Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów
Chociaż platforma subskrypcyjna Viaplay w związku z planowanym wyjściem w Polski ma w ofercie coraz mniej transmisji sportowych, notuje niewielkie spadki liczby subskrybentów. Cały koncern Viaplay Group w efekcie restrukturyzacji znacząco poprawił rentowność operacyjną.
W pierwszym kwartale 2025 roku Viaplay Group wypracowała 4,37 mld koron szwedzkich przychodów sprzedażowych, po spadku o 8,1 proc. z 4,76 mld rok wcześniej.
W obszarze działalności, którą koncern klasyfikuje jako główną (to przede wszystkim rynki skandynawskie i Holandia), wpływy zmalały rok do roku o 6 proc. do 4,19 mld koron (spadek organiczny wyniósł 4,8 proc.). Przyczyniło się to tego głównie skurczenie wpływów z sublicencji i innych źródeł o 52,8 proc. do 226 mln koron. Firma w sprawozdaniu wskazała, że z początkiem br. odeszła od sprzedaż dużych pakietów treści fabularnych. Teraz stawia na partnerstwa kreatywne i sprzedaż sublicencji do transmisji sportowych.
Viaplay ma mniej klientów w Skandynawii
Przychody z subskrypcji do platformy Viaplay na głównych rynkach zmniejszyły się o 0,8 proc. do 1,95 mld koron, przy spadku liczby jej klientów o 4,1 proc. do 4,65 mln. Koncern zaznaczył, że w Holandii subskrybenci wracają na platformę zwykle z początkiem kolejnego sezonu Formuły 1.
Firma na swoich głównych rynkach wypracowała też 1,19 mld koron wpływów z abonamentów z telewizją linearną (0,4 proc. więcej niż przed rokiem) oraz 832 mln koron z reklam (po spadku r/r o 0,2 proc.
Strata operacyjna (bez danych spółek stowarzyszonych i działalności zaniechanej) zmalała r/r z 270 do 222 mln koron.

W Polsce wciąż 1,5 mln subskrybentów Viaplay
Na pozostałych rynkach Viaplay Group kwartalne przychody poszły w dół r/r o 39,6 proc. do 180 mln koron. Wynika to przede wszystkim wycofania się przez firmę w połowie ub.r. z Wielkiej Brytanii i krajów bałtyckich.
W efekcie pozostałe rynki koncernu w całości stanowi Polska. Z naszego kraju platforma zamierza wycofać się w połowie 2025 roku, dlatego stopniowo zmniejsza swoją ofertę sportową. Jesienią ub.r. transmisje piłkarskiej Ligi Europy i Ligi Konferencji Europy przejęła po niej Telewizja Polsat, a gale KSW trafiły do oferty Canal+ Polska.
Od początku br. część meczów piłkarskiej ligi niemieckiej pokazuje Eleven Sports (na wyłączność przejmie te transmisje w połowie roku), który od startu obecnego sezonu transmituje też wyścigi Formuły 1.
Mimo to na koniec marca br. Viaplay miała w Polsce 1,55 mln subskrybentów, tylko o 40 tys. mniej niż kwartał wcześniej i nieco więcej niż na koniec września ub.r. (1,545 mln). Rok do roku nastąpił natomiast spadek o 74 tys. (4,6 proc.). Kwartalna strata operacyjna skurczyła się z 47 do 5 mln koron.
Koncern podkreślił w sprawozdaniu, że wycofywanie się z naszego rynku przebiega zgodnie z planem i powinno zakończyć się w połowie br.

Viaplay Group w zeszłym kwartale ograniczyła koszty sprzedaży r/r z 4,46 do 3,99 mld koron, dzięki czemu jej zysk sprzedażowy brutto wzrósł z 297 do 381 mln koron. Zmalały też wydatki firmy w obszarze ogólnym i administracyjnym (z 373 do 325 mln), a rentowność operacyjna poszła w górę z 473 mln koron straty do 38 mln zysku.
Za to w rubryce transakcji finansowych zamiast 1,09 mld koron przychodów przed rokiem (m.in. dzięki nowej emisji akcji) pojawiło się 137 mln koron kosztów. Przełożyło się to na spadek rentowności netto z 605 mln koron zysku do 125 mln koron straty.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Viaplay żegna się z Polską. Mniej transmisji, ale nie ubywa klientów