Borówka i malina ulubionymi superowocami Polaków
Najpopularniejszymi owocami jagodowymi listopada są borówka i malina, a wśród pozostałych owoców jabłka, gruszki i śliwki - wynika z badania Kantar. Dane ośrodka wskazują także na niedostatecznie mały udział warzyw i owoców w diecie statystycznego Polaka.

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie. Badanie zrealizowano w dniach 12-17 listopada 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1009 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Konsumpcja superowoców i owoców
Najpopularniejszym owocem w listopadzie były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało dziewięciu na dziesięciu Polaków (90 proc.). Jabłka jedzone są najczęściej. 10 proc. Polaków jadło je codziennie, a dalsze 18 proc. 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się gruszki, które jadło 51 proc. badanych. Spożycie gruszek jest wyższe niż przed rokiem (o 9 p.p.).
Ponad jedna trzecia (37 proc.) Polaków na początku listopada jadła śliwki. To więcej niż przed rokiem (o 4. p.p.).

Pomidor ulubionym warzywem Polaków
Najpopularniejszym warzywem w listopadzie były pomidory, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 93 proc. Polaków.
Na drugim i trzecim miejscu wśród warzyw znalazły się cebula i ogórki, które jadło odpowiednio 90 proc. oraz 86 proc. badanych.
Konsumpcja marchwi, pomidorów, a także ogórków, cebuli i papryki jest wysoka przez cały rok, a obserwowane wahania sezonowe niewielkie. To ulubione warzywa Polaków, które dostępne i jedzone są niezależnie od sezonu.

Owoce i warzywa do obiadu i kolacji
Polacy najczęściej jedzą warzywa i owoce na obiad – 92 proc. osób, które w ogóle jadły ten posiłek. 74 proc. respondentów deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie jadło warzywa i owoce na śniadanie, natomiast 62 proc. na kolację. Na drugie śniadanie warzywa i owoce spożywało 52 proc. Polaków, natomiast na przekąskę 48 proc.. Najmniej Polaków jadło warzywa i owoce na podwieczorek (40 proc.).
Najbardziej wartościowym pod względem zawartości warzyw i owoców posiłkiem Polaków jest obiad. W przypadku 46 proc. badanych co najmniej w połowie składa się z warzyw i owoców.
Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (17 proc.).
Najrzadziej (25 proc.) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.
Jemy za mało owoców i warzyw
Jedynie 17 proc. Polaków odżywiało się w listopadzie zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.
Mniej niż jedna trzecia (30 proc.) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę.
53 proc. Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 36 proc. jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 17 proc. badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.

Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w listopadzie wartość 45,5 pkt., czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka.W porównaniu do października wskaźnik ten zmalał o 1,4 pkt.
„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę). Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Borówka i malina ulubionymi superowocami Polaków