Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Po dużych wzrostach w latach 2012-2013 serwisy społecznościowe Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm w ub.r. nie zwiększyły już znacząco swoich zasięgów w polskim internecie. Liczba użytkowników Twittera ustabilizowała się u nas na poziomie 2,5-3 mln miesięcznie, Instagrama - 2-2,3 mln, Pinteresta - 1,4-1,7 mln, a Ask.fm - 2-2,5 mln.
Twitter rekordową jak dotąd liczbę polskich użytkowników zanotował we wrześniu ub.r. - 3 mln, co stanowiło 13,8 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast najmniej odwiedzających w ub.r. miał w kwietniu, maju i październiku - po 2,4 mln - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
W ub.r. nie było już tendencji wzrostowej w statystykach portalu. Tymczasem w 2013 roku od stycznia do grudnia liczba jego polskich użytkowników wzrosła z 1,84 do 2,76 mln, a w 2012 roku - z 1,43 do 1,82 mln. Za to w ub.r. serwis w październiku miał tylko minimalnie więcej odwiedzających niż rok wcześniej, a w listopadzie - o 107,5 tys. mniej.
Jak analizowaliśmy rok temu, dwie trzecie polskich użytkowników Twittera ma do 34 lat, prawie 30 proc. posiada wyższe wykształcenie, a 25 proc. miesza w dużych miastach (zobacz szczegóły).
Twitter tak jak wszystkie zagraniczne serwisy nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy użytkownicy.
Warto zaznaczyć, że użytkownicy oznaczają wszystkich internautów odwiedzających Twittera, a nie tylko tych mających konto na portalu. Liczby te mogą się znacząco różnić, ponieważ wszystkie treści w serwisie są dostępne także dla niezarejestrowanych internautów. Podobnie jest w przypadku analizowanych poniżej Instagrama, Pinteresta i Ask.fm.
|
Twitter w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
|
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
|
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
|
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
|
styczeń |
1 433 213 |
7,48% |
1 840 796 |
9,51% |
2 613 944 |
12,37% |
|
luty |
1 325 662 |
6,87% |
1 751 324 |
8,91% |
2 693 981 |
12,62% |
|
marzec |
1 354 212 |
6,99% |
2 019 172 |
10,07% |
2 803 849 |
13,00% |
|
kwiecień |
1 265 710 |
6,50% |
2 254 248 |
11,04% |
2 448 525 |
11,34% |
|
maj |
1 429 645 |
7,34% |
2 328 016 |
11,37% |
2 442 289 |
11,28% |
|
czerwiec |
1 533 541 |
7,84% |
2 533 410 |
12,48% |
2 715 529 |
12,52% |
|
lipiec |
1 438 571 |
7,39% |
2 183 056 |
10,57% |
2 701 444 |
12,35% |
|
sierpień |
1 582 467 |
8,14% |
2 127 008 |
10,17% |
2 817 296 |
12,86% |
|
wrzesień |
1 461 821 |
7,52% |
2 171 598 |
10,33% |
3 004 101 |
13,81% |
|
październik |
1 501 319 |
7,72% |
2 400 950 |
11,35% |
2 414 586 |
11,21% |
|
listopad |
1 824 715 |
9,41% |
2 636 403 |
12,47% |
2 528 881 |
11,79% |
|
grudzień |
1 725 333 |
8,92% |
2 764 613 |
13,06% |
- |
- |
Liczba polskich użytkowników przeglądarkowej wersji Instagrama w 2013 roku potroiła się, rosnąc z 494,1 tys. w styczniu do 1,51 mln w grudniu. W ub.r. ten wzrost znacznie wyhamował - serwis w kwietniu przekroczył pułap 2 mln użytkowników, po czym notował stabilną odwiedzalność wynoszącą 2-2,3 mln (z rekordowymi 2,32 mln w czerwcu i lipcu).
Zaznaczmy, że Instagram to przede wszystkim aplikacja mobilna, natomiast popularność jego przeglądarkowej wersji w sporej części wynika z zamieszczania linków do udostępnionych w niej zdjęć w innych serwisach społecznościowych (przede wszystkim na Facebooku, który jest właścicielem Instagrama). Przy czym Twiter zaczął niedawno zachęcać użytkowników, żeby publikowali zdjęcia bezpośrednio we wpisach, a nie odsyłali poprzez linki na Instagram (więcej na ten temat).
|
Instagram w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
|
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
|
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
|
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
|
styczeń |
- |
- |
494 109 |
2,55% |
1 820 783 |
8,62% |
|
luty |
- |
- |
534 098 |
2,72% |
1 806 149 |
8,46% |
|
marzec |
- |
- |
689 498 |
3,44% |
1 979 857 |
9,18% |
|
kwiecień |
- |
- |
973 886 |
4,77% |
2 124 578 |
9,84% |
|
maj |
- |
- |
1 180 054 |
5,76% |
2 143 678 |
9,90% |
|
czerwiec |
- |
- |
1 096 284 |
5,40% |
2 318 779 |
10,69% |
|
lipiec |
- |
- |
1 082 679 |
5,24% |
2 318 245 |
10,60% |
|
sierpień |
327 031 |
1,68% |
1 563 774 |
7,47% |
2 293 351 |
10,47% |
|
wrzesień |
410 000 |
2,11% |
1 440 117 |
6,85% |
2 050 190 |
9,42% |
|
październik |
367 049 |
1,89% |
1 516 158 |
7,17% |
2 019 960 |
9,38% |
|
listopad |
404 417 |
2,09% |
1 482 347 |
7,01% |
2 274 248 |
10,60% |
|
grudzień |
477 540 |
2,47% |
1 506 182 |
7,12% |
- |
- |
Zasięg Ask.fm wzrósł skokowo w drugiej połowie 2012 roku - z 118,1 tys. użytkowników w lipcu do 687,2 tys. w grudniu, natomiast w 2013 roku zwiększył się ponad dwukrotnie - z 1,08 mln w styczniu do 2,2-2,5 mln od sierpnia do grudnia.
W ub.r. odwiedzalność serwisu była na rekordowo wysokim poziomie 2,4-2,6 mln użytkowników (z najlepszym wynikiem - 2,58 mln - w lutym) utrzymywał się do lipca. Potem jednak nastąpił spory spadek i od września do listopada portal notował po ok. 2 mln odwiedzających.
|
Ask.fm w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
|
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
|
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
|
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
|
styczeń |
- |
- |
1 080 163 |
5,58% |
2 495 409 |
11,81% |
|
luty |
- |
- |
1 444 390 |
7,35% |
2 578 087 |
12,08% |
|
marzec |
- |
- |
1 409 406 |
7,03% |
2 405 387 |
11,16% |
|
kwiecień |
- |
- |
1 612 973 |
7,90% |
2 391 408 |
11,08% |
|
maj |
- |
- |
1 792 963 |
8,76% |
2 453 752 |
11,33% |
|
czerwiec |
- |
- |
1 748 851 |
8,61% |
2 445 055 |
11,28% |
|
lipiec |
118 139 |
0,61% |
1 847 106 |
8,94% |
2 496 280 |
11,41% |
|
sierpień |
255 779 |
1,32% |
2 491 482 |
11,91% |
2 222 269 |
10,15% |
|
wrzesień |
223 525 |
1,15% |
2 528 890 |
12,03% |
2 024 339 |
9,30% |
|
październik |
362 303 |
1,86% |
2 464 024 |
11,65% |
1 990 621 |
9,24% |
|
listopad |
556 586 |
2,87% |
2 442 225 |
11,55% |
1 968 708 |
9,18% |
|
grudzień |
687 245 |
3,55% |
2 259 708 |
10,68% |
- |
- |
Inaczej jest w przypadku Pinteresta, w którego zeszłorocznych wynikach widać niewielki wzrost. Od sierpnia do listopada serwis notował 1,5-1,7 mln użytkowników miesięcznie (rekordowe 1,68 mln w listopadzie), podczas gdy od stycznia do lipca miał ich 1,1-1,5 mln.
Przy czym już pod koniec 2013 roku Pinterest osiągnął pułap 1,5 mln użytkowników. W tamtym roku ich liczba potroiła się - z 443,6 tys. w styczniu do 1,55 mln w grudniu. Podobny wzrost nastąpił w 2012 roku: ze 140-210 tys. w lutym i marcu do 454-463 tys. w listopadzie i grudniu.
|
Pinterest w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
|
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
|
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
|
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
|
styczeń |
- |
- |
443 580 |
2,29% |
1 371 621 |
6,49% |
|
luty |
137 890 |
0,71% |
514 121 |
2,61% |
1 483 784 |
6,95% |
|
marzec |
209 288 |
1,08% |
456 531 |
2,28% |
1 429 664 |
6,63% |
|
kwiecień |
290 688 |
1,49% |
389 756 |
1,91% |
1 155 285 |
5,35% |
|
maj |
318 128 |
1,63% |
860 110 |
4,20% |
1 325 982 |
6,12% |
|
czerwiec |
310 721 |
1,59% |
1 264 173 |
6,23% |
1 268 610 |
5,85% |
|
lipiec |
303 714 |
1,56% |
869 872 |
4,21% |
1 458 015 |
6,66% |
|
sierpień |
308 986 |
1,59% |
778 401 |
3,72% |
1 629 088 |
7,44% |
|
wrzesień |
364 925 |
1,88% |
1 217 854 |
5,79% |
1 532 625 |
7,04% |
|
październik |
339 190 |
1,74% |
1 305 277 |
6,17% |
1 640 703 |
7,62% |
|
listopad |
454 057 |
2,34% |
1 466 445 |
6,93% |
1 682 992 |
7,85% |
|
grudzień |
463 255 |
2,39% |
1 553 383 |
7,34% |
- |
- |
Warto dodać, że w ostatnich latach równocześnie ze wzrostami popularności tych serwisów, a także utrzymywaniem pozycji zdecydowanego lidera w sektorze social media przez Facebooka, nastąpiły spore spadki kilku polskich serwisów i usług społecznościowych.
Najgłośniej było o osłabieniu pozycji NK.pl, którą w ub.r. odwiedzało miesięcznie 5-7 mln użytkowników (z tendencją spadkową z miesiąca na miesiąc), podczas gdy w latach 2010-2011 było to 11-12 mln (więcej na ten temat). Ponadto duże spadki odwiedzalności zanotowały komunikator GG (więcej o tym) i serwis Fotka.pl (zobacz szczegóły), z kolei wśród serwisów mikroblogowych mocno osłabły Pinger.pl i Flaker.pl, a Blip.pl został zamknięty w połowie 2013 roku.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Наш сайт: https://lcokbhlw.bestseller-super.ru