Orlen wydał 410 mln zł na marketing i PR. W górę koszty doradców i prawników
Wydatki grupy Orlen na marketing sięgnęły w ub.r. 410,8 mln zł, a na public relations 26 mln zł. Koncern, który w ciągu roku sfinalizował przejęcie Grupy Lotos i PGNiG, zwiększył też nakłady na usługi doradcze i prawne.
Koszty marketingowe grupy Orlen wzrosły w ub.r. z 320,52 do 410,83 mln zł, natomiast ich udział w łącznych wpływach sprzedażowych zmalał z 0,357 do 0,2 proc.
W sprawozdaniu koncern wyliczył, że jego działania marketingowe „wspierały obszary sprzedażowe w realizacji ich rocznych planów operacyjnych oraz utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej firmy, miały na celu budowanie i utrzymywanie wysokiego poziomu rozpoznawalności i promowanie pożądanych atrybutów marki Orlen oraz wiodących marek produktowych”. Koszty obejmują wydatki na kreację i produkcję reklam oraz zakup mediów na potrzeby kampanii.
Orlen osiągnął 9,2 mld zł zysku w pierwszym kwartale tego roku. Ponad 10 proc. poniżej oczekiwań rynkowych
Jak opisywaliśmy szczegółowo, w połowie ub.r. Orlen po kilku lata przerwy wrócił z reklamami do stacji TVN WarnerBros Discovery, ale nadal dużo mocniej promuje się w kanałach Telewizji Polskiej i Polsatu.
Orlen sponsoruje Formułę 1, piłkarzy i olimpijczyków
Budżet marketingowy grupy Orlen obejmuje wydatki na sponsoring sportu, kultury i mediów, które zwiększyły się 204,81 do 266,76 mln zł (ich udział w łącznych przychodach spadł z 0,228 do 0,13 proc.).
- Najważniejszym projektem w 2022 roku pozostał sponsoring tytularny zespołu Alfa Romeo F1 Team Orlen i współpraca z Robertem Kubicą - ambasadorem marki Orlen. Projekt ten stanowił platformę marketingową i komunikacyjną nie tylko na rynku polskim, ale także czeskim i niemieckim, gdzie wspierał proces rebrandingu stacji Benzina i Star oraz na Słowacji i Węgrzech, gdzie wspierał uruchamianie nowych obiektów w wyniku konsolidacji z Grupą Lotos - wyliczono w raporcie firmy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Orlen po sfinalizowaniu kupna części aktywów Grupy Lotos przejął też jej umowy sponsoringowe. Jesienią ub.r. logo płockiego koncernu pojawiło się m.in. na strojach skoczków i biegaczy narciarskich oraz strojach treningowych zawodników naszej reprezentacji piłkarskiej. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-grupa-lotos-sponsor-reprezentacja-polski-nowa-umowa Umowa sponsoringowa z Polskim Związkiem Piłki Nożnej na początku br. została przedłużona o cztery lata.
W sprawozdaniu Orlen zaznaczył, że po przejęciu Grupy Lotos i PGNiG liczba sportowców sponsorowanych przez koncern w ramach umów indywidualnych wzrosła do ponad 90, klubów - do ponad 70, a związków sportowych - do 12.
26 mln zł na public relations
Wydatki grupy Orlen na public relations (zarówno komunikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną) sięgnęły w ub.r. 25,96 mln zł, a ich udział w łącznych przychodach koncernu - 0,013 proc. Rok wcześniej było to 20,63 mln zł i 0,023 proc. udziału
Firma zaznaczyła, że w ub.r. duża część tych nakładów poszła na komunikację budowy koncernu multienergetycznego, szeroko komunikowano też wsparcie dla społeczności lokalnych, w tym Gdańska i Płocka.
- W zakresie komunikacji wewnętrznej, wydatki obejmowały utrzymanie i rozwój kanałów komunikacji z pracownikami takich jak: wewnętrzna TV Studio GO!, magazyn drukowany dla pracowników MGO! , intranet, produkcję materiałów foto video na potrzeby komunikacji korporacyjnej, a także komunikację procesów akwizycyjnych i realizację projektów skierowanych do pracowników PKN Orlen - wyliczono.

Więcej na prawników i doradców
Koszty usług doradczych związanych z zarządzaniem wzrosły z 57,44 do 68,58 mln zł, a ich udział w łącznych przychodach firmy zmalały z 0,064 do 0,033 proc. Chodzi głównie o doradztwo związane z przejęciami, w zakresie zagadnień regulacyjnych i realizacji strategii koncernu.
W przypadku usług prawnych nastąpił wzrost wydatków z 34,32 do 54,76 mln zł i spadek udziału w przychodach z 0,038 do 0,027 proc. - W szczególności z usług doradców korzystano przy przygotowywaniu i negocjowaniu umów o dużej wartości, w kwestiach prawno-regulacyjnych oraz w sprawach, w których wymagana była znajomość obcych porządków prawnych. Istotna część tych wydatków dotyczyła obsługi prawnej nowych projektów strategicznych, w tym przygotowywanych i realizowanych projektów inwestycyjnych - wyliczono.
Natomiast koszty usług reprezentacyjnych zwiększyły się z 2,74 do 2,93 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach koncernu zmalały z 0,003 do 0,001 proc.
W ub.r. grupa Orlen zanotowała wzrost przychodów z 277,56 do 342,39 mld zł, a zysk netto zwiększył się z 33,63 do 39,94 mld zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Orlen wydał 410 mln zł na marketing i PR. W górę koszty doradców i prawników