Branża modowa zwiększa wydatki na reklamę, najbardziej zegarki i biżuteria
W I półroczu 2016 roku sektor modowy przeznaczył na działania promocyjne ponad 112 mln zł. To o ponad 14 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. - wynika z analizy Codemedia.
Wydatki reklamowe branży modowej w pierwszej połowie 2016 r. zwiększyły się w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku o 15,3%.
Prym wśród kategorii sektora, tak jak w poprzednich latach, wiedzie odzież, której producenci przeznaczają coraz większe fundusze na promocję. Wzrastają też wydatki przeznaczane na reklamę zegarków i biżuterii. Łączny udział obu tych kategorii w wydatkach reklamowych w pierwszej połowie 2016 r. wyniósł 81%.

Jeśli chodzi o odzież, najwięcej na promocję przeznaczyli właściciele takich marek jak H&M, Vistula, Calzedonia, F&F, Intimissimi, Wólczanka, Mango, Solar i Triumph.
Na dobry wynik zegarków i biżuterii zaważyły wydatki 20 brandów, których udział kosztowy we wszystkich wydatkach wyniósł prawie 80%. Najwięcej wydał Apart, a w dalszej kolejności Pandora, Lilou (największy wzrost w tej kategorii w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r.), W.Kruk, Artelioni, Elixa i Yes.
Udział pozostałych kategorii w podziale wydatków wyniósł odpowiednio dla obuwia – 8%, okularów i soczewek kontaktowych – 7%, wyrobów skórzanych i skóropodobnych – 3% oraz tkanin i półproduktów – 1%.
Struktura wydatków branży modowej ze względu na media od lat kształtuje się w podobny sposób. Kluczowym medium są magazyny. W pierwszej połowie 2016 r. ich udział wyniósł 70%, co jest najlepszym wynikiem dla tego medium od 2012 r. Firmy najchętniej reklamowały swoje artykuły w „Twoim Stylu”, „Vivie” i „Pani”. W Top 10 magazynów znalazł się też tytuł skierowany do mężczyzn – „Men’s Health”, a zabrakło „Avanti”, które zanotowało spadek w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku.
Istotny jest również spadek udziałów drugiego pod kątem wielkości lokowanych tam budżetów reklamowych medium – telewizji. Nie jest on duży, choć porównując 18% udziału w pierwszej połowie 2016 r. do rekordowych 26% w 2012 r., można mówić już o pewnej tendencji. Reklamodawcy wybierali najczęściej TVN, Polsat i TVP1. W pierwszej dziesiątce znalazły się cztery stacje tematyczne: TVN Style (które wyprzedziło TVP2), National Geographic Channel, TVN24 i Comedy Central.

Spadek udziałów widoczny jest także w reklamie outdoorowej oraz w internecie. Firmy wybierające to medium skupiały się przede wszystkim na największych portalach ogólnotematycznych: Wp.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.
Wzrost zanotowały także kina, a spadek - radio i gazety. Podobnie jak w poprzednich latach reklamodawcy lokowali budżety w takich stacjach jak RMF FM, Radio Zet i w regionalnych rozgłośniach Eski oraz skupiali się na obecności w ogólnopolskich tytułach: Wysokich Obcasach Gazety Wyborczej i jej głównym wydaniu, Metrocafe.pl i Rzeczpospolitej.
Dla obu kategorii, które miały największy udział wydatkach reklamowych branży modowej, kluczowym medium były magazyny. W kategorii odzież firmy przeznaczały najwięcej środków na obecność właśnie w nich - 69% wydatków, a w kategorii zegarki i biżuteria 89%. Producenci i dystrybutorzy odzieży inwestowali w dalszej kolejności w telewizję (11%), outdoor (11%) i internet (6%), a zegarków i biżuterii - przede wszystkim w telewizję (6%).
Reklamodawcy obuwia również zdecydowanie stawiają na magazyny (72%). W dalszej kolejności wybierają telewizję (13%) i outdoor (7%). Inaczej wygląda to jeśli chodzi o kategorię okulary i soczewki - ponad połowa (56%) wydatków przeznaczanych jest na reklamę w telewizji. Magazyny plasują się na drugim miejscu (15%), a na kolejnych są radio (10%) i gazety (9%)

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 

Dołącz do dyskusji: Branża modowa zwiększa wydatki na reklamę, najbardziej zegarki i biżuteria