Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem
Tuż po wakacjach Orlen we współpracy z Ruchem będzie chciał uruchomić Orlen Paczkę. Na początek koncern odda do użytku 200 automatów do nadawania i odbierania paczek - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Właśnie rozpoczęło się szukanie najdogodniejszych lokalizacji pod orlenowskie urządzenia.
PKN Orlen już w marcu br. złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o zastrzeżenie marki usługi Orlen Paczka. Z kolei w grudniu ub. roku koncern zawnioskował o rejestrację znaku Orlen w Ruchu. Tymczasem jeszcze w grudniu spółka informowała, że automaty do paczek staną w całej Polsce do końca 2021 roku. - Przyspieszenie jest uzasadnione, bo InPost, największy gracz w tym segmencie, coraz bardziej nam ucieka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl anonimowo osoba z kręgów zarządu Orlenu.
InPost rośnie w siłę…
InPost w pandemicznym roku 2020 i na początku 2021 wprowadził wiele zmian i udogodnień dla klientów. Choćby w czerwcu br. Lidl Polska podpisał umowę z tą spółką, w ramach której zakupy z internetowego sklepu można będzie odbierać w Paczkomatach (wiele z nich znajduje lokalizację przy sklepach tej sieci). W maju we Wrocławiu (jako trzecim mieście w Polsce) stanęły Lodówkomaty. Także w maju spółka ogłosiła, że będzie stawiać swoje Paczkomaty na terenach kościelnych, oferując w zamian parafiom niemal darmową usługę Podaj Dalej (kosztuje 1 grosz). A to tylko kilka przykładów z ostatnich miesięcy.
W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął - w rezultacie pandemicznego wzrostu zainteresowań swoimi usługami - wzrost przychodów o 93 proc. do 793,2 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA ze 136,3 do 332,2 mln zł. Firma ma już 13 553 Paczkomaty i podniosła swoje plany biznesowe na cały bieżący rok.
…Orlen chce go gonić
Nic dziwnego, że PKN Orlen, który po przejęciu Ruchu chciałby zaistnieć na rynku automatów do wydawania i nadawania paczek (wyraz „Paczkomat” został zastrzeżony przez InPost) musi się spieszyć. Stąd decyzja o wzmocnienia biznesu detalicznego i inwestycji w sieć automatów. - Już w trzecim kwartale 2021 r. klientom udostępniona zostanie możliwość odbioru i nadania paczek w 200 automatach paczkowych, na wybranych stacjach Orlen oraz w kilku tysiącach punktów Ruch – informuje nas biuro prasowe PKN Orlen.
Do końca tego roku korzystać będzie można w sumie już z ponad 5,5 tys. punktów sieci. Docelowo usługa odbioru i nadania paczek będzie dostępna w 10 tys. punktów, w tym 2 tys. automatach paczkowych - informuje spółka. Pierwszych 200 stanąć ma jeszcze w tym roku.
Obecnie Orlen szuka dogodnych lokalizacji dla automatów paczkowych, ale także partnerów lokalizacyjnych, którzy byliby gotowi dzierżawić teren pod urządzenie. Spółka stawia na lokalizacje ze swobodnym, całodobowym dostępem - przez 7 dni w tygodniu. - Bardzo istotne jest także zapewnienie wygodnego dojścia do automatu dla klientów i kurierów. Jednym z istotnych elementów decydujących o nawiązaniu współpracy będzie atrakcyjna lokalizacja w uczęszczanych miejscach, m.in. na osiedlach mieszkaniowych, w pobliżu węzłów przesiadkowych, sklepów, galerii handlowych, zakładów pracy, placówek kultury z dostępem do przyłącza energetycznego – informuje koncern paliwowy.
W ramach współpracy Orlen bierze na siebie koszty montażu automatu, koszty przygotowania terenu oraz instalacji elektrycznej, zajmuje się obsługą przysyłek w automacie paczkowym, a także załatwia wszelkie formalności związane z montażem urządzenia.
Rozwój usług zapisany w strategii
Prace nad Orlen Paczką wpisują się w ogłoszoną pod koniec grudnia ub.r. strategię firmy do 2030 roku. Ujęto w niej także rozwój oferty pozapaliwowej, która ma się opierać o sieć Ruchu (udziały w tej firmie koncern kupił w grudniu ub. roku). W założeniach ujęto, że PKN Orlen na bazie Ruchu rozwinie formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, a także rozbuduje własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce. Bezobsługowe punkty odbioru i nadawania paczek - według strategii - mają być rozwijane także w przyszłym roku. Łącznie ma to dać (do końca 2022 r.) ok. 3 tys. punktów.
Orlenowi po piętach zaczynają też deptać inni. Na własne automaty paczkowe stawiają także platformy sprzedażowe – w początkach czerwca Allegro postawiło pierwsze cztery własne automaty paczkowe zasilane zieloną energią, z czego trzy w Warszawie i jeden w Poznaniu. Rozbudowa sieci zaplanowana jest na okres wakacyjny, a pierwsze przesyłki z nowych urządzeń klienci będą mogli odebrać jesienią br. W drugiej połowie roku firma planuje także uruchomienie usługi logistycznej dla sprzedających, która obejmie kompleksową obsługę zamówień - m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów.
W marcu br. także chiński serwis Aliexpress ustawił w Warszawie swój pierwszy automat służący do dostarczania paczek. Według wcześniejszych zapowiedzi - urządzenia nie mają zastąpić automatów InPostu, a spełniać jedynie rolę logistycznych uzupełnień.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Orlen przyspiesza prace nad własnymi automatami do obsługi paczek, szuka partnerów z gruntem