Allegro zarabia dużo więcej z reklam. Ponad 18 mln kupujących, Mall Group obniża zysk
W zeszłym kwartale grupa Allegro zwiększyła sprzedaż w Polsce o 14 proc. i prowizję od sprzedaży z 10,46 do 11,04 proc. Z platform firmy korzysta 18,4 mln kupujących, z czego 14,2 mln w kraju. Kupiona ponad roku temu Mall Group i WE|DO nadal generują stratę, a przez wyższe koszty obsługi długi zysk netto całej firmy zmalał ze 166,9 do 157 mln zł.

Przychody grupy Allegro z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r/r do 1,71 mld zł. Uwzględniając nowo nabyte spółki, liczba ta wzrosła o 66,7 proc. r/r do 2,321 mld zł. Konsensus zebranych przez PAP Biznes prognoz analityków zakładał 2,288 mld zł przychodów.
Skonsolidowana wartość GMV, uwzględniająca Grupę MALL i WE|DO, wzrosła o 21,4 proc. r/r. do 13,139 mld zł.
Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 14 proc. r/r do 12,34 mld zł.

1,8 mld zł pożyczone w ramach Allegro Pay
Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu, osiągając w pierwszym kwartale poziom 14,2 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się o prawie 10 proc. r/r do 3.582 zł. Zwyżkujące GMV i take rates, mocny wzrost przychodów z usług reklamowych, jak i kontrola kosztów przyczyniły się do wzrostu skorygowanego wskaźnika EBITDA z działalności w Polsce o 29,7 proc. r/r do 600,6 mln zł w pierwszym kwartale, zwiększając marżę GMV o 0,59 pp w ujęciu rocznym do 4,87 proc.
Średnia prowizja od sprzedaży (take rate) w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 0,57 pp r/r do 11,02 proc., podczas gdy dochody z reklam rosły ponad 3,4 razy szybciej niż GMV (+48 proc. w ujęciu rocznym). Take rate grupy wyniósł 11,04 proc.
Wartość pożyczek przyznanych za pośrednictwem Allegro Pay wzrosła w I kw. br. o 82 proc. r/r do niemal 1,8 mld zł.
Przychody grupy Allegro od innych sprzedawców na platformach firmy wzrosły rok do roku o 20,1 proc. do 1,35 mld zł, a z jej własnego sklepu - o 20,3 proc. do 99,5 mln zł. Wpływy reklamowe poszły w górę o 48 proc. do 181,9 mln zł, a przychody z porównywarki Ceneo - o 16 proc. do 54,9 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 18,2 proc. do 1,13 mld zł. Prawie połowa to koszty netto dostaw zakupów, które poszły w górę o 34,8 proc. do 488,8 mln zł, natomiast koszty usług marketingowych wzrosły o 17,3 proc. do 185,9 mln zł.
Za to nakłady na pracowników minimalnie zmalały - o 0,1 proc. do 184,8 mln zł.

Allegro ma ponad 2,7 tys. automatów paczkowych
Allegro podało w komunikacie prasowym, że beneficjenci programu Smart! przełączają się na nowe warunki ogłoszone w listopadzie zeszłego roku. Do końca marca już prawie połowa użytkowników przedłużyła swoje roczne abonamenty o podwyższonej cenie i minimalnej wartości zakupu bez negatywnych skutków w postaci rezygnacji, czy ograniczenia wydatków w ramach programu. Pełen efekt marżowy zmienionych warunków oferty Smart! będzie widoczny w ciągu najbliższych miesięcy. Również w pierwszym kwartale liczba automatów paczkowych One Box wzrosła do ponad 2 700.
Grupa Allegro miała w pierwszym kwartale 2023 roku mln 157 zł skonsolidowanego zysku netto. Konsensus zakładał 91,5 mln zł zysku netto.
- Wzrost skorygowanej EBITDA o 29,7 proc. z działalności w Polsce pomógł Allegro zmniejszyć dźwignię finansową do 2,8x na koniec marca. Nasz program oszczędnościowy Fit to Grow w pierwszym kwartale nabrał pełnej prędkości, dzięki czemu Allegro poprawiło marżowość i przepływy pieniężne - podkreślił w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- Nasze nastawienie na rozwój i dyscyplinę kosztową przynosi coraz większe korzyści. Podtrzymaliśmy tempo wzrostu GMV i poprawiliśmy marżowość na poziomie EBITDA w Polsce, solidnie rozpoczynając rok, choć sytuacja makroekonomiczna jest wciąż dużym wyzwaniem. Coraz szerszy wybór na Allegro i świetny stosunek jakości do ceny przyciągają coraz więcej klientów - zarówno kupujących, jak i sprzedających - podczas gdy my staramy się przekładać rosnące GMV i przychody na lepsze marże - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Roy Perticucci, prezes Allegro.
- Kolejnym kluczowym celem jest rozwój Allegro.cz, któremu chwilę zajmie zbilansowanie tempa spadającego biznesu tradycyjnego w MALLu. Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowej poza Polską, konsumenci w Czechach nie są jeszcze zaznajomieni z modelem marketplace. Zamierzamy wyciągnąć jak najwięcej wniosków ze startu w Czechach, aby na tej bazie opracować plan działań, który pozwoli nam w przyszłości szybciej wchodzić na nowe rynki w obrębie działania segmentu Mall - dodał.
Ok. 150 mln zł przez kwartał na inwestycje
Grupa Allegro spodziewa się, że w bieżącym kwartale wartość jej sprzedaży brutto (GMV) zwiększy się rok do roku o 10-11 proc., przychody - o 9-11 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 3-8 proc. W Polsce wzrosty będą dużo większe niż w przypadku Grupy Mall i WE|DO.
Firma zamierza przeznaczyć na inwestycje 145-160 mln zł, z czego 110-120 mln w Polsce, a 35-40 mln na rynkach zagranicznych.
- Po osiągnięciu kluczowego celu, jakim było uruchomienie platformy marketplace Allegro.cz w Czechach, zamierzamy systematycznie poszerzać nasz zasięg geograficzny i przyspieszyć tempo wzrostu skonsolidowanego GMV grupy w perspektywie średnioterminowej. Wszędzie na świecie konsumenci mierzą się z wyzwaniami, ale to Allegro jest właściwą odpowiedzią dla wszystkich tych szukających najkorzystniejszego i najwygodniejszego miejsca zakupów online - zapewnia Jon Eastick.

Akcje Allegro na warszawskiej giełdzie od początku stycznia br. zdrożały o 46 proc., a przez minione 12 miesięcy o 65 proc. Przy kursie 36,80 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja spółki wynosiła 38,9 mld zł.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Allegro zarabia dużo więcej z reklam. Ponad 18 mln kupujących, Mall Group obniża zysk