Facebook zapłaci 40 mln dolarów za zawyżanie statystyk wideo. Zawarto ugodę
Facebook zawarł ugodę z grupą reklamodawców, którzy oskarżyli serwis przed sądem o to, że zawyżał statystyki odtworzeń plików wideo wprowadzając w błąd swoich partnerów. W wyniku porozumienia Facebook ma zapłacić odszkodowanie w wysokości 40 mln dolarów.
Zawarta obecnie ugoda dotyczy sprawy, która ujrzała światło dzienne w 2016 r. i dotyczyła zawyżania przez Facebook statystyk odtworzeń plików wideo. Okazało się wówczas, że w sposobie naliczania czasu spędzanego przez użytkowników przy konkretnych materiałach od długiego czasu tkwił poważny błąd.
Pomyłka (Facebook używał właśnie takiego określenia odcinając się od posądzeń o zamierzone działanie) polegała na tym, że w zbieranych danych na temat czasu odtworzeń wideo serwis nie uwzględniał odsłon trwających krócej niż 3 sekundy. W rezultacie statystyki zawyżały łączny czas spędzany przez użytkowników przy jednym filmie. Okazało się, że niektórych przypadkach wyniki udostępniane partnerom biznesowym Facebooka mogły być zawyżone nawet o 60 do 80 proc, a obarczone błędem statystyki sięgały dwóch lat wstecz.
Facebook przyznał się do błędu, przeprosił za podawanie błędnych danych i zapewnił, że problem został już rozwiązany przez wprowadzenia nowego systemu naliczania odtworzeń uwzględniający liczbę użytkowników oraz wszystkie odtworzenia wideo, także te krótsze niż 3 sekundy. Jednak kilku mniejszych reklamodawców złożyło pozew w sądzie w Kalifornii domagając się odszkodowania i twierdząc, że zawyżone statystyki wideo naraziły je na wymierne straty finansowe.
Teraz poinformowano że do wyroku sądowego ostatecznie nie dojdzie, bowiem obie strony zawarły ugodę. Zgodnie z jej postanowieniami Facebook zapłaci 40 mln dol. odszkodowania, z czego część ma trafić do poszkodowanych reklamodawców, reszta zaś pokryje koszty postępowania i prawników.
Przed sądem pełnomocnicy Facebooka wielokrotnie podkreślali, że serwis nie był świadom wykrytego 2 lata temu błędu i jego intencją nie było oszukiwanie partnerów biznesowych. Z kolei prawnicy reklamodawców twierdzili, że w skrajnych wypadkach dane o odtworzeniach wideo mogły zostać zawyżone nie o kilkadziesiąt, ale nawet kilkaset procent. Branżowe media podkreślają, że Facebook zgadzając się na ugodę postąpił roztropnie, bowiem gdyby sprawa zakończyła się wyrokiem, to serwis musiałby zapłacić o wiele więcej – od 100 do 200 mln dol.
W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Facebook zapłaci 40 mln dolarów za zawyżanie statystyk wideo. Zawarto ugodę