SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duże zwolnienia w Sigma Bis. "Celem poprawa efektywności"

Agencja mediowa Sigma Bis, należąca do Orlenu i PZU wprowadza zmiany w funkcjonowaniu, w wyniku których zatrudnienie w firmie zmniejszy się o 21 osób - wynika z informacji Wirtualnemedia.pl. 

Jaromir Sroga, fot. Sigma Bis Jaromir Sroga, fot. Sigma Bis

Sylwia Snopkiewicz, członkini zarządu w Sigmie Bis zapewnia, że część z 21 zwolnionych osób otrzyma propozycję pracy w “organizacjach partnerskich”, jednak wątku tego w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie rozwija. 

Ze sprawozdania finansowego spółki za 2023 rok wynika, że zatrudniała wówczas 108 osób na etacie, dwa razy więcej niż rok wcześniej. Nasze ustalenia wskazują, że w ostatnim czasie w agencji pracowało ok. 160 osób. 

Jak mówi Sylwia Snopkiewicz, Sigma Bis przeprowadziła analizy, które potwierdziły konieczność dostosowania działalności do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych i wprowadza zmiany w funkcjonowaniu agencji.

– Zmieni się organizacja i funkcjonowanie działów programatycznego, performance, social media i kreacji. Dwa pierwsze zostaną połączone w jedną komórkę odpowiedzialną za planowanie kampanii w modelach automatycznych i perfomance’owych, co pozwoli położyć większy nacisk na efektywność, innowacje oraz rozwój nowych produktów. Z kolei optymalizacja działu social mediów ma na celu przede wszystkim dopasowanie do aktualnych potrzeb klientów – wyjaśnia Sylwia Snopkiewicz. 

Lawinowy odpływ klientów

Celem przeprowadzonych zmian strukturalnych ma być poprawa efektywności, zgodnie z nowym modelem biznesowym opartym na konkurencyjności, transparentności i innowacjach. Jak mówi przedstawicielka agencji, działania te nakierowane są na rozwój i wzmocnienie pozycji rynkowej Sigmy w najbliższych latach, a także efektywne pozyskiwanie nowych klientów.

A z tym agencja ma od wielu miesięcy całkiem spory problem. Odkąd powstała (w 2019 roku) core jej biznesu stanowiła obsługa mediowa spółek Skarbu Państwa, ministerstw i wielu instytucji państwowych. Zaledwie po kilku miesiącach od startu zaczęła pracować (w zakresie planowania i zakupu mediów) dla Orlenu, a potem dla PZU. 

W kolejnych miesiącach po powstaniu agencji, do grona klientów Sigmy Bis zaczęły dołączać kolejne spółki z udziałem Skarbu Państwa: Link4, Alior Bank, Telewizja Polska, Bank Pekao SA, PKO BP, Totalizator Sportowy, PLL LOT, PKP Intercity, Fundusz Sprawiedliwości. Sigma Bis zdobywała też szereg zleceń w przetargach ministerstw czy Kancelarii Premiera. Miała m.in. zlecenie resortu rodziny, Funduszu Sprawiedliwości, Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa, Centrum Nauki Kopernik.

2023 rok: spory zysk, większe przychody

Z danych dostępnych w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że w 2023 roku agencja mediowa Sigma Bis zwiększyła przychody o 51,3 proc. do 528,85 mln zł, a jej zysk netto sięgnął 12,44 mln zł.

Przychody agencji od jednostek powiązanych z nią właścicielsko (do grupy Orlen należą m.in. PGNiG i Energa, a PZU jest właścicielem Link4 i akcjonariuszem Alior Banku i Banku Pekao) sięgnęły 228,43 mln zł, co wobec 147,26 mln zł oznacza wzrost o 55 proc. Wśród klientów Sigma Bis w ostatnich latach były też inne podmioty państwowe, m.in. Telewizja Polska, PKP Intercity, kancelaria premiera oraz szereg ministerstw i instytucji. >>> 

Na działalność operacyjną agencja przeznaczyła w ub.r. 511,24 mln zł, co wobec 344,44 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 48,4 proc. Koszty usług obcych, czyli głównie zakupu powierzchni reklamowych dla klientów, poszły w górę z 321,14 do 482,25 mln zł.

Zysk operacyjny Sigma Bis podskoczył z 5,15 do 16,97 mln zł, a zysk netto - z 3,51 do 12,44 mln zł (przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 818 tys. do 3,21 mln zł).

Sytuacja zaczęła zmieniać się niedługo po zmianie władzy jesienią 2023 roku, której efektem były m.in. zmiany kierownictwa w państwowych spółkach, audyty wydatków w spółkach Skarbu Państwa (m.in. PZU, PKO BP, Orlen) czy ograniczenie budżetów reklamowych wielu z nich. 

PZU przez Sigmę Bis straciło 10 mln zł

Opublikowany przez PZU w październiku 2024 roku wynik audytu pokazał, że podjęcie współpracy z domem mediowym Sigma Bis przez spółki PZU i PZU Życie było realizowane na nierynkowych, gorszych i niekorzystnych dla firm ubezpieczeniowych warunkach. Zadaniem tej spółki było przekierowanie gotówki ze spółek Skarbu Państwa do mediów sprzyjających wówczas rządzącej partii. Łączna szkoda w majątku PZU i PZU Życie w związku z tą współpracą to co najmniej 10 mln zł.

Według audytu w Sigma Bis SA funkcjonował oficjalny dokument, tzw. „czarna lista", który zawierał listę z nazwami wydawców i nadawców medialnych, z którymi nie podejmowano współpracy reklamowej. Podmioty z listy to głównie: Warner Bros. Discovery (TVN), Grupa Agora („Gazeta Wyborcza”) oraz Grupa Ringier Axel Springer (Onet, „Newsweek”). Analiza kampanii reklamowych realizowanych przez Sigma Bis i udziału poszczególnych mediów w kampaniach potwierdza ten wniosek.

Na przestrzeni ostatnich miesięcy Sigma Bis startowała w kilku ministerialnych i publicznych przetargach, jednak bez większych sukcesów. Straciła m.in. obsługę mediową TVP na rzecz Value Media, przegrała z Carat Polska przetarg na obsługę mediową Banku Gospodarstwa Krajowego czy Ministerstwa Cyfryzacji (z Carat Polska), a także Agencji Rozwoju Pomorza (Euvic Media), odpadła w przetargu Tauronu, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, PKP Intercity czy Ministerstwa Rozwoju i Technologii i w jeszcze kilku mniejszych. 

Teraz próbuje walczyć o obsługę m.in. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego  czy spółki Enea. Wśród kampanii, które w ostatnim czasie realizowała Sigma Bis były m.in. kampania społeczna Orlenu, jesienna kampania Alior Banku czy akcja “Legitna Praca” dla Państwowej Inspekcji Pracy. 

Wiosną 2024 roku doszło do zmian we władzach Sigmy Bis. Z funkcji jej prezesa odwołano Marcina Deca, a jego miejsce zajął Jaromir Sroga, przed laty związany z Eurozetem. 

Nowy prezes Orlenu Ireneusz Fąfara na majowej konferencji prasowej spółki swoimi wypowiedziami dał do zrozumienia, że Orlen powinien skupić się na swojej wiodącej działalności, czyli biznesie paliwowym: - W tej chwili to jest olbrzymi koncern mający bardzo wiele obocznych działalności, których sens posiadania przez tak wielki koncern jest co najmniej wątpliwy - mówiąc językiem dyplomatycznym. Nie wiem, po co my się mamy zajmować na przykład wydawaniem prasy - stwierdził. 

PZU: przygotowujemy nową strategię dla Grupy 

Wówczas dwukrotnie zapytaliśmy biuro prasowe Orlenu, jaka jest przyszłość Sigmy Bis - czy pozostanie na rynku i dalej będzie zajmować się obsługą mediową głównie państwowych firm i instytucji. Nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. 

Drugi udziałowiec Sigmy Bis, czyli PZU też nie dał nam jednoznacznej odpowiedzi: - Jest jeszcze zbyt wcześnie, by udzielić odpowiedzi na ten temat. Trwa weryfikacja działań marketingowych PZU, przygotowujemy również nową strategię dla całej Grupy. Na podstawie wyników tych prac będą podejmowane decyzje dotyczące przyszłych działań w obszarze, o który Pani pyta [przyp. red. - czy PZU pozostanie dalej udziałowcem Sigmy Bis]. 

O przyszłość agencji zapytaliśmy też nowe władze Sigmy Bis. - W chwili obecnej wypracowujemy nową strategię pozycjonowania Sigmy Bis i co za tym idzie naszej oferty. Będziemy przygotowani do jej zaprezentowania w czwartym kwartale 2024 roku - przekazała wówczas redakcji Wirtualnemedia.pl Sylwia Snopkiewicz, członkini zarządu Sigmy Bis. 

Dołącz do dyskusji: Duże zwolnienia w Sigma Bis. "Celem poprawa efektywności"

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Tfn? Paradokument Gessler pl
0 0
odpowiedź
User
Sprawiedliwość
Nareszcie, najwyższy czas🙂
4 5
odpowiedź
User
Guru reklamy
To typowe dla tej bandy nieudaczników politycznych. Zamknac, zaorac, zniszczyc. A i najwazniejsze dac zarobic kolesiom z globalnych domow mediowych. Bo o to przeciez chodzi. Bo co rozwijac polska spolke skarbu panstwa skoro mozna niemiecka.
16 6
odpowiedź