Jakie telewizory kupują Polacy? „Kilkadziesiąt osób dziennie nabywa model 98-calowe”
Choć producentom telewizorów zależy na tym, że konsumenci kupowali jak największe urządzenia, to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl twierdzą, że modele 55-calowe są wciąż bardzo popularne. 98-calowe sprzęty także znajdują swoich właścicieli. Rafał Zadara, retail marketing manager TCL Electronics Polska zdradza, że tak wielkie telewizory kupuje w Polsce kilkadziesiąt osób dziennie.
Ostatnie lata nie były łatwe dla producentów telewizorów nad Wisłą. Liczyli oni, że zmiana standardu naziemnej telewizji cyfrowej realizowana w latach 2022-2023 przyczyni się do znaczącej poprawy ich wyników. Tak jednak się nie stało, mimo rządowego programu dofinansowania. W 2023 roku rynek telewizorów skurczył się o 26,5 proc. Danych za 2024 rok firma GfK nie podaje.
Samsung po raz kolejny liderem rynku
Samsung globalnie po raz 19. został światowym liderem na rynku telewizorów. W 2024 roku, a więc od 21 lat Samsung jest też najchętniej wybieraną marką telewizorów w naszym kraju. Nie oznacza to, że zeszły rok był dla koncernu z Korei Południowej okresem wzmożonej sprzedaży.
– Jeśli chodzi o porównanie 2023 i 2024 roku to sytuacja rynkowa w Polsce potwierdziła nasze estymacje dotyczące stagnacji rynku. Obserwujemy korektę, jeśli chodzi o ilość sprzedanych w naszym kraju telewizorów i liczymy, że, w tym roku sytuacja ulegnie poprawie – mówi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Stanisz, dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV Samsunga.

Jego zdaniem wzrosty nastąpią wraz z popularyzacją i umasowieniem sprzedaży takich technologii jak telewizory QLED z podświetlanie diodami Mini LED. Zauważa, że w 2024 roku w Polsce sprzedaż telewizorów Samsung QLED z podświetleniem Mini LED wzrosła o 250 proc. Trend ma się utrzymać. Rośnie też sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 75 cali i większych, w których firma odnotowała ilościowy wzrost o ponad 50 proc.
Jakie sprzęty najczęściej wybierali i wybierają obecnie klienci? – Rozdzielczość 4K jest już dominująca, nieco wolniej niż zakładaliśmy spada zainteresowanie telewizorami o przekątnej 55 cali. Rośnie i będzie rosło znaczenie AI w telewizorach. Korzyści z tego wynikające będą też trafiały do coraz niżej pozycjonowanych modeli – odpowiada Stanisz.

Rośnie chińska konkurencja
Z danych Counterpoint Research wynika, że w IV kwartale 2024 roku globalnym liderem telewizorów był Samsung (16 proc.). Silne drugie miejsce przypadło chińskiej marce TCL (14 proc.). Dalej znalazły się: Hisense (12 proc.), LG (10 proc.), Xiaomi (5 proc.). Aż 43 proc. udziałów w światowym rynku przypadło innym firmom. TCL po raz pierwszy zajął drugie miejsce w sektorze premium.
– Klienci wybierając telewizor, kierują się głównie jego wielkością. Istotne dla nich są również cena i marka, czyli dokonanie zakupu efektywnego i bezpiecznego. Nie ma jednak wciąż zbyt wysokiej wiedzy o technologiach, czyli jakości ekranu. Duży problem stanowi zrozumienie różnic pomiędzy zaawansowanymi modelami np. miniLED z ekranem 144Hz a najprostszymi ekranami LED-owymi – mówi Zadara.
Jego zdaniem klienci wiedzą, czym jest Smart TV, ale nie mają szczegółowej wiedzy w tym zakresie. Większość z nich nie rozróżnia na przykład systemów operacyjnych. Sprzęty z Android TV/Google TV pozwalają na skorzystanie z ponad 10 tys. aplikacji. Modele Samsunga (system Tizen) czy LG (WebOS) to ryzyko braku niektórych mniej popularnych aplikacji.
To jednak szczegół, bo na wszystkich systemach najpopularniejsze serwisy streamingowe działają. – Nie ma technologii, która skłoniłaby konsumentów do masowej wymiany telewizorów. W końcu od kilku lat nie ma też skokowego przełomu technologicznego w telewizorach. Zakrzywione ekrany, ekrany 3D czy nawet wciąż obecna, ale bardzo niszowa technologia 8K, okazują się być ślepymi ścieżkami rozwoju TV – mówi przedstawiciel TCL.
Polacy przeważnie nie kupują największych sprzętów. – Najczęściej wybierane telewizory to znane marki w rozmiarze 55 lub 65 cali z podstawową technologią. Obserwujemy jednak, że coraz więcej osób decyduje się na modele 75 cali i większe, co w dobie ogólnodostępnych platform VOD sprawia, że kino można mieć w swoim domu – zapewnia Zadara.

Przyczyny mniejszego zainteresowania dużymi urządzeniami nie są tylko ceny, ale wielkość mieszkań. – W dobie spadających cen dużych telewizorów, blokadą dla 98-calowych TV staje się już nie cena, ale możliwości mieszkaniowe. Mimo to kilkadziesiąt osób dziennie decyduje się w Polsce kupić tak wielkie telewizory – zauważa przedstawiciel TCL.
Sony: Rynek odrobinę się zmniejszył
Choć zarówno TCL, jak i Sony oferują systemy operacyjne od Google, to telewizory japońskiej firmy są przeważnie droższe niż te oferowane przez chińskich producentów. Ma to wpływ na sprzedaż. – Rynek w 2024 był stabilny. Zmniejszył się on odrobinę względem 2023 roku, jednak trudno mówić tutaj o wyraźnym trendzie spadkowym – przekonuje biuro prasowe Sony.

Także w przypadku tej firmy najlepiej sprzedają się ekrany 55-calowe. – Kategorią, która zdecydowanie rozwinęła się w 2024, są telewizory MiniLED. Odnotowujemy znaczący wzrost zainteresowania klientów tymi telewizorami. Sony również ma w ofercie dwa modele wykorzystujące tę technologię – Bravia 7 oraz flagową, zdobywającą wiele nagród branżowych serię Bravia 9 – dodaje producent.
Ceny telewizorów spadły
Najtańszy telewizor z Google TV w popularnym sklepie ze sprzętem elektronicznym znajdziemy już za 449 zł. Model LED marki OK ma tylko 32 cale. Ceny sprzętów 8K zaczynają się od 3749 zł (Samsung). Sęk w tym, że nie ma kanałów, ani filmów czy seriali w tej jakości na popularnych platformach. Na YouTube możemy oglądać tylko wideo z krajobrazami. Sprzęt Smart TV z 4K (Hisense) można kupić już za 879 zł.

Model 55-calowy Samsunga kupimy już w popularnym sklepie za 1049 zł. W przypadku Sharpa i Hisense to 1219 zł, TCL 1449 zł, Philipsa 1529 zł, a LG 1699 zł. Ceny sprzętów 75-calowych zaczynają się od 2149 zł. Tyle kosztuje urządzenie Hisense. Częstotliwość odświeżania ekranu to tylko 60 Hz. Philips z 120 Hz kosztuje już 2629 zł, Samsung 2999 zł (60 Hz), LG 3199 zł, Xiaomi 3239 zł, Sony 3379 zł (100 Hz), a LG 3499 zł.

– Cały rynek telewizorów był lekko wzrostowy, natomiast najciekawsze zmiany zaszły w segmentach premium i wielkich przekątnych, bo to one napędzały popyt w Polsce. Kategoria OLED wzrosła bardzo silnie ilościowo o ponad 30 proc. i wartościowo o ponad 20 proc., natomiast segment 70”+ o ponad 50 proc. pod względem liczby sprzedanych sztuk i ponad 30 proc. pod względem wartości – tłumaczy firma LG Electronics.
Choć spadek cen dotyczył też „budżetowych” modeli LG, to klienci firmy częściej sięgali po te z segmentu premium. – W 2024 roku szczególnie zyskały na znaczeniu telewizory o dużych przekątnych (powyżej 75 cali) oraz modele OLED, które dzięki niższym cenom stają się coraz bardziej dostępne dla szerszego grona klientów – dodaje producent.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Jakie telewizory kupują Polacy? „Kilkadziesiąt osób dziennie nabywa model 98-calowe”
Jeśli korzystacie z połączenia WiFi zwróćcie uwagę na wspierane standardy (wersja WiFi, obsługa pasma 5GHz, WPA3 itd.)
Nie podoba mi się też współczesny trend jeśli chodzi o piloty (brak klawiszy numerycznych).