Jak obecność w Google AI Overviews wpływa na klikalność tekstów?
Singapurski seriws Ahrefs przeanalizował 300 tys. słów kluczowych pod kątem ich klikalności w wyszukiwarce Google. Z analizy wynika, że obecność stron w wynikach wyszukiwania AI Overviews wiązało się ze średnim współczynnikiem klikalności (CTR) niższym o 34,5 proc. w porównaniu do stron z podobnymi słowami kluczowymi, które znalazły się w wyszukiwarce Google bez AI Overviews.
Analizie podano 300 tys. słów kluczowych z bazy danych Ahrefs Keywords Explorer, składających się ze 150 tys. słów kluczowych z aktualną funkcją AI Overviews i 150 tys. słów kluczowych z intencją informacyjną i bez AI Overviews.
Analizy wykazały, że 99,2 proc. słów kluczowych, które uruchamiają funkcję AI Overviews, ma charakter informacyjny. Oznacza to, że użytkownik wpisujący je w wyszukiwarkę szuka przede wszystkim odpowiedzi na pytania lub szczegółowych informacji na dany temat. Dlatego w celu lepszego porównania skupiono się na słowach kluczowych o charakterze informacyjnym.
– Użyliśmy zagregowanych danych GSC, aby uzyskać średni miesięczny współczynnik klikalności (CTR) dla każdego słowa kluczowego (suma kliknięć/suma wyświetleń). Następnie porównaliśmy współczynniki klikalności dla obu próbek dla marca 2024 r. (przed wprowadzeniem AI Overviews w USA) i marca 2025 r. (po) – informują autorzy analiz.
W marcu 2024 r., czyli jeszcze przed uruchomieniem funkcji AI Overviews, średni CTR dla słów kluczowych o charakterze informacyjnym na pozycji pierwszej wynosił 0,056. W marcu 2025 r. spadł on do 0,031. W marcu 2024 r. średni CTR dla słów kluczowych AI Overviews na pozycji pierwszej wynosił 0,073. W marcu 2025 r. spadł on do 0,026.
Obliczenie różnicy między prognozowanym a rzeczywistym CTR dla słów kluczowych AI Overviews sugeruje, że obecność AI Overviews zmniejsza współczynnik klikalności dla pozycji pierwszej o około 34,5 proc.
Czym jest AI Overviews?
Google AI Overview zostało wprowadzone w maju 2024 w Stanach Zjednoczonych. W październiku ur. nastąpiło globalne udostępnienie AI Overviews w ponad 100 krajach i terytoriach. 26 marca br. Google udostępniło funkcję Przegląd od AI w swojej wyszukiwarce w kolejnych krajach Europy, rozpoczynając od Polski, Austrii, Belgii, Niemiec, Irlandii, Włoch, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.
Funkcja w zamyśle ma ulepszyć tradycyjne wyniki wyszukiwania. AI Overview podaje użytkownikowi odpowiedzi na zapytania w formie krótkich podsumowań najważniejszych informacji, zamiast tradycyjnej listy linków. Wyniki generowane są za pomocą Google Gemini, narzędzia AI, które analizuje różne informacje w internecie, z podaniem źródeł w postaci linków. Mechanizm może być znany internautom z innych narzędzi — ChatGPT, Perplexity czy Microsoft Copilot.
Funkcja Przegląd od AI w wyszukiwarce Google umożliwia użytkownikom formułowanie bardziej złożonych zapytań, gdzie informacje są rozproszone w Internecie i nie ma jednej strony internetowej, która odpowiada na pytanie. Ułatwia odnajdywanie i syntezowanie poszukiwanych informacji oraz pogłębianie wiedzy z podanych stron internetowych. Funkcja nie będzie przeznaczona do obsługi najprostszych zapytań, na przykład o pogodę czy kurs waluty.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Jak obecność w Google AI Overviews wpływa na klikalność tekstów?