Ceny w sklepach znowu w górę, Auchan najtańszy. Jakie ceny w Lidlu i Biedronce?
W lipcu średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł. Dodatkowo w 9 na 13 sieci objętych badaniem, ceny uwzględnionych produktów były wyższe niż przed miesiącem. W skali roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (20 proc.), natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (18 proc.). Najtańsze zakupy oferowały sklepy typu cash & carry, a najdroższ był kanał e-grocery - wynika z najnowszego badania i raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła względem czerwca br. o 4,85 zł, czyli 1,64 proc. i wyniosła 301,22 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarchė (4,03 proc.).
W ujęciu lipiecm br. do lipca ub.r. wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w czterech sklepach, były to m.in. Selgros Cash & Carry (6,80proc.), Makro Cash & Carry (5,02 proc.) czy Intermarchė (4,03 proc.), Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 0,21 proc., z 300,58 zł w lipcu 2023 r. do 301,22 zł w lipcu 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,64 zł (więcej o 8,35 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,45 zł (mniej o 2,00 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lipcu 2024 r. wyniosła 143,81 zł i jest ona o 10,35 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16proc. niż w 2023.
- Tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją. Klienci wyraźnie odczuli to przy kasach. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszyk zakupowy przebił granicę 300 złotych. W aż 9 na 13 badanych sieci handlowych ceny były wyższe niż przed miesiącem. Z prognoz ekonomistów wynika, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie się utrzymywać na zbliżonym, wysokim poziomie. Naszym zdaniem do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – komentuje najnowszy raport Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.
Sklepy Cash & Carry najtańsze
Z lipcowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 252,73 zł. To wzrost o 20,82 zł, czyli o 8,98 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,71 zł (Biedronka) i 36,42 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,62 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 289,33 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 362,53 zł. Natomiast najtańsze zakupy (301,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Napoje drożeją najmocniej
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w lipcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 5 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (18,68 proc.), chemia domowa i kosmetyki (2,19 proc.), dodatki (0,70 proc.), mięso, wędliny i ryby (0,32proc.) oraz mrożonki (0,18proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W lipcu br. wzrost ten wyniósł 20,06 proc. wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w lipcu 2024 r. taniej o 0,18proc.).
W lipcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasowała się Biedronka z 6 produktami z najniższymi cenami a kolejno Intermarchė (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (3 produkty). W sieciach Kaufland i Makro Cash & Carry znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach Aldi, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Netto i POLOmarket po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było w lipcu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket (6 produktów) i Dino (5 produktów). Następnie Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry (po 4 produkty), Aldi i Lidl (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka, E.Leclerc i Intermarchė z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Ceny w sklepach znowu w górę, Auchan najtańszy. Jakie ceny w Lidlu i Biedronce?