Jak mówić o wartościach marki, aby być usłyszanym - case study Avon i Questpass_>>
W ostatnich latach coraz wyraźniej mówi się o tym, że marki powinny mieć jakiś cel, poza czysto ekonomicznym. Wyrazem tego jest formułowanie brand purpose, czy szerzej - akcje podejmowanie w ramach CSR-u, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Tegoroczny raport “CSR w praktyce. Barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)” wskazuje, że głównym celem tego podejścia jest wzmocnienie wizerunku organizacji, co wskazało 76% badanych firm. Wynika stąd prosty wniosek - żeby podjęte akcje miały dalekosiężny sens dla firmy, powinny być dobrze komunikowane. Nie wystarczy po prostu mówić, trzeba jeszcze być usłyszanym.

Marki zwykle koncentrują wysiłki CSR-owe wokół tematów bliskich swoim klientom. Stąd brandy kosmetyczne czy drogeryjne w naturalny sposób skupiły się m.in. na wspieraniu celów bliskich kobietom. Znanym przykładem są tu działania marki Rossmann, która bardzo mocno zaangażowała się w komunikację swoich wartości. Jak silnie ten przekaz wyrył się w świadomości potencjalnych klientek? Jako Questpass_>> postanowiliśmy sprawdzić, jak te działania zapisują się w świadomości kobiet. W ramach badania siły skojarzenia marek kosmetycznych z działaniami na rzecz kobiet, zadaliśmy szerokie pytanie czytelniczkom jednego z popularnych horyzontalnych portali kobiecych: Jak sądzisz, która z tych marek najmocniej angażuje się w działania na rzecz zdrowia kobiet oraz dobrostanu zwierząt? W odpowiedziach zestawiliśmy ze sobą marki kosmetyczne i drogeryjne, które prowadzą rozbudowaną komunikację w segmencie CSR. Wśród wskazań zdecydowanie dominowała jedna z marek drogeryjnych (55%), która zdystansowała rywali. Kolejny w zestawieniu Avon uzyskał 21% wskazań. Oznaczało to de facto hegemonię jednego gracza.
Ale było to tylko badanie wstępne, żeby ustalić sytuację wyjściową. Naszym Klientem był właśnie vice lider. Jako Questpass_>> we współpracy z domem mediowym Starcom przeprowadziliśmy kampanię questvertising-ową dla Avon i powtórzyliśmy badanie. Osią kampanii były spoty informujące o działaniach marki na rzecz profilaktyki raka piersi, walki z przemocą domową oraz faktem, że firma nie testuje swoich kosmetyków na zwierzętach. Aby móc czytać dalszą część artykułu, czytelniczki portalu Onet Kobieta były proszone o odpowiedź na pytanie łączące się z treścią materiału wideo, zgodnie z regułami questvertisingu. Potwierdzały w ten sposób, że zapoznały się z komunikatem w sposób świadomy, co można sprawdzić na tym interaktywnym demo.

Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej dla kampanii grupie osób, które rozwiązały questpassa 1 do 7 dni wcześniej, wykazało już zgoła odmienne wyniki. Siła questvertisingu sprawiła, że tym razem najsilniej z badanymi wartościami kojarzyła się już marka... Avon. Wystarczył jeden mocny kontakt z przekazem zawartym w spotach, aby marka przeskoczyła lidera rynku, deklasując go z wynikiem 43% wskazań. Na lidera z pierwszego badania wskazało już tylko 36% osób, które były w zasięgu kampanii Avon.

Poza siłą oddziaływania na świadomość odbiorców i ich przekonanie, który z wymienionych brandów jest najbardziej zaangażowany prospołecznie, kontrolowano też inne parametry kampanii. W jej części questvertisingowej aż 87% osób obejrzało całe 15 sekundowe filmy video. Bardzo dobrze wyglądał też współczynnik przejść na stronę Avon - średnio 3,1% osób, które rozwiązały questpassa, chciało dowiedzieć się więcej o reklamowanej akcji. Przy czym zauważono wyraźną różnicę między platformami - CTR na mobile wyniósł 1,8%, a na desktopie aż 5,4%. Potwierdza to obserwację, że osoby przeglądające strony internetowe na komputerach stacjonarnych mają zwykle więcej czasu i chętniej wchodzą w dłuższe interakcje, co przeczy trochę popularnemu także w reklamie trendowi "mobile first". O ile faktycznie więcej osób przegląda obecnie internet na urządzeniach mobilnych, to ruch desktopowy jest pod wieloma względami cenniejszy z punktu widzenia celów reklamodawców.
Regułą questpassów jako formatu reklamowego jest to, że każde rozwiązanie generuje jeden grosz na cele charytatywne, co buduje reklamodawcom dodatkowy pozytywny efekt CSR-owy. W kampanii Avon wspieraną organizacją była współpracująca od lat z marką Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj życie! Działania z Questpass_>> były częścią kampanii "Coś Pięknego".
- Już od trzech dekad Avon realizuje w Polsce swoją społeczną misję tworzenia lepszego świata dla kobiet - mówi Ewa Grzech, Head of Integrated Communication, Avon Polska. Wspieramy zdrowie Polek, rozwijając świadomość profilaktyki raka piersi i dofinansowując badania USG w Gabinetach z Różową Wstążką. Dzięki tej akcji już 63 000 kobiet mogło potwierdzić zdrowie swoich piersi. Działamy też intensywnie na rzecz bezpieczeństwa kobiet w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc, w ramach której przekazaliśmy do tej pory 3,5 mln zł dla organizacji wspierających osoby doświadczające przemocy. Dbamy także o dobrostan zwierząt – nasze produkty nie są na nich testowane nigdzie na świecie. Zależy nam, aby te działania były zauważone i inspirowały kobiety. Stąd nasza akcja "Coś pięknego", w której Avon wykorzystał także questvertising.
Czytaj więcej o questvertisingu >

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


.jpg)
Dołącz do dyskusji: Jak mówić o wartościach marki, aby być usłyszanym - case study Avon i Questpass_>>