SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydawca „Do Rzeczy” chce sprzedać akcje za 5 mln zł. Zmalały jego wpływy i rentowność

Spółka wydająca m.in. tygodni Do Rzeczy z nowej emisji akcji chce pozyskać do 5 mln zł. W 2024 roku zanotowała spadek przychodów o 21 proc., znacząco pogorszyła się też jej rentowność.

Paweł Lisicki, redaktor naczelny "Do Rzeczy" (fot. materiały prasowe) Paweł Lisicki, redaktor naczelny

Ogłoszona w poniedziałek oferta publiczna akcji Do Rzeczy (do niedawna działającej pod nazwą Orle Pióro) obejmuje maksymalnie 90,91 tys. akcji nowej emisji. Cena za sztukę wynosi 55 zł, co oznacza że z emisji spółka pozyska maksymalnie 5 mln zł.

Obecnie kapitał firmy składa się z 1,07 mln akcji. Przy cenie 55 zł daje to kapitalizację w wysokości 58,78 mln zł (bez ujęcia nowej emisji). Co ciekawe, to prawie trzy razy więcej niż bieżąca wycena giełdowa głównego akcjonariusza Do Rzeczy – spółki PMPG Polskie Media, której kapitalizacja przy kursie 1,98 zł w poniedziałek przed południem wynosiła 20,55 mln zł.

Do Rzeczy wycenia się na 60 mln zł

Do PMPG Polskie Media należy obecnie 75,8 proc. walorów Do Dorzeczy, do naczelnego „Do Rzeczy” i wiceprezesa spółki Pawła Lisickiego – 6,4 proc., a do grupy pozostałych czołowych publicystów tygodnika – 17,8 proc. Jeśli sprzedana zostanie pełna pula akcji nowej emisji, udział PMPG w kapitale zmaleje do 69,8 proc., Lisickiego – do 5,9 proc., a pozostałych publicystów – do 16,5 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Zapisy na akcje Do Rzeczy potrwają do 30 maja br. Są przyjmowane za pośrednictwem platformy DM INC. Spółka w prezentacji dla inwestorów zapowiada, że planuje w czwartym kwartale br. zadebiutować na bocznym rynku warszawskiej giełdy.

– Oferta publiczna akcji jest kolejnym krokiem w realizacji naszej strategii – umożliwia pozyskanie kapitału na rozbudowę kluczowych obszarów działalności oraz zwiększenie skali operacyjnej. Cały proces został zaprojektowany w formule dostępnej online, co umożliwia prosty, bezpieczny i zdalny udział w emisji. Oferta publiczna Do Rzeczy to nie tylko mechanizm pozyskania kapitału – to świadomy wybór ścieżki rozwoju opartej na zasadach otwartości, odpowiedzialności i partnerskiej relacji z inwestorami – podkreśla w komunikacie Grzegorz Olszewski, doradca strategiczny Do Rzeczy.

Do Rzeczy chce rozwijać redakcję i kanał youtube’owy

W prezentacji Do Rzeczy zapowiada, że przy pozyskaniu 5 mln zł z emisji akcji 1,67 mln zł zostanie przeznaczone na rozwój działów redakcyjnych (m.in. gospodarczego), a 1,12 mln zł – na rozwój kanału youtube’owego i treści premium wideo.

692 tys. zł chce wydać na działania sprzedażowe w internecia, a 538,4 tys. zł na rozwój swojego portalu internetowego. Pozostałe inwestycje mają dotyczyć social mediów, eventów i biura reklamy.

Firma planuje 1,66 mln zł środków z emisji wydać w 2025 roku, a 3,34 mln w przyszłym roku.

– Wejście na giełdę to przemyślany krok w rozwoju Do Rzeczy – wzmacniający transparentność, wiarygodność i długofalową stabilność spółki. Pozyskany kapitał ma rozpocząć długofalowy proces dynamicznego rozwoju spółki i tworzenia niezależnego medium, które docenią obecni czytelnicy oraz zainteresują się osoby o poglądach konsewatyno–liberalnych, ale do tej pory będące obojętne wobec Do Rzeczy – podkreśla Jolanta Kloc, dyrektor finansowy Do Rzeczy.

Spadek wyników Do Rzeczy w ub.r.

Według wyników finansowych podanych w memorandum Do Rzeczy w 2024 roku wypracowało 12,17 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 15,4 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 21 proc.

W prezentacji dla inwestorów podkreśla, że na koniec ub.r. jej tygodnik „Do Rzeczy” i miesięcznik „Historia Do Rzeczy” miały 8,6 tys. sprzedanych prenumerat cyfrowych, wobec 8,1 tys. rok wcześniej, 7,2 tys. na koniec 2022 roku i 5,8 tys. na koniec 2021. Natomiast liczba prenumerat wersji papierowej utrzymywała się na pułapie 4,2–4,4 tys.

W ub.r. 20,7 proc. łącznych przychodów firma wypracowała z reklam internetowych. Na sprzedaż treści przypadło zaś 77,7 proc., a w tym obszarze 70 proc. przyniosła sprzedaż egzemplarzowa „Do Rzeczy” i „Historia Do Rzeczy”.

Przy ograniczeniu w ub.r. kosztów operacyjnych z 15,15 do 12,42 mln zł rentowność sprzedażowa Do Rzeczy poszła w dół z 251,7 do 244,3 tys. zł, wynik operacyjny – ze 178,6 do 250,8 tys. zł, a wynik netto – ze 151,5 do 256 tys. zł.

Firma w materiałach dla inwestorów przedstawiła też swoje wyniki w wariacie, w którym prowadziłaby swoją działalność niezależnie od PMPG Polskie Media (to opcja czysto teoretyczna, bo PMPG nie ogłosił zamiaru sprzedaży akcji Do Rzeczy).

W tym wariancie jej przychody zmalały r/r z 19,52 do 13,81 mln zł, a zysk sprzedażowy brutto – z 6,61 mln do 893 tys. zł.

Spółka Do Rzeczy nie przyjęła polityki dywidendowej. O podziale wypracowanego zysku netto co roku decyduje walne zgromadzenie akcjonariuszy.

W prezentacji wskazała natomiast kilka kluczowych ryzyk i swoje działania mające je ograniczać. Jednym z niebezpieczeństw jest ograniczenie współpracy z instytucjami publicznymi w związku ze zmianą rządu. Firma chce temu zaradzić poprzez dywersyfikację klientów reklamowych i rozwój współpracy z sektorem prywatnym.

Odpowiedzią na spadek popularności prasy drukowanej jest natomiast rozwój serwisu DoRzeczy.pl, treści i subskrypcji cyfrowych, a na silną pozycję większych wydawców i możliwą wojnę cenową na rynku reklamowym – „pozycjonowanie niszowe, profil konserwatywno-opiniotwórczy, lojalna społeczność czytelników”.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Do Rzeczy” chce sprzedać akcje za 5 mln zł. Zmalały jego wpływy i rentowność

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tom
To, co... oni nie mają 2 mln. na bazowe inwestycje, a wyceniają się na 60 mln..? Grubo .
19 10
odpowiedź
User
Piotr
Ja tam życzę powodzenia. Więcej mediów transparentnie notowanych na polskiej giełdzie dobrze zrobi. Nie tylko Agora będzie.
7 16
odpowiedź
User
WP
Polecam prezentacje. Jest na ich stronie. Dużo danych. Mega super radzą sobie z subskrypcjami a oglądalność w internecie to szok na tle konkurencji. No mega liczby - tego się nie spodziewałem.
7 17
odpowiedź