RASP zarobił mniej z prasy i reklam. Co z zyskiem?
W ub.r. Ringier Axel Springer Polska zanotował spadek przychodów o 3,6 proc., a jego zysk netto zmniejszył się z 36,3 do 27,3 mln zł. Zatrudnienie w wydawnictwie zmalało poniżej 1,4 tys. osób.
Przychody Ringier Axel Springer Polska ze sprzedaży prasy zmniejszyły się w ub.r. ze 118,01 do 115,75 mln zł (w tabelce pod tekstem kwoty są w tys. zł). To w sporym stopniu skutek ograniczenia oferty prasowej wydawnictwa: w połowie 2022 roku zrezygnowano z wersji drukowanej miesięcznika „Komputer Świat” (na początku ub.r. zamknięto także serwis internetowy Komputer Świat Plus), a z końcem 2022 roku zamknięto tygodnik „Auto Świat”, a „Przegląd Sportowy” ograniczono do dwóch wydań tygodniowo. RASP zlikwidował też platformę vod.pl (jej domenę przejął TVN Warner Bros. Discovery) i księgarnię internetową Literia.
Z kolej na reklamach w prasie i internecie firma wypracowała w ub.r. 434,61 mln zł, nieco mniej niż rok wcześniej (437,4 mln zł). - Rok 2023 rozpoczął się od korekty w styczniu i w lutym. Marzec i kwiecień przyniosły dwucyfrowy wzrost inwestycji reklamowych, ale później dynamika zaczęła hamować, co sugerowało ponowne spowolnienie w drugiej połowie roku. Jednak obawy nie potwierdziły się, a impulsem do wzrostu wydatków reklamowych były wybory parlamentarne i systematycznie poprawiające się nastroje konsumenckie. W grudniu rynek ponownie zaczął spowalniać - opisano w sprawozdaniu RASP.
Pozostałe przychody sprzedażowe wydawcy (m.in. ze sprzedaży książek i subskrypcji cyfrowych) poszły w dół ze 106,44 do 87,34 mln zł.
Natomiast pozostałe wpływy operacyjne firmy zmalały z 11,79 do 2,38 mln zł, głównie dlatego że w 2022 roku osiągnęła 4,83 mln zł ze sprzedaży aktywów trwałych (na czele z dwoma działkami w Krakowie) i 4,5 mln zł z rozwiązania rezerwy na sprawy sądowe. W ub.r. wpływy z obu tych źródeł wyniosły odpowiednio 773 i 35 tys. zł.
Za to wpływy finansowe poszły w górę z 3,12 do 6,88 mln zł. Wydawca zanotował 1,31 mln zł z dodatnich zmian kursów walut, suma otrzymanych dywidend wzrosła z 570 tys. 1,04 mln zł, zaś wpływy z odsetek od pożyczek - z 2,03 do 4,14 mln zł.
W RASP ubyło ponad 70 pracowników
Ringier Axel Springer Polska w ub.r. ograniczył koszty usług obcych z 257,07 do 251,13 mln zł, amortyzacji - z 74,53 do 72,84 mln zł oraz zużycia materiałów i energii - z 41,92 do 36,06 mln zł.
Wydatki pracownicze zwiększyły się natomiast z 208,96 do 217,92 mln zł, z czego te na wynagrodzenia ze 163,78 do 167,95 mln zł, na ubezpieczenia społeczne - z 33,31 do 35,53 mln zł, a na pozostałe świadczenia pracownicze - z 12,19 do 14,22 mln zł. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 1 360 pracowników etatowych, po spadku z 1 443 rok wcześniej. Ten spadek wynika przede wszystkim ze zwolnień grupowych z listopada 2022 roku, które objęły ok. 120 osób.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wartość sprzedanych przez RASP towarów (w tej kategorii są ujmowane m.in. książki) zmalała z 35,18 do 21,27 mln zł.
Pozostałe koszty operacyjne poszły w dół z 7,15 do 2,67 mln zł, z czego odpisy na należności - z 1,78 mln do 913 tys. zł, koszty ugody z organizacjami zarządzania prawami autorskimi - z 2,75 mln zł do zera, strata na likwidacji rzeczowych aktywów trwałych - z 468 tys. zł do zera, zaś suma przekazanych darowizn - z 593 do 308 tys. zł.
Spółka poniosła też dużo niższe koszty finansowe niż przed rokiem (zmalały z 1,8 mln do 586 tys. zł), głównie wskutek skurczenia się z 1,25 mln zł do zera wydatków związanych z niekorzystnymi zmianami kursów walut.
Mniejszy zysk. Co z dywidendą?
Zyskowność Ringier Axel Springer Polska zmalała mniej więcej o jedną czwartą: na poziomie operacyjnym z 38,71 do 28,72 mln zł, a w ujęciu netto - z 36,3 do 27,31 mln zł (przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 3,72 do 7,71 mln zł).
Wydawnictwo nie wypłaci dywidendy - jego jedyny udziałowiec Ringier Axel Springer Media cały zysk netto z ub.r. przeznaczył na kapitał rezerwowy. Zasoby kapitałowe spółki przekraczają miliard zł: na koniec ub.r. było to 1,19 mld zł, a rok wcześniej 1,17 mld.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: RASP zarobił mniej z prasy i reklam. Co z zyskiem?