Dodatkowy płatny urlop? W polskich firmach to ciągle rzadkość
39% firm w Polsce oferuje swoim pracownikom dofinansowanie wypoczynku, np. w formie wczasów pod gruszą. Rzadkością jest dodatkowy płatny urlop, który jako benefit proponuje zaledwie 5% przedsiębiorstw. Trudniej o świadczenia związane z wypoczynkiem jest w mniejszych firmach - wynika z badania PBS.
Dofinansowanie wypoczynku, np. jako świadczenie urlopowe lub wczasy pod gruszą, jest pożądanym benefitem, jednak częściej proponują go duże organizacje niż małe i średnie przedsiębiorstwa. Im większa liczba pracowników w firmie, tym częściej benefit ten jest dostępny - nawet do 76% w firmach zatrudniających ponad 500 osób. Dla porównania, w firmach liczących 20-49 pracowników odsetek wskazań wynosi 29%, a w przedsiębiorstwach zatrudniających 50-99 pracowników - 53%.
W firmach, w których przeważają pracownicy biurowi, dofinansowanie wypoczynku jest znacznie bardziej popularne niż w pozostałych organizacjach. Na taką formę świadczenia wskazało 58% firm, w których strukturach dominują tzw. białe kołnierzyki, podczas gdy w firmach z przewagą niebieskich kołnierzyków (pracowników fizycznych) wskazań było 25%.
Sposobem na odpoczynek i złapanie work-life balance, co z kolei wpływa na większą efektywność i zaangażowanie, jest także dodatkowy płatny urlop. Długi, kilkumiesięczny urlop regeneracyjny, tzw. sabbatical, praktykowany jest za granicą i pracodawcy pokrywają koszty takiej przerwy w pracy. W Polsce dodatkowe płatne urlopy nie są często spotykane: tylko 5% wszystkich badanych firm oferuje taki rodzaj benefitu. Stosowanie tego rozwiązania najczęściej deklarują firmy zatrudniające powyżej 500 pracowników (13%).
Jakie jeszcze benefity pracownicze mogą stanowić wsparcie pod kątem wakacji? 14% badanych, spośród firm oferujących podarunki dla pracowników, przekazuje upominki z okazji wakacji. Jedną z form podarunków są karty przedpłacone, którymi można płacić za zakupy w sklepach czy restauracjach.
Jakie świadczenia dominują w polskich firmach?
Blisko 89% badanych organizacji proponuje swoim pracownikom podarunki z różnych okazji. Zdecydowana większość firm oferujących podarunki przyznaje je z okazji Świąt Bożego Narodzenia (94%) oraz z okazji Świąt Wielkanocnych (54%). Połowa badanych firm ma dla swoich pracowników świadczenia z zakresu finansowania posiłków, a co dziesiąta organizacja dofinansowuje posiłki regularnie. Na dofinansowanie wydarzeń w ramach kultury i rekreacji mogą liczyć pracownicy co czwartej firmy. Kursy językowe i szkolenia oraz wyjazdy integracyjne oferowane są przez ok. 1/3 firm.
Średnio przyznawanych jest ok. pięć świadczeń. Obserwowana jest zależność: im większa firma, tym większa liczba dostępnych świadczeń. W przypadku firm liczących powyżej 500 pracowników pakiet sześciu i więcej świadczeń deklaruje 59% badanych, podczas gdy w firmach zatrudniających 10-19 osób taka liczba świadczeń stanowi 37%. Tendencja do przyznawania większej ilości benefitów widoczna jest też bardziej w firmach, w których przeważają pracownicy biurowi.
Cel benefitów z perspektywy pracodawcy
Dlaczego pracodawcy decydują się przyznać takie, a nie inne świadczenia? Z jakiego powodu sięgają po oferty benefitowe? Przede wszystkim są one traktowane jako narzędzie do budowania motywacji, zadowolenia oraz zaangażowania pracowników (57% wskazań). Takie spojrzenie na politykę benefitową widoczne jest zarówno wśród dużych organizacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw.
Co jeszcze skłania pracodawców do przyznawania dodatkowych świadczeń? „Oczekują tego pracownicy” – tak odpowiedziało 44% badanych. Kolejny argument wiąże się z kwestiami rekrutacyjnymi – świadczenia pozapłacowe pomagają w przyciągnięciu większej liczby kandydatów (31%). Aby pozyskać talenty, benefity najczęściej wprowadzają duże firmy.

Część pracodawców jest zdania, że benefity są bardziej elastycznym rozwiązaniem niż podwyżka (26%). 1/4 badanych odwołuje się do argumentu związanego z konkurencyjnością i twierdzi, że proponowanie świadczeń jest koniecznością w ich branży. Warto przy tym zauważyć, że wiedzę na temat benefitów pracownicy czerpią głównie od znajomych z branży (49%) i od innych pracowników (40%) – tak wskazali badani pracujący w firmach zatrudniających od 10 do 99 osób.
Badanie "Potencjał rynku benefitów pracowniczych" zostało zrealizowane przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska w okresie grudzień 2021 r. - luty 2022 r., techniką mix-mode (osobiście - CAPI, telefonicznie - CATI), na próbie n=810 pracowników odpowiedzialnych w firmach za sprawy pracownicze.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 
.webp)


Dołącz do dyskusji: Dodatkowy płatny urlop? W polskich firmach to ciągle rzadkość