Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów
Chociaż platforma subskrypcyjna Viaplay w związku z planowanym wyjściem w Polski ma w ofercie coraz mniej transmisji sportowych, notuje niewielkie spadki liczby subskrybentów. Cały koncern Viaplay Group w efekcie restrukturyzacji znacząco poprawił rentowność operacyjną.

W pierwszym kwartale 2025 roku Viaplay Group wypracowała 4,37 mld koron szwedzkich przychodów sprzedażowych, po spadku o 8,1 proc. z 4,76 mld rok wcześniej.
W obszarze działalności, którą koncern klasyfikuje jako główną (to przede wszystkim rynki skandynawskie i Holandia), wpływy zmalały rok do roku o 6 proc. do 4,19 mld koron (spadek organiczny wyniósł 4,8 proc.). Przyczyniło się to tego głównie skurczenie wpływów z sublicencji i innych źródeł o 52,8 proc. do 226 mln koron. Firma w sprawozdaniu wskazała, że z początkiem br. odeszła od sprzedaż dużych pakietów treści fabularnych. Teraz stawia na partnerstwa kreatywne i sprzedaż sublicencji do transmisji sportowych.
Viaplay ma mniej klientów w Skandynawii
Przychody z subskrypcji do platformy Viaplay na głównych rynkach zmniejszyły się o 0,8 proc. do 1,95 mld koron, przy spadku liczby jej klientów o 4,1 proc. do 4,65 mln. Koncern zaznaczył, że w Holandii subskrybenci wracają na platformę zwykle z początkiem kolejnego sezonu Formuły 1.
Firma na swoich głównych rynkach wypracowała też 1,19 mld koron wpływów z abonamentów z telewizją linearną (0,4 proc. więcej niż przed rokiem) oraz 832 mln koron z reklam (po spadku r/r o 0,2 proc.
Strata operacyjna (bez danych spółek stowarzyszonych i działalności zaniechanej) zmalała r/r z 270 do 222 mln koron.

W Polsce wciąż 1,5 mln subskrybentów Viaplay
Na pozostałych rynkach Viaplay Group kwartalne przychody poszły w dół r/r o 39,6 proc. do 180 mln koron. Wynika to przede wszystkim wycofania się przez firmę w połowie ub.r. z Wielkiej Brytanii i krajów bałtyckich.
W efekcie pozostałe rynki koncernu w całości stanowi Polska. Z naszego kraju platforma zamierza wycofać się w połowie 2025 roku, dlatego stopniowo zmniejsza swoją ofertę sportową. Jesienią ub.r. transmisje piłkarskiej Ligi Europy i Ligi Konferencji Europy przejęła po niej Telewizja Polsat, a gale KSW trafiły do oferty Canal+ Polska.
Od początku br. część meczów piłkarskiej ligi niemieckiej pokazuje Eleven Sports (na wyłączność przejmie te transmisje w połowie roku), który od startu obecnego sezonu transmituje też wyścigi Formuły 1.
Mimo to na koniec marca br. Viaplay miała w Polsce 1,55 mln subskrybentów, tylko o 40 tys. mniej niż kwartał wcześniej i nieco więcej niż na koniec września ub.r. (1,545 mln). Rok do roku nastąpił natomiast spadek o 74 tys. (4,6 proc.). Kwartalna strata operacyjna skurczyła się z 47 do 5 mln koron.
Koncern podkreślił w sprawozdaniu, że wycofywanie się z naszego rynku przebiega zgodnie z planem i powinno zakończyć się w połowie br.

Viaplay Group w zeszłym kwartale ograniczyła koszty sprzedaży r/r z 4,46 do 3,99 mld koron, dzięki czemu jej zysk sprzedażowy brutto wzrósł z 297 do 381 mln koron. Zmalały też wydatki firmy w obszarze ogólnym i administracyjnym (z 373 do 325 mln), a rentowność operacyjna poszła w górę z 473 mln koron straty do 38 mln zysku.
Za to w rubryce transakcji finansowych zamiast 1,09 mld koron przychodów przed rokiem (m.in. dzięki nowej emisji akcji) pojawiło się 137 mln koron kosztów. Przełożyło się to na spadek rentowności netto z 605 mln koron zysku do 125 mln koron straty.

Dołącz do dyskusji: Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów