NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"
W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.
Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.
Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.
W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).
| NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
| WIRTUALNEMEDIA.PL | real users | zasięg |
| IX 2012 | 9 024 434 | 46,44% |
| VIII 2012 | 9 227 537 | 47,45% |
| VII 2012 | 9 736 621 | 49,99% |
| VI 2012 | 10 309 736 | 52,71% |
| V 2012 | 10 378 937 | 53,29% |
| IV 2012 | 10 993 145 | 56,44% |
| III 2012 | 10 819 520 | 55,81% |
| II 2012 | 10 761 260 | 55,77% |
| I 2012 | 11 246 102 | 58,66% |
| NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
| XII 2011 | 11 181 296 | 58,51% |
| XI 2011 | 11 232 674 | 58,92% |
| X 2011 | 11 048 477 | 58,24% |
| IX 2011 | 11 623 715 | 61,78% |
| VIII 2011 | 12 186 295 | 65,07% |
| VII 2011 | 11 903 928 | 63,37% |
| VI 2011 | 11 768 471 | 62,24% |
| V 2011 | 11 573 394 | 61,29% |
| IV 2011 | 12 333 373 | 64,86% |
| III 2011 | 12 007 364 | 64,27% |
| II 2011 | 12 028 525 | 64,92% |
| I 2011 | 12 310 585 | 67,58% |
| NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
| XII 2010 | 12 241 196 | 66,85% |
| XI 2010 | 11 896 470 | 65,20% |
| X 2010 | 12 203 434 | 66,91% |
| IX 2010 | 12 042 536 | 67,54% |
| VIII 2010 | 12 186 344 | 68,27% |
| VII 2010 | 12 108 495 | 68,58% |
| VI 2010 | 11 559 074 | 65,67% |
| V 2010 | 12 017 959 | 68,64% |
| IV 2010 | 12 166 285 | 68,36% |
| III 2010 | 11 810 889 | 66,61% |
| II 2010 | 11 408 334 | 8,00% |
| I 2010 | 11 390 822 | 66,17% |
| Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
| XII 2009 | 10 894 626 | 63,29% |
| XI 2009 | 11 247 036 | 64,91% |
| X 2009 | 11 109 028 | 65,70% |
| IX 2009 | 11 678 541 | 69,98% |
| VIII 2009 | 11 599 340 | 69,47% |
| VII 2009 | 11 664 931 | 69,72% |
| VI 2009 | 11 640 468 | 69,63% |
| V 2009 | 11 560 638 | 69,50% |
| IV 2009 | 9 384 632 | 56,99% |
| III 2009 | 9 403 515 | 57,14% |
| II 2009 | 9 230 430 | 57,31% |
| I 2009 | 9 188 288 | 58,47% |
Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.
| NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack | ||
| WIRTUALNEMEDIA.PL | znajomość spontaniczna | odwiedzenie w ciągu miesiąca |
| VI - VIII 2012 | 22,6% | 39,7% |
| IV - VI 2012 | 24,1% | 40,4% |
| I - III 2012 | 25,3% | 44,2% |
| VII - IX 2011 | 24,7% | 44,7% |
| I - VI 2011 | 25,9% | 48,8% |
| XII 2010 - II 2011 | 29,3% | 51,2% |
| VI - VIII 2010 | 31,2% | 51,0% |
| II - IV 2010 | 42,5% | 57,9% |
| X - XII 2009 | 43,0% | 60,0% |
| VIII - X 2009 | 42,8% | 61,1% |
| III - V 2009 | 42,1% | 61,1% |
| XII 2008 - II 2009 | 40,6% | 61,2% |
Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.
Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.
Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"