Nowa formuła Związku Komunikacji Marketingowej. Branża chce więcej dyskutować o prawie
Działający od 2004 roku Związek Komunikacji Marketingowej rozpoczyna nowy etap działalności. Po raz pierwszy w jego historii funkcję członków zarządu objęli równolegle przedstawiciele dwóch istotnych organizacji branżowych: Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskiej Organizacji Reklamodawców. Wspólne kierownictwo ma na celu wzmocnienie pozycji agencji komunikacji marketingowej i marketerów w obszarze wpływu m.in. na regulacje prawne.
Związek Komunikacji Marketingowej jako związek pracodawców zajmuje się m.in. ochroną praw i obroną interesów zrzeszonych przedsiębiorstw z branży reklamy wobec administracji publiczne. Może opiniować akty prawne, delegować przedstawicieli do ciał doradczych administracji, inicjować działania edukacyjne i analityczne, a także wspierać rozwój rynku od strony organizacyjnej i prawnej. ZKM buduje także świadomość decydentów i liderów opinii na temat znaczenia reklamy jako filaru wolnych mediów, innowacji rynkowej i swobodnej komunikacji w społeczeństwie demokratycznym.
Od tego roku funkcjonuje natomiast w nowej formule – łącząc środowiska agencji i reklamodawców, ponieważ w obecnej kadencji organizacja ma dwóch członków zarządu – Marcina Gaworskiego, stojącego na czele Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, oraz Dariusza Maciołka, kierującego Polską Organizacją Reklamodawców. Celem tej zmiany jest skuteczniejsze działanie w obszarze konsultacji regulacyjnych i reprezentacji potrzeb całej branży marketingowej.
Razem na rzecz silnego głosu w sprawach regulacji
– ZKM jest członkiem Konfederacji Lewiatan, dzięki czemu mamy możliwość uczestniczenia w procesach legislacyjnych i zabierania głosu w sprawach istotnych dla całej branży komunikacyjnej. Ale to również szansa, by mocniej wybrzmiało, jak ważną rolę marketing odgrywa w rozwoju polskiej gospodarki – nie tylko jako wsparcie sprzedaży, ale jako realna dźwignia wzrostu przedsiębiorstw. Będziemy mogli wspólnie wpływać na kształt działań oraz programów publicznych wspierających promocję polskich marek w kraju i za granicą – co nabiera szczególnego znaczenia dziś, gdy wartość zagranicznych inwestycji polskich firm przekracza już 100 miliardów złotych – mówi Marcin Gaworski, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i członek zarządu ZKM.
Ogłoszona zmiana oznacza, że po raz pierwszy w organizacji reprezentowane są dwie strony rynku składające się na środowisko reklamowe. Wspólna obecność umożliwia pełniejsze i bardziej zrównoważone podejście do kwestii regulacyjnych i systemowych.
– Zależy nam na tym, by reklama była traktowana jako element swobody gospodarczej i miała silniejszą ochronę prawną. ZKM daje nam możliwość udziału w działaniach prawnych oraz lobbingowych nie w roli ocenianego, ale jako strona. Nowy zarząd pozwala na stworzenie skutecznej platformy do współpracy i odpowiadania na wyzwania z obszaru reklamy z różnych perspektyw, a także przyczynia się do wzmocnienia głosu marketerów – mówi Dariusz Maciołek, prezes Polskiej Organizacji Reklamodawców, członek zarządu ZKM.
Połączenie w Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Połączenie sił agencji i reklamodawców w jednej strukturze w ramach Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan umożliwia skuteczniejsze prowadzenie dialogu z państwem, samorządami i regulatorami rynku.
ZKM interweniował w ostatnich latach m.in. w 2021 roku w sprawie planu wprowadzenia podatku od reklam czy w sprawie tzw. „popiwku” – opłaty reklamowej, która pierwotnie miała objąć cały rynek, w tym agencje i reklamodawców.
Jak podkreślają organizacje, były to jednak inicjatywy doraźne, prowadzone bez stałego zaplecza instytucjonalnego. Nowa formuła Związku Komunikacji Marketingowej pozwala na prowadzenie takich działań w sposób ciągły, formalny i reprezentatywny dla całego sektora.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Nowa formuła Związku Komunikacji Marketingowej. Branża chce więcej dyskutować o prawie