W TV Republika kampania intensywna jak nigdzie indziej
Na temat kampanii wyborczej w głównym programie informacyjnym TV Republika pojawiło się ponad dwa razy więcej materiałów niż u konkurencji – wynika ze analizy medioznawców z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, udostępnionej portalowi Wirtualnemedia.pl.

Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie przygotował analizę ekspozycji kandydatów w telewizyjnych programach informacyjnych przed wyborami prezydenckimi w Polsce w 2025 rok. Jego pierwszą, wstępną wersję poznał portal Wirtualnemedia.pl.
Analizie poddano materiały w programach: „19:30” TVP1, „Fakty” TVN, „Wydarzenia” Polsat, „Dzisiaj informacje” Telewizja Republika w okresie od 18 listopada 2024 do 10 maja 2025. Sprawdzono czas trwania wydań, liczbę materiałów i ich tematykę, w szczególności materiały kampanijne. Wstępne wnioski sugerują znaczące różnice w sposobie prezentacji kandydatów i wydźwięku materiałów między poszczególnymi stacjami.
Zobacz: Finisz kampanii prezydenckiej. Mentzen niepokonany w social mediach, ale liderem zasięgów kto inny
TV Republika z największą liczbą materiałów o kampanii wyborczej
W programie „Dzisiaj informacje” Telewizji Republika w okresie od 18 listopada 2024 do 10 maja 2025 opublikowano aż 596 materiałów. To o ponad dwa razy więcej niż konkurencyjne „Wydarzenia” (314 materiałów), „19:30” (289 materiałów), „Fakty” (279 materiałów).
Telewizja Polska w swoim flagowym programie informacyjnym najwięcej uwagi w „19:30” poświęciła Karolowi Nawrockiemu, nieco mniej Rafałowi Trzaskowskiemu. O Szymonie Hołowni wspomniano w 138 materiałach. Mniej wzmianek dotyczyło Sławomira Mentzena i Magdaleny Biejat.
W TVN podobnie jak w TVP najwięcej uwagi poświęcono Karolowi Nawrockiemu, a nieco mniej – Rafałowi Trzaskowskiemu.
W Polsacie mieliśmy do czynienia z najbardziej wyrównanym położeniem akcentów w informowaniu o kampanii Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena.
W Telewizji Republika naukowcy z UMCS odnotowali znaczącą dysproporcję w informowaniu o kampanii Mentzena w kontrze do reszty kandydatów. O polityku Konfederacji pojawiło się jedynie 28 wzmianek – dużo mniej niż o Trzaskowskim i Nawrockim.
„Tematyka kampanijna cieszyła się podobnym zainteresowaniem trzech telewizji: TVP, TVN oraz Polsat. Zauważalne są podobieństwa w sposobie ukazywania kandydatów w „19:30” oraz „Faktach”, jednak nacechowanie materiałów było zauważalnie wyższe w stacji TVN (bardziej pozytywnie o Trzaskowskim, bardziej negatywnie o Nawrockim i Mentzenie)” – czytamy we wnioskach z kampanii.
Zobacz: Kandydaci na prezydenta wydają setki tysięcy na promocję na Facebooku i Google
Medioznawcy wskazują też, że najbardziej neutralnie kampanijną rzeczywistość relacjonowano w programie informacyjnym Polsatu.
Natomiast Telewizja Republika „wyraźnie wyróżniała się zarówno pod względem liczby materiałów o tematyce kampanijnej i o konkretnych kandydatach (zwłaszcza Trzaskowskim i Nawrockim), jak i skrajnie spolaryzowanym tonem przekazu wobec głównych kandydatów (bardzo negatywny dla Trzaskowskiego, bardzo pozytywny dla Nawrockiego)”.
Pogłębiona analiza z przykładami przykłady zostanie opracowana w czerwcu, po drugiej turze wyborów prezydenckich.
Dołącz do dyskusji: W TV Republika kampania intensywna jak nigdzie indziej