Ponad połowa Polaków ma telewizory Smart TV
Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki badania założycielskiego za 2023 rok. Wynika z niego, że większa liczba gospodarstw domowych ma telefon komórkowy, a mniejsza - telewizor. Ponad połowa ma Smart TV, a ponad jedna trzecia - podłącza telewizor do internetu. Co ciekawe - ponad 20 proc. dzieci w wieku 4-6 lat korzysta z telefonu komórkowego.
Z danych o gospodarstwach domowych wynika, że najczęściej posiadanym urządzeniem jest telefon komórkowy, znajdujący się na wyposażeniu 97,3 proc. gosp. domowych w Polsce. Nieco mniej, bo 93,4 proc. gospodarstw domowych ma telewizor.
Obecnie 97,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej, posiadając co najmniej jedną z dwóch opcji: odbiór na telewizorze lub przez internet na urządzeniach z ekranami, tworząc poszerzoną populację gospodarstw „telewizyjnych”. W tym, 93,3 proc. gospodarstw domowych można zakwalifikować jako gospodarstwa klasycznie „telewizyjne” wg definicji opartej o posiadanie podłączonego telewizora.
Zobacz: System operacyjny webOS Hub 2.0S do Smart TV na monitory singli
Połowa Polaków korzysta z telewizorów ze Smart TV
Telewizor z funkcją Smart TV posiada 51,9 proc. gospodarstw domowych, a 38,3 proc. wszystkich gospodarstw podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych. Tylko 4,2 proc. gospodarstw „telewizyjnych” ma na telewizorze dostęp do internetowych aplikacji z kanałami tv lub podłącza telewizor tylko do internetu.
Odbiornik radiowy jest na wyposażeniu 77 proc. gospodarstw domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe posiadane przez 56,6 proc. gospodarstw domowych. Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 67,9 proc. gospodarstw domowych. Wskaźnik ten rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego i sięga 92,2 proc. w gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat.

98,1 proc. osób (w wieku 4+) posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy). W tym 94,2 proc. osób ma dostęp do podłączonego telewizora.
34,1 proc. ankietowanych posiadających telewizor ma dostęp do indywidualnej anteny satelitarnej, 38,8 proc. - do szeroko definiowanego „kabla”, a 27,2 proc. posiada tylko eter.
Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,2 proc. osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu).
Zobacz: Znana sieć hipermarketów kupuje producenta telewizorów Smart TV
Prawie wszyscy używają telefonów komórkowych
W obszarze rozwoju sygnału radiowego, radio w technologii DAB+ może odbierać 7,9 proc. osób w wieku 4+. Odbiornik podłączony do internetu posiada 5,4 proc. badanych.
Telefonu komórkowego używa 90,8 proc. osób w wieku 4 lata i więcej. Odsetek ten jest znacząco wyższy w grupach wiekowych 16-29 lat (98 proc.) oraz 30-49 lat (98,2 proc.). Wśród dzieci w wieku 4-6 lat odsetek korzystających z „komórki” sięga 20,6 proc., a w grupie 7-15 lat wynosi już 75,8 proc.

Osoby z wyższym wykształceniem rzadziej oglądają telewizję
Oglądanie telewizji deklaruje 90 proc. respondentów. Relatywnie rzadziej kontakt z telewizją deklarują osoby z wykształceniem wyższym (83,5 proc.), a także osoby w wieku 16 - 29 lat (82,4 proc.) oraz mieszkańcy miast, szczególnie z miast pow. 500 tys. (85 proc.). W tych grupach konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie.

Niezależnie od regularności, korzystanie z treści wideo na życzenie (VOD) zadeklarowało 73,3 proc. osób w wieku 4+, w tym najwięcej, bo 71,4 proc. korzystało z platformy YouTube, a 46,5 proc. z serwisów streamingowych VOD (bezpłatnych lub płatnych).
Odsetek korzystających z innych niż radio treści audio wynosi 55,1 proc. - w tym platformy streamingowe audio wykorzystuje 40,4 proc., a z podcastów (w różnych formułach) korzysta 29,7 proc. ogółu osób w wieku 4+.
Radio dociera do 80,3 proc. populacji w wieku 4+, i jest szczególnie popularne w grupie wiekowej 30-49 lat.

Komunikatory internetowe i social media królują
Dostęp do internetu w domu, posiada 89,6 proc. osób w wieku 4+, a aktywnych użytkowników jest 81,7 proc. średnio w skali roku. W grupie wiekowej 16-49 lat wskaźnik korzystania z internetu sięga 98,9 proc., zaś wśród osób w wieku 65 lat i więcej – wynosi 43,3 proc.
Wśród korzystających z internetu, do najczęściej deklarowanych aktywności - w ujęciu ostatnich 30 dni - należy kontakt z szeroko rozumianymi treściami VOD (77,1 proc.), korzystanie z komunikatorów internetowych (76,8 proc.), wykorzystywanie mediów społecznościowych (76,3 proc.) oraz portali informacyjnych (71,8 proc.). Rzadziej wskazywanymi aktywnościami w perspektywie 30 dni jest korzystanie z prasy online (18,9%) i oglądanie telewizji przez internet (11,3 proc.).
Analizując aktywności wśród internautów, najbardziej aktywną grupą wiekową jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio. Dzieci i młodzież mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD i mediami społecznościowymi. Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku