53 proc. reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, średnia europejska to 61 proc.
Wskaźnik widoczności reklam online w Polsce wzrósł z 50 proc. w II kwartale do 53 proc. w III kwartale br. - wynika z kwartalnego raportu „Viewability Benchmark Report” firmy Meetrics. Dzięki temu polski rynek awansował z ostatniego miejsca europejskiej stawki na przedostatnie, wyprzedzając Włochy.
W III kwartale br. odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności wzrósł na polskim rynku do 53 proc. (wobec 50 proc. w II kwartale), co plasuje Polskę nadal na dole tabeli jeśli chodzi o porównania międzynarodowe, jednak pozwoliło przesunąć się naszemu rynkowi o jedną pozycję w górę (i wyprzedzić rynek włoski).
Średnia dla wszystkich badanych rynków w Europie była sporo wyższa od wyniku polskiego i wyniosła 61 proc.
Średni czas kontaktu z reklamą display (viewable viewtime) minimalnie zmalał, do poziomu 18,7 sekundy w III kwartale br. (wobec 19,1 sekundy w II kwartale).
Nieznacznie spadło w Polsce także viewability reklam wideo – do 50 proc. w III kwartale (w II kwartale wynosiło 51 proc.). Ale średni czas kontaktu z reklamą wideo wzrósł stosunkowo wyraźnie, do 15,4 sekund (wobec 14 sekund w II kwartale).
Czas na formaty halfpage i skyscraper
Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych jeśli chodzi o średnią widoczność osiągnęły na polskim rynku w III kwartale br.: halfpage (68 proc. viewability i 39,4 sek. czasu kontaktu z reklamą) oraz skyscraper (66 proc. i 25,7 sek.).
W podsumowaniu europejskim kolejność czołówki jeśli chodzi o formaty reklamowe jest inna: najlepszy wynik odnotowuje Sitebar (viewability - 80 proc., viewtime – 44,5 sek.), za nim plasuje się skyscraper (76 proc. i 30,6 sek.) oraz halfpage (70 proc. i 31,6 sek.).
Ogólnie Polska, z wynikiem na poziomie 53 proc., znalazła się na przedostatnim miejscu europejskiej stawki jeśli chodzi o wskaźnik viewability dla reklam display, wyprzedzając Włochy. W Niemczech i Szwecji wskaźnik ten wyniósł 62 proc., w Wielkiej Brytanii 59 proc., we Francji 58 proc., w Szwajcarii 55 proc. Najlepszy wynik tradycyjnie już odnotowano w Austrii - 72 proc. Z kolei ostatnie miejsce, z wynikiem 52 proc., zajęły Włochy.
Średnia europejska dla wskaźnika viewability wyniosła w III kwartale 61 proc. - to dokładnie tyle, ile kwartał wcześniej. Czas kontaktu z reklamą minimalnie spadł kwartał do kwartału, do 20,7 sekundy (wobec 21,1 sekundy w II kwartale).
Polska na szarym końcu
- Wzrost viewability w Polsce w III kwartale br. cieszy, niemniej jednak nadal jesteśmy na szarym końcu europejskiej stawki. I nadal oscylujemy wokół 50 proc. jeśli chodzi o wskaźnik viewability, czyli połowa reklam emitowanych online jest po prostu niewidoczna. Z ciekawością będę oczekiwał wyników za IV kwartał, bo to tradycyjnie najgorętszy okres dla handlu, a więc również dla e-commerce i dla reklamy digital; zobaczymy czy wzrostowy trend w Polsce utrzyma się – mówi Tomasz Piątkowski, country manager, Meetrics Polska.
Widoczność reklam wideo w Polsce jest również poniżej średniej międzynarodowej, choć różnica ta nie jest aż tak duża. Polski rynek osiągnął tu w III kwartale wskaźnik 50 proc., podczas gdy międzynarodowa średnia to 54 proc.
Średni czas kontaktu z reklamą wideo w Polsce to w III kwartale 15,4 sekund, przy średniej dla badanych rynków europejskich na poziomie 16,9 sekundy. W obu przypadkach - i w Polsce i w skali europejskiej - III kwartał przyniósł znaczące wzrosty tego ostatniego wskaźnika; w Polsce średni czas kontaktu z reklamą wideo wzrósł z 14 do 15,4 sekund, a średnia europejska wzrosła w tym czasie z 14,6 do 16,9 sekundy.
Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo - przez co najmniej 2 sekundy).
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 53 proc. reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, średnia europejska to 61 proc.
Bzdura! W 3 kwartale bylem bardziej aktywny i skuteczny, wiec wielu ludzi po zastosowaniu moich porad, oprocz blokowania reklam stalo sie niewidzialne dla licznikow. Jezeli oni znikneli, to dzielac procentowo calosc ponownie wychodzi te 3%, ale to nie znaczy ze reklama internetowa nagle zrobila sie bardziej widoczna. Poki mnie nie udobruchacie bedzie tylko gorzej, bo ja bede coraz skuteczniejszy. :-D