Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji
Ofcom, czyli brytyjski odpowiednik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wezwał rząd do przyjęcia przepisów, które zmuszą YouTube do eksponowania treści informacyjnych przygotowanych przez nadawcę publicznego BBC i inne stacje działające w kraju. Regulator zauważa, że coraz więcej osób czerpie informacje głównie z platform typu YouTube czy TikTok.
 
                                Jak informuje pressgazette.co.uk, siedmiu na dziesięciu Brytyjczyków konsumuje wiadomości online. Ponad połowa badanych (51 proc.) opiera się na mediach społecznościowych, a jedna piąta na kanałach YouTube. Wysoki jest też udział Facebooka (30 proc.) czy TikToka (11 proc.). Od 2020 roku odsetek czerpiących wiadomości z tej ostatniej platformy wzrósł z 1 proc.
Zobacz także: BBC wprowadza opłaty za artykuły
Cristina Nicolotti Squires z Ofcom zauważyła, że jedynie 43 proc. odbiorców ufa przekazom z mediów społecznościowych, a w przypadku tradycyjnych wiadomości telewizyjnych odsetek ten wynosi 70 proc. Choć w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii przyjęto przepisy, które zabezpieczają interesy nadawców na telewizorach Smart TV, to nie uregulowano kwestii eksponowania ich treści na m.in. YouTube.
Problemem spadająca widownia newsów w telewizji
Nicolotti Squires uważa, że treści tworzone przez BBC, ale też innych nadawców, takich jak ITV, Channel 4, Channel 5, STV w Szkocji i S4C w Walii, powinny być eksponowane na platformach pozwalających na udostępnianie wideo.
Zobacz także: BBC po polsku. Odpowiedź na dezinformację
Ofcom zauważa, że oglądalność wiadomości telewizyjnych spada. W zeszłym roku śledziło je 66 proc. mieszkańców kraju, a w tym już tylko 63 proc. Treści od BBC docierają do dwóch trzecich dorosłych, a od ITV do 34 proc. Popularne są serwisy internetowe mediów: BBC News (59 proc.), Sky News (21 proc.) i The Guardian (20 proc.).
Odpowiednik KRRiT zauważa, że w Wielkiej Brytanii nigdy wiadomości nie zarabiały pieniędzy dla stacji telewizyjnych. Ich utrzymywanie jest kwestią misji i prestiżu, a nie przychodów. Aby sytuacja nadawców poprawiła się, Ofcom proponuje rządowi uchwalenie szeregu ulg podatkowych dla stacji z newsami.
Zobacz także: Dezinformacja ma być ścigana z Kodeksu karnego? Szef RMN: prawda sama się nie obroni
Zdaniem regulatora, odbiorcy platform z udostępnianym wideo są narażeni nie tylko na wrogą dezinformację, ale też fake newsy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Dlatego Ofcom zamierza wspierać tradycyjne media z wiadomościami. Bez działań ze strony rządu ich widownia może coraz bardziej się starzeć.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji
Rzetelne dziennikarstwo przegrywa dziś z AI czy prymitywną propagandą (często sponsorowaną przez Chiny czy Rosję)
BBC chce telewizją rodem z Korei północnej ??