TVN Media podaje cenniki i zasady sprzedaży na 2022 rok. "Chce mocniej powalczyć o mniejszych reklamodawców"
Biuro reklamy TVN Media, obsługujące stacje TVN i zewnętrzne kanały tematyczne, ogłosiło zasady sprzedaży oferty reklamowej obowiązujące w 2022 roku. Wprowadzono korektę cen oraz nowe poziomy wydatków dla klastrów w TVN i kanałach tematycznych. Zlikwidowano pakiet MUX wprowadzając pakiet Zasięg. - Warto zwrócić uwagę na rosnącą inflację - im wyższy budżet klienta, tym większa korekta warunków rok do roku, co oznacza, że podobnie jak Polsat Media, TVN Media będzie chciało w pierwszej kolejności powalczyć o mniejszych reklamodawców i zdywersyfikować mocniej źródła dochodu - komentuje Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.
TVN Media opublikowało właśnie politykę handlową na 2022 rok. - Przez ostatnie miesiące obserwujemy wzrost zapotrzebowania na komunikację w telewizji i digitalu. COVID przyspieszył wiele zmian, zweryfikował efektywność dotychczas stosowanych rozwiązań i skłonił do poszukiwania nowych możliwości. Ich wykorzystanie to zadanie dla wszystkich uczestników rynku - mówi Piotr Tyborowicz, prezes TVN Media. - Wierzymy, że wprowadzone zmiany stworzą dodatkowe korzyści i polepszą skuteczność oferowanej komunikacji - dodaje.
Zwraca uwagę na nowe grupy rozliczeniowe pakietów. - Lepiej definiują charakterystykę produktów i zwiększają precyzję ich dotarcia. Zmiana ta wykorzystuje nowe możliwości panelu Nielsena, w którym zwiększenie liczby urządzeń pomiarowych umożliwia bardziej precyzyjną identyfikację targetów i większą skuteczność działań reklamowych - zaznacza Tyborowicz.
TVN Media uwzględniając prośby o wydłużenie okresu niezbędnego do adaptacji narzędzi wykorzystywanych w planowaniu, rozliczenia w grupach wprowadzi dopiero od 1 marca br.
Kluczowe zmiany wprowadzone przez TVN Media na ten rok to korekta cen oraz nowe poziomy wydatków dla klastrów w TVN i kanałach tematycznych, brak pakietu MUX, wprowadzenie nowego pakietu Zasięg. Dodatkowo każdy pakiet ma własny koszt CPP, który zastąpił indeksowanie ceny do wskazanego pakietu bazowego, a struktura pakietów uwzględnia ewolucję widowni kanałów i wprowadzenie nowych grup rozliczeniowych. Proces podpisania umów rocznych ma zostać zakończony 18 marca br.
11 grup handlowych w 2022 roku
W polityce handlowej na 2022 rok utrzymano dotychczasowy podział reklamodawców na 11 grup: rozwojowych (wydają do 2,25 mln zł rocznie w kanałach z oferty TVN Media), kluczowych (siedem grup z wydatkami od 2,25 mln zł do 19 mln zł) i strategicznych (trzy grupy z wydatkami od 19 do 27,25 mln zł i więcej).
Zmodyfikowano nieznacznie poziom wydatków dla poszczególnych klastrów zwiększając je nieznacznie. I tak np. w 2021 roku reklamodawcy rozwojowi wydawali do 2,2 mln zł, a ostatnia grupa reklamodawców strategicznych – od 26 mln zł wzwyż.

W 2022 roku obowiązują nowe, wyższe stawki CPP dla wszystkich grup reklamodawców.
Stawka CPP w przypadku produktu Multiscreen (łączy 90 proc. TVN i 10 proc. Playera) dla klientów rozwojowych wzrosła z 2810 zł do 2980 zł, dla klientów kluczowych obecnie mieści się w przedziale 2315 zł – 2880 zł (w ub.r.: 2105 zł – 2715 zł), a dla klientów strategicznych wynosi od 1910 zł do 2125 zł (w ub.r.: 1705 zl – 1930 zł).

W przypadku TVN Max, CPP dla klienta rozwojowego wynosi obecnie od 2790 zł do 3910 zł (w ub.r. było od 2630 zł do 3685 zł), a dla strategicznego wydającego powyżej 27,25 mln zł – od 1570 zł do 2040 zł (w ub.r. od 1400 zł do 1820 zł).
Ten sam poziom rabatów inwestycyjnych
Utrzymano na tym samym poziomie rabaty inwestycyjne dla wybranych klastrów. Wynoszą one: 28 proc. dla klientów rozwojowych, od 32 proc. do 47 proc. dla klientów kluczowych i od 52 proc. do 60 proc. dla klientów strategicznych.
Nowością jest wprowadzony do Polityki Handlowej na ten rok rabat dla wydatków w TVN7. Dla reklamodawców rozwojowych wynosi 32 proc., dla kluczowych – od 36 proc. do 49 proc., a dla strategicznych – od 54 proc. do 62 proc.
Bez zmian pozostały dwa dotychczasowe klastry negocjacyjne: 36-46 mln zł i 46 mln zł +. Reklamodawcy z takimi budżetami mogą negocjować warunki handlowe indywidualnie na podstawie zawartej z TVN Media umowy rocznej (obejmującej wydatki na kampanie reklamowe, kwoty zafakturowane tytułem wkładu sponsorskiego i/lub tytułem wynagrodzenia za usługi lokowania produktu, łącznie w segmencie TVN, Premium TV i Digital).
Oprócz rabatów inwestycyjnych, podobnie jak w latach poprzednich przewidziano rabaty dodatkowe. Wśród nich m.in. premiowane dodatkową zniżką będą: udział opcji zakupu cennikowego, zakup bezpośredni, agencyjny i dla Reklamodawcy Rozwojowego, a także rabat za roczną deklarację cennikową w programie TVN, rabat sezonowy/rabat specjalny, rabat okresowy - wyprzedażowy oraz rabat za zawarcie umowy rocznej.

Rabat dla reklamodawcy rozwojowego przewidziano dla firm, które zadeklarują minimalny udział wydatków rocznych netto dla programu TVN w stosunku do jego wszystkich rocznych wydatków telewizyjnych netto na reklamę oraz sponsorowanie audycji i lokowania produktu oraz formy niestandardowe w wysokości minimum 50 proc. - wtedy otrzymają dodatkowo – podobnie jak w ub.r. - do 7 proc. rabatu.
Rabat za roczną deklarację cennikową jest przydzielany, gdy reklamodawca w momencie składania deklaracji wydatków rocznych zadeklaruje 100 proc. udział cennika w zakupie w programie TVN w danym roku.
.png)

4 proc. rabatu do 18 marca
Z kolei klient, który do 18 marca 2022 roku podpisze z TVN Media umowę roczną na wydatki w TVN i/lub w Premium TV, otrzyma dodatkowo 4 proc. zniżki. Rabat za umowę roczną nie obejmuje reklamodawców strategicznych.
Rabat za zakup bezpośredni w TVN Media wynosi 15 proc., utrzymano na tym samym poziomie rabat agencyjny - maksymalnie 15 proc.

Podobnie jak co roku, także w tym roku premiowany będzie zakup z cennika. Jego wysokość uzależniona jest od poziomu wydatków i jest inna dla każdego z klastrów.

Dla zakupu w TVN wynosi od 7,5 do 15 proc. przy udziale opcji zakupu cennikowego w przedziale od 90 do 99,99 proc. oraz od 15 do 30 proc. przy zakupie w całości po cenniku. Dotyczy to jednak klientów rozwojowych i strategicznych.
W przypadku reklamodawców kluczowych rabat przy zakupie całości z cennika wynosi – niezależnie od poziomu ich wydatków – 25 proc., i 15 proc., jeżeli udział zakupu cennikowego wynosi od 70 do 99,99 proc.
.png)
Klienci nadal mają też do dyspozycji pakiet Multiscreen All obejmujący TVN Max i Player Smart TV, umożliwiający jednoczesny zakup komunikacji tv i digital przy najbardziej angażujących programach TVN i Premium TV. W pakiecie tym 90 proc. GRP przypada na TVN Max, a 10 proc. - na Player Smart TV.
.png)
TVN Media dywersyfikuje mocniej źródła dochodu
- Relatywnie wiarygodne, miarodajne i proste do kupowania medium, jakim była do tej pory telewizja, nagle takim być przestała. Do szczęścia w postaci widowni poza domem, zniesionych limitów godzinowych, powiększonego panelu Nielsena, a za chwilę również danych telemetrycznych KRRiT brokerzy postanowili dołożyć swoje trzy grosze i zamiast dotychczasowych dwóch podstawowych grup rozliczeniowych będziemy mieli ich aż jedenaście - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, TV buying director w MullenLowe MediaHub.
- Żeby nie było zbyt łatwo rozliczenia z TVN Media na nowych grupach w przypadku Premium TV zaczną obowiązywać dopiero od marca. To chyba najpoważniejsza zmiana którą przewiduje Polityka Handlowa TVN Media na 2022 rok - ocenia.
Niepsuj dodaje, że tak jak w przypadku konkurencji, zmiana grupy sprowadza się do większej ilości GRP, które w tych nowych grupach stacje będą generowały, a to oznacza z kolei większe przychody dla biura reklamy.
.png)
- Warto zwrócić uwagę na rosnącą inflację - im wyższy budżet klienta, tym większa korekta warunków rok do roku, co oznacza, że podobnie jak Polsat Media, TVN Media będzie chciało w pierwszej kolejności powalczyć o mniejszych reklamodawców i zdywersyfikować mocniej źródła dochodu. Mamy również jasno określone oczekiwania wydatków w digital TVN Discovery, a ich poziom wpływa na atrakcyjność warunków telewizyjnych. Ujednolicenie klastrów dla sektorów uporządkuje kwestie deklaracji - wylicza ekspert.
Czas oglądania telewizji w 2021 roku spadł o 14 minut. Wydatki reklamowe wzrosły o 11 proc.
W 2021 roku średni czas oglądania telewizji skrócił się o 14 minut, ale wpływy z reklam wzrosły o 11 proc. Liderem oglądalności w 4+ była TVP1, a w grupie 16-49 pierwszy był TVN. Największą widownię zgromadziły mecze Polaków na Euro 2020, „Teleexpress” oraz finał Turnieju Czterech Skoczni 2020/2021 - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
                    
Newsletter



                                                                                                                
                                    
                                    
                                    
                    
                    
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”    
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?    
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?    
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu     
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku    
                        
                        
                        
                        
Dołącz do dyskusji: TVN Media podaje cenniki i zasady sprzedaży na 2022 rok. "Chce mocniej powalczyć o mniejszych reklamodawców"