Apple przed Google i Microsoftem. Facebook urósł najbardziej, Twitter i Samsung w dół (TOP100 najcenniejszych marek)
Apple wyprzedziło Google w rankingu najcenniejszych marek na świecie według Millward Brown. Wartość marki Facebook wzrosła w ciągu roku o 99 proc. Wszystkie 100 brandów z listy jest warte łącznie 3,3 bln dolarów, o 14 proc. więcej niż przed rokiem.
Wartość marki Apple oszacowano na prawie 247 mld dolarów, o 67 proc. więcej niż w ub.r., co pozwoliło brandowi awansować z drugiego na pierwsze miejsce, wyprzedzając markę Microsoft, której wartość wzrosła o 9 proc. do 173,6 mld dolarów. Apple wygrało już w br. dwa inne rankingi najbardziej wartościowych marek (patrz linki poniżej).
- Apple nadal „rządzi” w tej kategorii dzięki temu, że wprowadza innowacje i jest liderem zmian, wprowadzając je w taki sposób, który przynosi realne korzyści konsumentom. Zaspokaja ich potrzeby emocjonalne i racjonalne, a ponadto ułatwia życie w sposób przyjemny i istotny dla konsumentów. Apple wyraźnie komunikuje, czym jest i wciąż podejmuje wysiłki w celu odświeżenia swojego przekazu. Dzięki temu jest w stanie utrzymać swoją wyróżnialność, dzięki której marka Apple jest tak bardzo pożądana przez konsumentów - skomentowała to Doreen Wang, koordynująca opracowywanie rankingu BrandZ w firmie Millward Brown.
W pierwszej dziesiątce duże wzrosty wartości swoich marek oprócz Apple osiągnęły Microsoft (o 28 proc., do 115,5 mld dolarów) i Verizon (o 36 proc., do 86 mld dolarów). Ten drugi w efekcie awansował o cztery pozycje. Natomiast spadki zanotowały IBM (o 13 proc., do 94 mld dolarów) i McDonald’s (o 5 proc., do 81,2 mld dolarów), a ta druga marka spadła o cztery miejsca.
W całym rankingu najbardziej urosła wartość marki Facebook (znajdującej się na 12. miejscu) - o 99 proc., do 71,1 mld dolarów. Za to procentowo największe spadki zanotowały Samsung (45. pozycja) - o 17 proc., do 21,6 mld dolarów, oraz Twitter (92. miejsce) - też o 17 proc., do 11,4 mld dolarów.
Całkowita wartość 100 marek z zestawienia wyniosła 3,3 bln dolarów, czyli o 14 proc. więcej niż w 2014 roku oraz o 126 proc. więcej w stosunku do pierwszego rankingu opracowanego 10 lat temu.
W skali roku najwięcej zyskały marki technologiczne - 24 proc., a ich łączna wartość przekroczyła miliard dolarów. W rankingu po raz pierwszy pojawił się chiński gigant handlu internetowego Alibaba, którego markę wyceniono na 66,4 mld dolarów (co dało 14. miejsce), czyli więcej niż Amazon i Walmart.
W sumie na liście znalazło się 14 chińskich marek (w 2006 roku była tylko jedna), podczas gdy liczba tych europejskich zmalała w tym okresie z 35 do 24. W skali roku łączna wartość europejskich brandów zmalała o 9,3 proc., a amerykańskich wzrosła o 19 proc.
Ranking BrandZ Top 100 jest oparty na badaniu Millward Brown uwzględniającym zarówno dane finansowe firm, jak też opinie z wywiadów z ponad 3 mln potencjalnych i aktualnych konsumentów z całego świata. Wskaźnik Brand Contrubition ma wartość od 1 do 5,5 i określa wpływ samej marki na wartość i wyniki finansowe jej produktów.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Apple przed Google i Microsoftem. Facebook urósł najbardziej, Twitter i Samsung w dół (TOP100 najcenniejszych marek)