SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook i Instagram słabiej opodatkowane. Czarne chmury nad reklamami w Europie?

Zmiany w prawie podatkowym w USA sprawiają, że Meta Platforms oddaje fiskusowi coraz mniejszą część swoich rosnących dochodów. Z drugiej strony regulacje dotyczące sposobu działania aplikacji takich jak Facebook czy Instagram narzucane przez Komisję Europejską mogą zmniejszyć przychody Mety w Europie.

W środę ogłoszono wyniki finansowe Mety za drugi kwartał 2025 roku mogą napawać optymizmem akcjonariuszy. Przychody oraz zyski Mety rosną szybciej niż wydatki oraz podatki, które firma musi odprowadzać.

Nowe prawo podatkowe w USA może spowodować, że Meta będzie płaciła jeszcze mniejsze podatki, pomimo dużej dynamiki przychodów. Z każdym kolejnym kwartałem w firmie Marka Zuckerberga wielkość efektywnej stawki podatkowej spada i obecnie wynosi 11 procent (w drugim kwartale 2023 było to 16 proc.). Najwyższe wskaźniki zaraportowano w trzecim i czwartym kwartale 2023 roku i wynosiły 17 procent. Natomiast nieco rok później, bo w pierwszym kwartale 2025 efektywna stawka podatkowa w sprawozdaniu finansowym spadła do 9 procent, czyli najniższego poziomu w ostatnich dwóch latach.

Tyle Meta płaci efektywnej stawki podatkowej w podziale na kwartały. Źródło: Meta

Zysk z reklam w Europie może znacząco spaść

Wszystko przez wspomniane wcześniej regulacje wynikające z Digital Markets Act narzucane na Metę, a zwłaszcza działanie systemu reklamowego. W oświadczeniu Mety czytamy: „W miarę jak KE przekazuje nam kolejne opinie na temat LPA (mniej personalizowanych reklam), nie możemy wykluczyć, że będzie dążyć do wprowadzenia dalszych modyfikacji, które mogłyby znacząco pogorszyć doświadczenia użytkowników i reklamodawców”. 

Meta zaznacza, że aktywnie współpracuje z Komisją Europejską nad dostosowaniem swoich usług do obowiązującego prawa, ale nie wyklucza, że spadki z przychodów reklamowych w Europie odczuje jeszcze w tym kwartale.

Zarówno w kwestii nowego prawa podatkowego w USA jak i regulacji w Europie Meta nie podejmuje się podania konkretnych estymacji finansowych na najbliższe kwartały.

Zobacz: Koniec reklam politycznych na Facebooku i Instagramie. Przyczyną przepisy unijne

Dołącz do dyskusji: Facebook i Instagram słabiej opodatkowane. Czarne chmury nad reklamami w Europie?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl