Viaplay chce wyjść z Polski. Strata wyższa od przychodów
W drugim kwartale br. liczba subskrybentów Viaplay zmalała zarówno w Skandynawii, jak i na pozostałych rynkach, przy czym w Polsce nastąpił wzrost. Platforma planuje wyjście z Polski - w grę wchodzi sprzedaż biznesu, zamknięcie go i pozyskanie partnera.
Na rynkach poza Skandynawią przychody Viaplay Group w zeszłym kwartale poszły w górę rok do roku o z 282 do 771 mln koron szwedzkich. Wynika to m.in. z wejścia w ciągu roku do Wielkiej Brytanii i USA. W ujęciu organicznym, czyli bez uwzględnienia ekspansji na nowe rynki, dynamika przychodów wyniosła 115,2 proc.
Natomiast przy dużo wyższych kosztach operacyjnych (zwiększyły się z 521 mln do 1,25 mld koron) strata operacyjna pogłębiła się z 239 do 481 mln koron.

Rok do roku liczba subskrybentów Viaplay na tych rynkach wzrosła z 1,51 do 2,56 mln, natomiast w ciągu kwartału zmalała z 2,9 mln, co firma w sprawozdaniu uzasadnia wygaśnięciem części partnerstw dotyczących dystrybucji. Koncern zaznaczył, że o ile w Holandii kwartał do kwartału nastąpił spadek, o tyle w Polsce liczba subskrybentów się zwiększyła.
W naszym kraju Viaplay od lutego br. transmituje wyścigi Formuły 1 i zawody niższych klas pod tą marką. Z początkiem marca miesięczna subskrypcja mocno zdrożała: z 34 do 55 zł, równocześnie wprowadzono pakiet roczny kosztujący 399 zł.

W krajach skandynawskich kwartalne przychody Viaplay Group zwiększyły się o 11 proc. do 3,82 mld koron (w ujęciu organicznym o 8 proc.). Te z platformy Viaplay poszły w górę o 28,2 proc. do 1,65 mld koron, z abonamentów telewizyjnych i podobnych usług - o 14,3 proc. do 1,31 mld koron, a wpływy reklamowe zmalały o 14,9 proc. do 856 mln koron.
Przy wzroście wydatków operacyjnych o 17,6 proc. do 3,61 mld koron marża operacyjna zmalała z 10,8 do 5,4 proc., a zysk operacyjny - z 371 do 208 mln koron.
Liczba subskrybentów Viaplay w tych krajach rok do roku zwiększyła się minimalnie - z 4,03 do 4,07 mln, natomiast w ciągu drugiego kwartału zmalała z 4,74 mln. Według koncernu to konsekwencja końca sezonu w wielu rozgrywkach sportowych i podwyżki cen.

Ponad 6 mld koron na odpisy
Na początku czerwca zmienił się szef Viaplay Group: Andersa Jensena zastąpił Jørgen Madsen Lindemann. Koncern ogłosił nowy model zarządzania, mający poprawić efektywność operacyjną. Mianowano kilku menedżerów na nowe stanowiska, za działalność koncernu w Polsce zaczął odpowiadać Peter Nørrelund, który niedługo wcześniej wrócił do koncernu.
- Weryfikujemy konkurencyjność wszystkich naszych działań i wprowadzimy niezbędne zmiany, aby podwyższyć wydajność i poprawić zwrot z naszych inwestycji w treści i technologie - zapowiedział Lindemann.
Nowe kierownictwo zrobiło też porządki w bilansie firmy: w zeszłym kwartale dokonano odpisów i rezerw o łącznej wartości 6,28 mld koron, dużo wyższych od przychodów koncernu. To przede wszystkim obniżenie wartości posiadanych treści (głównie praw do transmisji sportowych) - o 5,2 mld koron, z czego 40 proc. ma charakter gotówkowy.
W konsekwencji o ile rentowność brutto Viaplay Group w drugim kwartale pozostała dodatnia (zysk zmalał z 944 do 396 mln koron), o tyle wynik operacyjny poleciał w dół z 205 mln koron zysku do 6,55 mld koron straty, a wynik netto - ze 175 mln koron zysku do 5,89 mld koron straty.

Zwolnienie ponad 25 proc. pracowników
W komunikacie z wynikami Jørgen Madsen Lindemann zapowiedział, że Viaplay Group pożegna się z ponad jedną czwartą swoich pracowników. Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że koncern zaczął zwolnienia w centrali w Sztokholmie.
Ponadto Viaplay wycofa się z Łotwy, Litwy i Estonii. 6,28 mld koron odpisów i rezerw w zeszłym kwartale w mniejszej części dotyczy zwolnień (45 mln koron odpisu gotówkowego) i opuszczenia tych trzech rynków (1 mld koron odpisu, w połowie gotówkowego).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W komunikacie Jørgen Madsen Lindemann wyliczył kilka priorytetów w nowej strategii Viaplay Group. - Skupimy się na rynkach skandynawskich z nowym modelem operacyjnym, odpowiednim doborze treści, na rozwoju działalności w Holandii, która wkrótce osiągnie zyskowność oraz na sprzedaży naszych treści na rynkach zagranicznych poprzez Viaplay Select - napisał.
- Skupiamy naszą uwagę i zasoby na rynkach, na których możemy konkurować w dłuższej perspektywie, a także na zapewnieniu, że nasze produkty są adekwatne, popularne i generują zdrowe zwroty z inwestycji - zaznaczył.
W Polsce sprzedaż, zamknięcie lub partner
Firma podkreśliła, że skupi się na Skandynawii, Holandii i Viaplay Select, a jeśli chodzi o pozostałe rynki zagraniczne, zakończy tam działalność (taką decyzję podjęto już w przypadku krajów bałtyckich, ograniczy ją lub rozwinie partnerstwa z innymi podmiotami.
Tłumacząc różne komunikaty na język Twittera.
— Viaplay Sport Polska (@viaplaysportpl) July 20, 2023
F1, Premier League, Bundesliga, KSW, Liga Europy, Liga Konferencji i wiele innych sportów do obejrzenia w Viaplay.
Już teraz zapraszamy też na nowy sezon najlepszych lig piłkarskich. Wszystko oczywiście w Viaplay Sport Polska.…
Koncern zapowiedział też szybką analizę strategiczną swojego biznesu, w efekcie której możliwe są sprzedaż sublicencji lub całych praw do posiadanych treści, pozyskanie kapitału, a nawet sprzedaż całej firmy. Jeśli chodzi o Polskę, Wielką Brytanię, USA i Kanadę firma chce ograniczyć swoją działalność: sprzedaż cały biznes, wycofać się lub znaleźć partnera. Koncern planuje przeprowadzić te zmiany do końca 2024 roku.

- Nie wszystkie zrealizowane inwestycje w treści się zwracają i mają takie perspektywy w krótkim lub średnim terminie. Ponadto wyścig na wzrost liczby subskrybentów odbył się kosztem wartości, zwłaszcza jeśli chodzi o nasze umowy partnerskie - przyznał Lindemann.
Zaznaczył, że prognozy co do zyskowności ekspansji zagranicznej znacząco się oddaliły, a inne niekorzystne czynniki to słaba koniunktura na rynku reklamowym i niekorzystne dla firmy zmiany kursów walutowych.
Cel Viaplay dot. subskrybentów niższy o 2 mln
Koncern przedstawił nowe cele finansowe na cały br.: chce zanotować 18,5-18,8 mld koron przychodów (z czego 3,1-3,4 mld poza Skandynawią) oraz 0,85-1,05 mld koron straty operacyjnej (w Skandynawii zysk ma wynieść, 450-600 mln koron, za to na pozostałych rynkach strata ma sięgnąć 1,4-1,5 mld koron). Platforma Viaplay na koniec roku ma mieć 7-7,2 mln subskrybentów.
To dużo niższe cele od tych sprzed kwartału. Wtedy koncern spodziewał się wzrostu przychodów o ok. 24-26 proc., 1,2-1,35 mld koron zysku operacyjnego w Skandynawii i 1-1,1 mld straty na pozostałych rynkach oraz ok. 9 mln subskrybentów Viaplay na koniec roku.
Kolejne tąpnięcie Viaplay na giełdzie
Zaraz po ogłoszeniu wyników z drugiego kwartału i nowej strategii akcje Viaplay Group na początku czwartkowej sesji taniały o ponad 25 proc. - z 68 do ok. 50 koron.
Kurs firmy poleciał w dół już na początku czerwca, gdy zmieniono prezesa i odwołano poprzednie prognozy biznesowe. Wtedy w ciągu kilku dni skurczył się z ok. 225 do ok. 65 koron.

Newsletter





Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Viaplay chce wyjść z Polski. Strata wyższa od przychodów
Jak przyjdzie płacić normalnie, to podejrzewam, że skończą jak w krajach baltyckich, albo podzielą się prawami z tv linearną żeby minimalizować koszty.