KRRiT zadowolona z decyzji Ministerstwa Zdrowia w sprawie wycofania opłat za reklamy suplementów diety
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji miała z zadowoleniem przyjąć decyzję Ministerstwa Zdrowia o wycofaniu projektu wprowadzenia opłat za reklamy suplementów diety. Aprobatę dla działania resortu wyraziły wcześniej także organizacje branżowe m.in. Rada Reklamy.
Ministerstwo Zdrowia w ostatnich miesiącach pracowało nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Projekt został zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku, wedle jej zapisów dodatkowymi opłatami miałyby zostać obciążone m.in. alkohol w butelkach o niskich pojemnościach (tzw. "małpki"), napoje dosładzane oraz energetyki z zawartością tauryny, guarany i kofeiny. Nową opłatą według pomysłu resortu zdrowia miały być również obciążone reklamy emitowane w mediach.
Pierwotna wersja projektu zakładała, że dodatkowe opłaty będą wynosić10 proc. podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Prognozy wskazywały, że dałoby to ok. 50 mln zł rocznie dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Ostatecznie jednak resort wycofał się z tego pomysłu, argumentując, że będzie obserwować, jak będzie przebiegać samoregulacja i „ewentualnie wtedy przeniesie podatek do innego projektu”.
Regulacje niekorzystne dla radia i tv
Regulacje miały być istotne dla branży reklamowej, ale i nadawców programów telewizyjnych. Swoje zadowolenie z takiej decyzji wyraziła m.in. Rada Reklamy i Konfederacja Lewiatan.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w czwartek w wydanym komunikacie stwierdziła, że ze „szczególną satysfakcją zapoznała się z uzasadnieniem rezygnacji Ministerstwa Zdrowia z tego rozwiązania, opartym na pozytywnej ocenie podpisanego 25 listopada 2019 roku z inicjatywy Krajowej Rady porozumienia nadawców i organizacji producentów suplementów diety w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety”.
Rzeczywiście, pod koniec listopada ubiegłego roku nadawcy telewizyjni oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam tych produktów. Od 1 stycznia 2020 roku reklamy suplementów diety m.in. nie mogą wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze.
- Uczestnicząc w konsultacjach projektu ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia z związku z promocją postaw prozdrowotnych KRRiT zwracała również uwagę na zagrożenia wynikające z wprowadzenia takiego rozwiązania dla podmiotów działających na rynku radiowym i telewizyjnym – stwierdza Krajowa Rada.
Według KRRiT projektowana ustawa nie nakładała dodatkowych obciążeń na nadawców internetowych a jedynie radiowych i telewizyjnych, „co w ocenie KRRiT mogłoby doprowadzić do braku równowagi na rynku medialnym”.
Urząd przypomniał też, że podobne stanowisko przekazał w konsultacjach w sprawie ustawy projektowanej przez Ministerstwo Zdrowia.
Mniej na reklamy farmaceutyków niż w ubiegłym roku
W czołówce największych reklamodawców w Polsce jest kilka firm farmaceutycznych, które produkują m.in. suplementy diety i leki bez recepty. Zdecydowanym liderem jest Afofarm Farmacja Polska, którego cennikowe nakłady reklamowe w mediach pozainternetowych od stycznia do października ub.r. wyniosły 1,73 mld zł, o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym okresie w dziesiątce największych marketerów znalazły się też Natur Produkt Zdrovit z 506,1 mln zł cennikowych wydatków i USP Zdrowie z 477,2 mln zł (według danych Kantar Media).
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: KRRiT zadowolona z decyzji Ministerstwa Zdrowia w sprawie wycofania opłat za reklamy suplementów diety