Polacy dali zarobić sklepom IKEA. Nie tylko na meblach
Sklepy IKEA w Polsce wypracowują rocznie ponad 6 mld zł sprzedaży, do czego w niewielkim stopniu dokłada się także gastronomia. W zeszłym roku zmniejszyły zatrudnienie, a ich zysk netto zmalał o prawie jedną piątą.

Zarządzająca sklepami IKEA w Polsce spółka IKEA Retail w roku obrotowym od września 2023 do sierpnia 2024 roku zanotowała 6,11 mld zł przychodów, po wzroście o 1,2 proc. z 6,04 mld rok wcześniej.
To sprzedaż w sklepach stacjonarnych tej sieci w Jankach, Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, na warszawskim Targówku, w Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie i Szczecinie oraz w sklepie internetowym. Żeby ułatwić zakupy internetowe, IKEA oferuje m.in. zdalne planowanie umeblowania pomieszczeń oraz możliwość odbioru zakupach w zewnętrznych punktach oraz automatach paczkowych (także na terenie jej własnych sklepów).
Prawie 6 mld zł z mebli i akcesoriów od IKEA
Przychody ze sprzedaży mebli i akcesoriów zwiększyły się rok do roku z 5,83 do 5,88 mld zł. Procentowo większy wzrost osiągnęła sprzedaż oferty gastronomicznej w sklepach IKEA (na czele z hot dogami), która w zeszłym roku wyniosła 276,2 mln zł, wobec 255 mln rok wcześniej.
CZYTAJ TEŻ: IKEA otwiera nowy format sklepu w Polsce. To jeden z pierwszych na świecie
W wcześniejszych dwóch latach przychody IKEA w Polsce wzrosły dużo mocniej: od września 2020 do sierpnia 2021 r. wyniosła 5,01 mld zł, rok później – już 5,54 mld, zaś w roku od września 2022 do sierpnia 2023 r. – 6,04 mld.
Natomiast w zeszłym roku obrotowym dużo mocniej od przychodów wzrosły koszty operacyjne spółki – o 3,2 proc. do 5,85 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 4,19 do 4,2 mld. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 543,9 do 675,2 mln zł, a te określone jako pozostałe koszty rodzajowe – ze 160,5 do 196,5 mln.
Ubyło 150 pracowników
Firmie udało się natomiast ograniczyć koszty pracownicze. Wydatki na wynagrodzenia zmalały z 456,1 do 443,8 mln zł, przy niewielkim wzroście kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych (ze 103,6 do 104,9 mln).
To pokłosie zmniejszenie zatrudnienia w spółce z 5 433 osób średnio w roku od września 2022 do sierpnia 2023 r. do 5 281 rok później. Oznacza to spadek o 2,8 proc. O ile liczba pracowników fizycznych poszła w dół z 3 725 do 2 747, o tyle liczba tych sklasyfikowanych jako umysłowi wzrosła z 1 706 do 2 532.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Spółka mocno ograniczyła r/r inwestycje w aktywa trwałe (czyli głównie nieruchomości i sprzęt) – ze 159,4 do 85 mln zł.
Mniej dywidend i zysku
Na poziomie operacyjnym zysk IKEA Retail zmniejszył się z 347,5 do 266,5 mln zł. Pozostałe wyniki rentowności pociągnął w dół spadek wpływów finansowych ze 152,2 do 72,5 mln zł, z czego te z dywidend – ze 142,2 do 66,5 mln zł.
Do firmy należy kilka spółek zarządzających farmami wiatrowymi i centrami dystrybucyjnymi. W zeszłym rok obrotowym dostała przede wszystkim 24 mln zł dywidendy od Wind Field, 14,3 mln od Eviva Gizałki i 12 mln od Energia Wiatrowa
Z drugiej strony IKEA Retail ma do spłaty prawie 1 mld zł pożyczki w ramach koncernu IKEA (znanego też pod nazwą INGKA Group). W minionym roku zapłaciła 47,9 mln zł odsetek, wobec 50,9 mln rok wcześniej. Natomiast w zeszłym roku zaksięgowała 38,3 mln zł wpływów z odwróconego podatku dochodowego, podczas gdy przed rokiem oddała fiskusowi 46,1 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Allegro i Nike na czele, Lidl poza top 10 sklepów w Polsce
W konsekwencji zysk netto zmalał 402,6 do 329,5 mln zł. I tak był znacznie wyższy niż w roku obrotowym 2021/22 (169,1 mln zł) i roku 2020/21 (290,4 mln zł). Cały zeszłoroczny zysk trafił jako dywidenda do holenderskiej spółki INGKA Holding Europa, która ma 100 proc. udziałów IKEA Retail.
Co IKEA planuje w Polsce w 2025 roku? – Głównym (pod względem generowanej wartości sprzedaży) kanałem pozostanie cash & carry, drugim w kolejności będzie sprzedaż internetowa. Niezmiennym celem spółki jest tworzenie jak najlepszego doświadczenia zakupowego dlatego, dbając cały czas o poprawę dostępności i zapewnienie jak najwyższej jakości usług – opisano w sprawozdaniu.
Zaznaczono, że firma rozważa też testowanie innych niestandardowych formatów, np. ze sprzedażą akcesoriów wyposażenia wnętrz.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od września 2023 do sierpnia 2024 roku, a poprzedni – od września 2022 do sierpnia 2023 r
Dołącz do dyskusji: Polacy dali zarobić sklepom IKEA. Nie tylko na meblach