Empik stawia na sklep internetowy. EMF wyda 100 mln zł na rozwój
Empik Media & Fashion ma w planach otwarcie nowych salonów sprzedaży oraz rozwój sklepu internetowego. W zeszłym roku to właśnie handel w sieci przyniósł grupie największą dynamikę przychodów. Spółka chce wydać na inwestycje w 2015 roku nawet 100 mln zł.

E-commerce, jak podkreśla EMF, to dziś najszybciej rosnąca gałąź nie tylko spółki, lecz także całej handlowej branży. Internetowy sklep Empiku należy zaś do trzech największych w Polsce i rozwija się bardzo dynamicznie. W zeszłym roku odnotował wzrost sprzedaży o 25 proc., a skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 16 proc.
– Jeżeli chodzi o internet, to myślę, że przede wszystkim ważne jest to, by mieć szeroką ofertę produktową – mówi Krzysztof Rabiański, prezes Grupy Empik Media & Fashion (EMF). – Szczegółowo analizujemy poszczególne kategorie i sprawdzamy, jak funkcjonują. Bardzo dobrze sprzedaje się fashion i ubranka dziecięce. Pilnujemy, by w tym segmencie mieć własne marki, które starannie rozwijamy. To jest taka kategoryzacja produktów i staranna sprzedaż.
W ostatnim kwartale 2014 roku, jak wstępnie szacuje Grupa Empik Media & Fashion, jej przychody przekraczały 1 mld zł i były o 40 mln wyższe niż rok wcześniej. Z tego sprzedaż internetowa przyniosła grupie ponad 100 mln zł, co oznacza wzrost o 44 proc. W całym roku przychody z tej działalności wzrosły o jedną czwartą. Stąd rozwój e-commerce obok rozwoju tradycyjnych segmentów spółki zajmuje ważne miejsce w planach jej wydatków inwestycyjnych.
– Myślę, że one będą w okolicach poziomu amortyzacji, przewiduję, że będzie to kwota od 80 do 90 mln zł, może 100 mln zł – zapowiada Krzysztof Rabiański. – Pieniądze przeznaczymy na rozwój nowych sklepów oraz dodatkowe projekty, które pojawią się najprawdopodobniej w obszarze e-commerce, bo to jest najszybciej rosnąca gałąź i spółka w grupie. To na pewno będą inwestycje starannie dobrane i przefiltrowane pod kątem rentowności i stóp zwrotu.
Pomimo wzrostu przychodów w IV kwartale zeszłego roku wyniki EMF nie są imponujące. Spółka nie podała wprawdzie zysku netto, ale przyznała, że jej wskaźnik EBITDA, czyli zysk operacyjny przed amortyzacją, spadł ze 168 mln z 2013 roku do 137 mln zł. W obecnym roku Grupa zapowiada, że zamierza się skoncentrować na poprawie efektywności i budowaniu wartości posiadanych spółek, także za granicą, choć najważniejszym rynkiem pozostaje Polska.
– W przychodach za granicą nie przewidujemy dużej dynamiki – ocenia prezes Grupy Empik Media & Fashion. – 75 proc. przychodów to są przychody w Polsce, 25 proc. za granicą, z czego 14 proc. to Niemcy. W Niemczech tak jak i w Polsce sytuacja jest dosyć stabilna, więc nie przewidujemy problemów na tych rynkach. Jest oczywiście kwestia Rosji i Ukrainy i ryzyko polityczne, które cały czas tam ciąży, jednak jeśli chodzi o struktury, to nie przewidujemy tam żadnych zmian.
Spółka nie ujawnia na razie decyzji strategicznych, nie wyklucza jednak, że w jej strukturze pojawią się jakieś nowe segmenty, które pozwolą rozszerzyć spektrum prowadzonej działalności.
– Nie chcę tutaj zdradzać szczegółów, ale cały czas sprawdzamy i analizujemy potencjał poszczególnych segmentów – przyznaje prezes Krzysztof Rabiański z Grupy Empik Media & Fashion. – Możliwe, że coś się pojawi, natomiast na tym etapie nie chciałbym o niczym przesądzać.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Empik stawia na sklep internetowy. EMF wyda 100 mln zł na rozwój