Kraków testuje autonomiczny tramwaj. Wagon może poruszać się bez motorniczego
W Krakowie przeprowadzono udane testy pierwszego w Polsce autonomicznego tramwaju poruszającego się bez udziału motorniczego. Rozwiązanie pozwala na precyzyjne sterowanie prędkością i obsługę kursu, w przyszłości system ma zostać wykorzystany do wspomagania prowadzącego tramwaj w jego pracy i nadzorowaniu parametrów jazdy.
Test pierwszego w Polsce autonomicznego tramwaju przeprowadzono w Krakowie w nocy z poniedziałku na wtorek. Pojazd przejechał wówczas bez udziału motorniczego trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Podczas przejazdu komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

Automat zamiast motorniczego
Jak informuje w komunikacie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie w ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie.
System ma zapewniać precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego).
System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje też na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne i inne sygnały.

Wsparcie dla prowadzącego
Krakowskie MPK wyjaśnia że celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych" jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie czuwania nad prędkością - zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu. Chodzi też o dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie - komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd. Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Kraków testuje autonomiczny tramwaj. Wagon może poruszać się bez motorniczego