Branża turystyczna o 16 proc. więcej na reklamy, głównie w internecie i telewizji
W pierwszej połowie br. cała branża turystyczna cennikowo przeznaczyła na reklamy niemal 119 mln zł, czyli 16 proc. więcej niż przed rokiem. Firmy z tego sektora najwięcej wydawały w internecie i telewizji, a najbardziej zwiększyły w skali roku budżety w sieci i magazynach.
Wydatki bez uwzględnienia branży gastronomicznej wyniosły z kolei niemal 88 mln zł i wzrosły o 24 proc. W analizowanym okresie najwięcej w promocję zainwestowały biura podróży przeznaczając na ten cel ponad 32 mln zł (28 proc. wszystkich wydatków) - o 3 proc. więcej niż w okresie od stycznia do czerwca 2014 roku. Drugie miejsce z udziałem na poziomie 26 proc. i kwotą ponad 31 mln zł zajęły firmy z kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze. Ten sektor zanotował najbardziej dynamiczny wzrost wydatków w stosunku do pierwszej połowy 2014 roku, zwiększając je dwukrotnie - wynika z analizy Codemedia opracowanej na podstawie danych Kantar Media.
Prawie 31 mln zł wynosiły budżety, jakie na reklamę przeznaczyła gastronomia, która zanotowała z kolei nieznaczny spadek o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. Zestawienie zamyka promocja miejsc noclegowych (12 proc., 14 mln zł ) i regionów turystycznych (8 proc. i 9,5 mln zł), która to kategoria zanotowała z kolei największy spadek nakładów - o 21proc..
Biura podróży najchętniej reklamują swoją ofertę turystyczno-wypoczynkową. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze na swoją reklamę najwięcej przeznaczyła kolej (ponad 16 mln zł) wyprzedzając porty i linie lotnicze (11 mln zł). W przypadku gastronomii dominują reklamy restauracji, a spośród miejsc noclegowych najchętniej promowały się hotele.
Firmy z sektora turystycznego najczęściej reklamują się w internecie, gdzie w pierwszej połowie br. ulokowały 37 proc. swoich budżetów marketingowych. Reklama w tym kanale kosztowała je ponad 43 mln zł, a wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku wynosi 52 proc. Najczęściej kampanie reklamowe były realizowane w takich portalach jak WP.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.
Drugim najpopularniejszym medium była telewizja, gdzie firmy ulokowały ponad 33 mln zł (28 proc. nakładów). Jest to kwota o ok. 2 proc. większa niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku. Reklamy najczęściej pojawiały się w Polsacie i TVN. Bardzo chętnie wybierany był kanał informacyjny TVN24, wyprzedzając TVP1 i AXN. Wysoko uplasowały się takie kanały tematyczne jak Discovery Channel, National Geographic Channel i Comedy Central.
10 proc., czyli 12 mln zł, firmy przeznaczyły na kampanie z wykorzystaniem radia, najczęściej w stacjach ogólnopolskich Radiu Zet i RMF FM. Chętnie reklamowały się również w lokalnych edycjach radiowej Trójki, radia ESKA oraz Vox FM. W porównaniu z analogicznym okresem 2014 rokiem wydano więcej o ok. 9 proc. (4 mln zł).
Niecałe 13 mln zł (11 proc.) branża turystyczna przeznaczyła na promocję w magazynach, które zanotowały wzrost - o 20 proc. - w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku. W przypadku tygodników i miesięczników firmy wybierały najczęściej „Wprost”, „Politykę” i „Forbes”. Zaraz za nimi uplasował się „Twój Styl”, „Newsweek” i „Gala”. Jeśli chodzi o tytuły turystyczne, to najchętniej branża reklamowała się w takich magazynach jak: „Podróże”, „Business Traveller Poland” i „Voyage”. Dużą popularnością cieszyły się periodyki wydawane przez linie lotnicze - „Kaleidoscope” i „Wizz”.
7 proc. budżetów - 8,5 mln zł - przeznaczono na reklamę zewnętrzną. Ponad 4,5 mln zł kosztowała promocja w kinach (4 proc. wydatków całej kategorii), a nieco ponad 4 mln zł w prasie codziennej. W dziennikach najwięcej budżetów ulokowano w „Gazecie Wyborczej”, tytułach z portfolio Polska Press i „Super Expressie”.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Branża turystyczna o 16 proc. więcej na reklamy, głównie w internecie i telewizji