„Gazeta Wyborcza” sprzedaje mniej prenumerat cyfrowych. Cięcia w druku i zatrudnieniu ograniczyły stratę
Liczba sprzedanych prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” (Agora) nieznacznie zmalała w ujęciu rocznym, zsuwając się na koniec I kwartału poniżej 290 tys. – Temperatura polityczna w tym roku była trochę niższa – zauważa Wojciech Bartkowiak z zarządu Agory. Pion prasowy firmy mocno ograniczył stratę operacyjną, m.in. dzięki ograniczeniu kosztów druku.

W pierwszym kwartale 2025 roku pion prasy drukowanej i cyfrowej grupy Agora wypracował 43 mln zł przychodów sprzedażowych, o 8,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływy ze sprzedaży wydawnictw, czyli „Gazety Wyborczej” i kilku magazynów, zmalały o 8,1 proc. do 23,7 mln zł.
To skutek przede wszystkim spadku przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej „GW”. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w pierwszym kwartale br. dziennik sprzedawał się średnio w 28 948 egz., po spadku rok do roku o 19,22 proc.
Mniej z prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej”
Przy czym w sprawozdaniu Agory zaznaczono, że zmalały także wpływy ze sprzedaży cyfrowych dostępów do treści „Gazety Wyborczej”. Na koniec marca br. w ramach tej oferty aktywnych było blisko 288 tys. prenumerat cyfrowych, wobec 291,6 tys. rok wcześniej.
CZYTAJ TEŻ: Agora zapowiada pierwszą dywidendę po covidzie
Skąd ten spadek? Wojciech Bartkowiak, członek zarządu Agory odpowiadający za pion prasowy, zwrócił uwagę, że dla subskrypcji cyfrowych pierwszy kwartał jest przeważnie najsłabszy. – Zawsze mówię, że subskrypcja to też sezonowy produkt – podkreślił.
Zwrócił też uwagę, że tradycyjnym wydawcom coraz trudniej funkcjonować w internecie przy rosnącej roli globalnych koncernów cyfrowych. – Ich algorytmy nam nie sprzyjają. Bezpośredni ruch na stronach wydawców na całym świecie jest słabszy. Bigtechy są coraz bardziej skoncentrowane globalnie na maksymalnym wysysaniu użytkowników – opisał.
Według Bartkowiaka najsilniejszym czynnikiem jest uspokojenie, w porównaniu z pierwszym kwartale 2024 roku, sytuacji politycznej. Przypomniał, że na początku ub.r. nowy obóz rządzący wprowadzał zmiany m.in. w mediach publicznych i wymiarze sprawiedliwości. – Generalnie buzowało wtedy potwornie. W zeszłym kwartale ta temperatura polityczna była trochę niższa – ocenił. Zauważył, że w pierwszej turze tegorocznych wyborów prezydenckich głosowało ok. 2,5 mln wyborców mniej niż w październiku 2023 roku w wyborach do parlamentu.
Zaznaczył, że spadek prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” „to raczej taka sezonowa obniżka”. – Przy czym trochę głębsza niż poprzednich latach, właśnie z uwagi na tę temperaturę polityczną – dodał Bartkowiak.
Z kolei przychody reklamowe pionu prasowego grupy Agora poszły w górę rok do roku o 6,3 proc. do 11,9 proc. Firma wskazała w sprawozdaniu, że był to głównie efekt wzrostu wpływów reklamowych w papierowej wersji „Gazety Wyborczej”.
CZYTAJ TEŻ: "Mamy to!". Agora promuje się jako najbardziej zasięgowa grupa mediowa
W zeszłym kwartale wpływy cyfrowe, z prenumeraty cyfrowej i reklam internetowych, stanowiły 46,7 proc. łącznych przychodów „GW”. Rok do roku ten udział zmalał o 1,2 pkt proc.
Mniej na papier, prąd i pracowników
Znacząco poprawiła się natomiast rentowność pionu prasowego, co wynika ze spadku kosztów operacyjnych r/r o 24,9 proc. do 43,2 mln zł. Koszty użycia materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów poszły w dół o 48,5 proc. do 5,1 mln zł. – Niższe koszty papieru to głównie efekt niższego zużycia (co wynika ze spadających wolumenów produkcji). Niższe koszty pozostałych materiałów bezpośrednio produkcyjnych wynikają głównie z zamknięcia technologii heatset w sierpniu 2024 r. Spadły również koszty energii elektrycznej – opisano w raporcie Agory.
Wydatki pracownicze zmniejszyły się o 5,7 proc. do 22,9 mln zł. To głównie efekt zwolnień grupowych z lutego i marca ub.r., w ramach których firma pożegnała się z ok. 180 pracownikami: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z pionu Gazeta.pl. W pionie prasowym przeznaczono na to dodatkowo 6,7 mln zł. Z kolei koszty amortyzacji poszły w dół r/r z 2,1 do równego miliona zł, a reprezentacji i reklamy – z 2 do 1,9 mln.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Dzięki temu pion prasowy wypracował w zeszłym kwartale 0,8 mln zł zysku EBITDA, wobec 8,2 mln zł straty rok wcześniej. Natomiast strata operacyjna zmalała z 10,3 do 0,2 mln zł.

Jak już szczegółowo opisywaliśmy, cała grupa kapitałowa Agora w pierwszym kwartale 2025 roku zanotowała spadek przychodów r/r o 6,9 proc. do 349,3 mln zł i wyniku netto z 3,8 mln zł zysku do 7,6 mln straty. Wpływy z biletów w kinach Helios zmalały o 17 proc., bo nie było tylu hitowych filmów jak w pierwszym kwartale ub.r.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” sprzedaje mniej prenumerat cyfrowych. Cięcia w druku i zatrudnieniu ograniczyły stratę
I te jego tłumaczenia. Bo temperatura polityczna niższa, bo sezon, bo... :)
Byle się na stołku utrzymać i wyrwać jeszcze trochę kasy.