SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji

Ofcom, czyli brytyjski odpowiednik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wezwał rząd do przyjęcia przepisów, które zmuszą YouTube do eksponowania treści informacyjnych przygotowanych przez nadawcę publicznego BBC i inne stacje działające w kraju. Regulator zauważa, że coraz więcej osób czerpie informacje głównie z platform typu YouTube czy TikTok. 

Kanał informacyjny BBC News Kanał informacyjny BBC News

Jak informuje pressgazette.co.uk, siedmiu na dziesięciu Brytyjczyków konsumuje wiadomości online. Ponad połowa badanych (51 proc.) opiera się na mediach społecznościowych, a jedna piąta na kanałach YouTube. Wysoki jest też udział Facebooka (30 proc.) czy TikToka (11 proc.). Od 2020 roku odsetek czerpiących wiadomości z tej ostatniej platformy wzrósł z 1 proc.

Zobacz także: BBC wprowadza opłaty za artykuły 

Cristina Nicolotti Squires z Ofcom zauważyła, że jedynie 43 proc. odbiorców ufa przekazom z mediów społecznościowych, a w przypadku tradycyjnych wiadomości telewizyjnych odsetek ten wynosi 70 proc. Choć w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii przyjęto przepisy, które zabezpieczają interesy nadawców na telewizorach Smart TV, to nie uregulowano kwestii eksponowania ich treści na m.in. YouTube.

Problemem spadająca widownia newsów w telewizji

Nicolotti Squires uważa, że treści tworzone przez BBC, ale też innych nadawców, takich jak ITV, Channel 4, Channel 5, STV w Szkocji i S4C w Walii, powinny być eksponowane na platformach pozwalających na udostępnianie wideo.

Zobacz także: BBC po polsku. Odpowiedź na dezinformację 

Ofcom zauważa, że oglądalność wiadomości telewizyjnych spada. W zeszłym roku śledziło je 66 proc. mieszkańców kraju, a w tym już tylko 63 proc. Treści od BBC docierają do dwóch trzecich dorosłych, a od ITV do 34 proc. Popularne są serwisy internetowe mediów: BBC News (59 proc.), Sky News (21 proc.) i The Guardian (20 proc.).

Odpowiednik KRRiT zauważa, że w Wielkiej Brytanii nigdy wiadomości nie zarabiały pieniędzy dla stacji telewizyjnych. Ich utrzymywanie jest kwestią misji i prestiżu, a nie przychodów. Aby sytuacja nadawców poprawiła się, Ofcom proponuje rządowi uchwalenie szeregu ulg podatkowych dla stacji z newsami.

Zobacz także: Dezinformacja ma być ścigana z Kodeksu karnego? Szef RMN: prawda sama się nie obroni

Zdaniem regulatora, odbiorcy platform z udostępnianym wideo są narażeni nie tylko na wrogą dezinformację, ale też fake newsy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Dlatego Ofcom zamierza wspierać tradycyjne media z wiadomościami. Bez działań ze strony rządu ich widownia może coraz bardziej się starzeć. 

Dołącz do dyskusji: Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Idiokracja
Coś w tym jest, bo od dawna wiadomo, iż algorytmy YouTube (i nie tylko... to samo robi Facebook czy X) promują przede treści skrajne (a niekoniecznie merytoryczne i sprawdzone) i teorie spiskowe.
Rzetelne dziennikarstwo przegrywa dziś z AI czy prymitywną propagandą (często sponsorowaną przez Chiny czy Rosję)
6 5
odpowiedź
User
Aron
Oczywiście muszą być to treści kontrolowane przez wladze. U mas propaganda z TVP z opolską y miały używanie ;D
2 1
odpowiedź
User
Wolność a nie zmuszanie
Media społecznościowe są mediami prywatnymi nie można kogoś zmuszać to pokazywania swoich treści to tak jakby TVN żądał od Polsatu żeby emitował szkło kontaktowe

BBC chce telewizją rodem z Korei północnej ??
1 1
odpowiedź