Netflix podwyższa ceny. Rośnie jak w covidzie
W zeszłym kwartale Netflix zyskał prawie 8,8 mln subskrybentów, najwięcej od wybuchu epidemii. Platforma rośnie dzięki wprowadzeniu pakietu z reklamami i zablokowaniu darmowego współdzielenia profili z osobami spoza swojego domu. Właśnie podwyższa ceny w trzech dużych krajach.
8,76 mln nowych subskrybentów przez kwartał to najlepszy wynik Netfliksa od pierwszego lockdownu covidowego. Wówczas platforma zyskała kolejno 15,77 i 10,09 mln płacących użytkowników w dwóch pierwszych kwartałach 2020 roku. Potem kwartalny wzrost jeszcze dwa razy przekroczył poziom 8 mln: 8,51 mln w czwartym kwartale 2020 roku i 8,28 mln rok później.
To kolejny kwartał z dużo lepszą dynamiką subskrypcji niż rok wcześniej. W drugim kwartale br. Netflix zyskał 5,89 mln płacących użytkowników, wobec spadku o 0,97 mln rok wcześniej, natomiast w trzecim kwartale wzrost poszedł w górę z 2,41 do 8,76 mln.
Netflix bez współdzielenia kont i reklamami
W sprawozdaniu Netfliksa wskazano dwie głównie przyczyny wzrostu jego wyników. Na przełomie maja i czerwca platforma w 103 państwach, na czele z USA, wdrożyła dodatkową opłatę za udostępnianie konta osobie spoza gospodarstwa domowego (w Polsce to 9,99 zł miesięcznie), którą wcześniej testowała w paru krajach.
Netflix podkreśla, że skala rezygnacji z subskrypcji jest niska, poniżej jego prognoz. Wielu użytkowników, którzy wcześniej korzystali z profili osób spoza swoich gospodarstw domowych, wykupuje własne subskrypcje, dzięki czemu firma osiągnęła wzrost przychodów we wszystkich regionach swojej działalności. - Będziemy dalej pracować nad ulepszaniem i optymalizowaniem naszego podejścia do konwertowania użytkowników czyichś profili na użytkowników z własną subskrypcją lub opłatą za dodatkową subskrypcję na czyimś profilu - zapowiedział.
Z kolei liczba nowych subskrypcji tańszego pakietu, w ramach którego przy treściach są emitowane reklamy, wzrosła kwartał do kwartału o prawie 70 proc. Taki pakiet pojawił się w listopadzie ub.r. w 12 krajach, w zeszłym kwartale wykupywało go ok. 30 proc. nowych subskrybentów na tych rynkach.
Netflix w USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie wycofał już pakiet Podstawowy dla nowych klientów i tych przedłużających subskrypcję, w efekcie więcej użytkowników kupuje pakiet Standard i z reklamami. W przyszłym tygodniu pakiet Podstawowy zniknie z oferty w Niemczech, Hiszpanii, Japonii, Meksyku, Australii i Brazylii.
W minionym kwartale Netflix najwięcej subskrybentów zyskał w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki - ich liczba zwiększyła się o 3,95 do 83,76 mln. Przy wzroście rok do roku średniego przychodu od klienta z 10,81 do 10,98 dolarów przychody poszły w górę z 2,38 do 2,69 mld dolarów.
W USA i Kanadzie liczba subskrybentów wzrosła w ciągu kwartału o 1,75 do 77,32 mln, w Ameryce Południowej i Środkowej - o 1,18 do 43,65 mln, a w Azji i regionie Pacyfiku - o 1,88 do 42,43 mln.

Subskrypcje drożeją w trzech krajach
W czwartek Netflix podnosi ceny pakietu Podstawowego i Premium na trzech znaczących rynkach. W USA ten pierwszy drożeje do 11,99 dolarów miesięcznie, a drugi do 22,99, we Francji - odpowiednio do 10,99 i 19,99 euro, a w Wielkiej Brytanii - do 7,99 i 17,99 funtów.
Nie zmieniają się natomiast ceny planu Standardowego i z reklamami. Koncern podwyżkę tłumaczy szerszą ofertą treści, podkreślając, że ceny u niego są nadal bardzo konkurencyjne w porównaniu z innymi platformami streamingowymi, a także z kinami.
Przychody Netfliksa w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 7,8 proc. do 8,54 mld dolarów. Marża operacyjna wzrosła z 19,3 do 22,4 proc., przepływy pieniężne z działalności operacyjnej - z 557 mln do 1,99 mld dolarów, a zysk netto - z 1,4 do 1,68 mld dolarów.
To wyniki lepsze od oczekiwań koncernu sprzed kwartału, wynoszących 8,52 mld dolarów wpływów, 22,2 proc. marży operacyjnej i 1,58 mld dolarów zysku netto. Firma przebiła też średnią prognoz analityków co do zysku na akcję (3,73 dolarów wobec 3,49 dolarów) oraz liczby subskrybentów (247,15 mln wobec 243,88 mln).

W czwartym kwartale Netflix spodziewa się wzrostu przychodów o 10,7 proc. do 8,69 mld dolarów, marży operacyjnej z 7 do 13,3 proc. oraz zysku netto z 55 do 956 mln dolarów.
Entuzjazm akcjonariuszy Netfliksa
Wyniki i prognozy Netfliksa bardzo dobrze odebrali gracze giełdowi - zaraz po ogłoszeniu tych danych akcje koncernu w handlu posesyjnym drożały nawet o 13 proc.
Na koniec środowej sesji kurs spółki wynosił 346,19 dolarów, od stycznia br. urósł o 17,4 proc., a przez minione 12 miesięcy o 43,7 proc. Przy czym w ostatnich tygodniach był w trendzie spadkowym - od początku września zmalał z poziomu 450 dolarów.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Netflix podwyższa ceny. Rośnie jak w covidzie