższe od przychodów - wyniosły 334,9 mln zł, o 0,8 proc. mniej niż przed rokiem. Najmocniej zmalały koszty zużycia materiałów i energii (głównie na druk prasy i książek oraz sprzedaż barową w kinach Helios) oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów - o 13,4 proc. do 31,8 mln zł.
Nakłady na usługi obce spadły o 5,9 proc. do 115,9 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły o 6 proc. do 110 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Dużo wyższy spadek przychodów niż kosztów operacyjnych znacząco pogorszył rentowność grupy Agora. Kwartalny zysk EBITDA zmalał z 56,9 do 43,7 mln zł, marża EBITDA - z 16,2 do 13,1 proc., a wynik operacyjny - z 14,3 mln zł zysku do 0,4 mln zł straty.
Firmie udało się natomiast zmniejszyć stratę netto z 13 do 11,3 mln zł, ponieważ jej koszty finansowe skurczyły się z 31,9 do 10,7 mln zł, przede wszystkim dzięki poprawie wyniku z różnych kursów walutowych z -21 do 3,2 mln zł.
Na koniec września br. grupa Agora dysponowała środkami pieniężnymi i krótkoterminowymi aktywami finansowymi w wysokości 86,7 mln zł. Równocześnie jej zadłużenie brutto z tytułu kredytów i leasingu wyniosło 843,0 mln zł (z czego 603,5 mln zł to zobowiązania z tytułu leasingu wynikające z MSSF 16), a ujęciu netto - 757,3 mln zł.

Na koniec czwartkowej sesji giełdowej za akcję Agory płacono 9,42 zł. To nieco mniej niż przed rokiem, a od początku stycznia br. nastąpił spadek o 17,4 proc.
Przy takim kursie kapitalizacja spółki wynosi 438,8 mln zł. Po publikacji wyników z zeszłego kwartału akcje Agory na początku piątkowych notowań taniały o 5,1 proc.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Agorze trudniej bez „Barbie”. Z Radiem ZET rośnie reklama