Coraz mniej sklepów w Polsce. Rosną dyskonty i supermarkety
Ze sklepowej mapy Polski ubyło w dwa lata niemal 7 tys. placówek - podaje Nielsen. Z raportu firmy wynika, że na koniec 2019 roku było w Polsce ok. 95 tys. sklepów (bez specjalistycznych), czyli mniej o niemal 5 tys. niż jeszcze rok temu i o 7 tys. niż 2 lata temu. Otwiera się coraz więcej dyskontów i supermarketów, a kurczy się liczba małych sklepików.
Nielsen opublikował właśnie nową edycję cyklicznego raportu "Universe Update", pozwalającego ustalić liczbę sklepów w Polsce oraz ich charakterystykę.
Coraz mniej sklepów w Polsce
Liczba wszystkich placówek handlowych spadła z 109,8 tys. w roku 2017 do 102,1 tys. na koniec 2019r.
W latach 2017-2019 liczba dużych sklepów spożywczych spadła z 7152 do 7074, a średnich sklepów zmniejszyła się z 27265 do 25914. W omawianym okresie liczba dyskontów wzrosła z 3690 do 4148, a supermarketów z 3849 do 4140.
Najszybciej znikały z rynku małe sklepy o powierzchni poniżej 100 metrów kwadratowych. Ich liczba spadła z 35418 w 2017 r. do 30463 na koniec roku 2019.
Między 2017 a 2019 rokiem liczba hipermarketów spadła z 346 do 335.
- Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie!. Wyniki Universe Update wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów - ocenia Marcin Cyganiak, dyrektor handlowy Nielsen Connect w Polsce.
Na koniec 2019 roku działało w Polsce 8051 drogerii, 6360 stacji benzynowych, 9137 kiosków i 5678 sklepów sprzedających alkohol i słodycze. W tej grupie najistotniejszy spadek zanotowały kioski, których jeszcze w 2017 roku było w Polsce ponad 10,9 tys.
- Na uwagę zasługuje kanał drogerii. Jako całość, jego numeryka jest stabilna, natomiast analizując głębiej, widoczny jest dynamiczny wzrost sieci drogeryjnych, przy jednoczesnym spadku liczby tradycyjnych, niezależnych placówek. Ponadto w ostatniej fali badania Nielsen odnotował również niewielki wzrost liczby stacji benzynowych - mówi Marcin Cyganiak z Nielsena.
Aktualizacja "Universe Update" odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Coraz mniej sklepów w Polsce. Rosną dyskonty i supermarkety