UOKiK karze: 1,86 mln zł dla Polkomtela za Rarkę w MixPlusie, 338 tys. zł za loterię Orange z BMW
Prezes Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów uznała, że hasło „29 groszy za minutę do wszystkich” w reklamie sieci Plus wprowadzało odbiorców w błąd. Natomiast w drugiej edycji loterii „BMW od Orange” obsługująca ją firma Internetq Poland stosowała nieuczciwe praktyki.
Postępowanie przeciwko Polkomtel zostało wszczęte przez UOKiK w grudniu ub.r. w związku z zawiadomieniem dotyczącym reklam Rarki w MixPlusie emitowanych jesienią 2009 roku (obejrzyj jedną z nich). Kampania podkreślała, że w ramach tej oferty połączenia telefoniczne do wszystkich kosztują 29 groszy za minutę. Tymczasem taka cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków, o których nie wspominały reklamy: aktywowania dodatkowo płatnego pakietu i jego pełnego wykorzystania. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń.
W opinii UOKiK-u konsument nie miał pełnych informacji o tej ofercie, a gdyby znał jej rzeczywiste warunki, mógłby podjąć inną decyzję - nie zawierać umowy. Prezes urzędu uznała, że Polkomtel wprowadził konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową w wysokości prawie 1,86 mln zł. Spółka musi także publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez sześć miesięcy oraz jej sentencję w dzienniku ogólnopolskim.
Natomiast postępowanie w sprawie loterii „BMW od Orange Druga Edycja” - którą na zlecenie operatora prowadziła firma Internetq Poland - zostało wszczęte przez UOKiK w czerwcu br. po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Tychach oraz wielu skargach od konsumentów. Wątpliwości urzędu wzbudziły SMS-y otrzymywane przez konsumentów - informowały one o wygraniu samochodu, sugerując, że warunkiem przyznania nagrody było odesłanie wiadomości. Przykładowo: „Dzial Nagrod prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody. Prosze wyslac BMW na 7400 (4,88zl). Serdecznie gratulujemy”. Tymczasem, odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu. Warto przypomnieć, że wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę - np. po wysłaniu SMS-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach - jest niezgodne z prawem jest. Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka Internetq Poland naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 338 tys. zł.
Przypomnijmy, że Internetq Poland na początku br. została ukarana przez UOKiK za loterię SMS-ową "Pusty sms" (więcej na ten temat).
Obie te decyzje nie jest ostateczna, a przedsiębiorcy mają prawo odwołać się do sądu. UOKiK zapowiada, że do końca roku wyda jeszcze trzy postanowienia dotyczące działań marketingowych.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: UOKiK karze: 1,86 mln zł dla Polkomtela za Rarkę w MixPlusie, 338 tys. zł za loterię Orange z BMW