Szefowa Guardiana: dziennikarstwo wymaga nowego modelu biznesowego
- Internetowe platformy społecznościowe stały się zbyt potężne, a dziennikarze, wydawcy i reklamodawcy zostali zmuszeni do wyścigu, który ma tylko jeden cel: jak najlepszą pozycję w news feedzie - ocenia Katharine Viner, redaktor naczelna Guardian News and Media.
Swoimi uwagami na temat obecnej sytuacji mediów w internecie i wyzwań, które je czekają Katharine Viner podzieliła się w trakcie spotkania z wybranymi partnerami reklamowymi Guardiana w Londynie.
- Platformy społecznościowe stały się przesadnie potężne i dzisiaj to one decydują o tym co czytają internauci i w jaki sposób wydawcy zarabiają pieniądze - podkreśliła Katharine Viner. - Idea szeroko dostępnej internetowej sieci została ograniczona do kilku serwisów social media oraz wydawców, którzy starają się przyciągnąć do siebie użytkowników na jak najdłuższy czas i znajdują wciąż nowe sposoby na zatrzymanie odbiorców przy swoich treściach. To oczywiście dobra wiadomość dla reklamodawców i samych platform społecznościowych, ale to także coraz poważniejsze wyzwanie dla dziennikarstwa.
Szefowa Guardiana zaznaczyła, że obecnie od wartościowego dziennikarstwa bardziej liczy się viralowość konkretnych treści, a dziennikarze, wydawcy i reklamodawcy zostali zmuszeni do wyścigu, który ma tylko jeden cel: Jak najlepszą pozycję w News feedzie.
Podczas swojego wystąpienia Viner przypomniała ostatnie zmiany na Facebooku faworyzujące treści użytkowników w stosunku do materiałów od wydawców i marek. - Teraz będziemy musieli zmierzyć się z kolejnym tajemniczym algorytmem Facebooka. I jesteśmy na straconej pozycji, po części dlatego, że wcześniej zaakceptowaliśmy język, sposób myślenia i wizję pochodzącą z Silicon Valley - przyznała Viner.
Patrząc w przyszłość naczelna Guardiana podkreśliła, że media, by sprostać obecnym wyzwaniom na rynku, muszą wypracować zupełnie nowy model biznesowy. Viner przyznała jednocześnie, że odbiorcy treści wciąż cenią wysokiej jakości dziennikarstwo i są skłonni za nie płacić. Na dowód przytoczyła dane z których wynika, że materiały publikowane przez Guardiana przy okazji Brexitu osiągnęły w czerwcu br. ponad 1 mld odsłon, a stronę Guardiana odwiedziło w tym okresie 17 mln internautów, którzy pozostawili na temat Brexitu ponad 130 tys. komentarzy.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Szefowa Guardiana: dziennikarstwo wymaga nowego modelu biznesowego