Właściciel Canal+ rozważa podział firmy na trzy podmioty
Francuski koncern Vivendi poinformował, że rozważa podział swojej działalności na trzy podmioty, z których każdy byłby notowany na giełdzie. Canal+ koncentrowałby się na działalności telewizyjnej, Havas na reklamowej, natomiast Lagardère skupiałby się na działalności inwestycyjnej, wydawniczej i handlu detalicznym.

Podział ma na celu zwiększenie wycenianej wartości poszczególnych części koncernu. Otwierałby też drogę do fuzji i rozwoju konkretnych podmiotów. Reuters zauważył, że analitycy wskazują Havas jako szczególnie atrakcyjne aktywo do przejęcia. Giełda bardzo pozytywnie zareagowała na zapowiedź Vivendi. W czwartek kurs akcji firmy wzrósł o 0,89 euro, czyli 9,96 proc.
Vivendi poinformował, że rada nadzorcza wyraziła już zgodę na realizację planu podziału koncernu. Ma to podkreślić znaczenie Canal+, który na prawie 50 rynkach posiada ponad 25 mln abonentów i subskrybentów usług telewizyjnych i streamingowych. Vivendi zauważa, że w ostatnich latach przejął M7 Group i SPI International. Wspomina też o objęciu strategicznych udziałów w Multichoice, VIU i Viaplay. Już niebawem w tej skandynawskiej grupie Canal+ może mieć 29,3 proc. akcji.
Kanały, platformy cyfrowe, gazety i sklepy w jednych rękach
Pod koniec listopada Vivendi, właściciel m.in. Grupy Canal+, ogłosił sfinalizowanie przejęcia koncernu Lagardère. W portfolio Lagardère są m.in. tytuły prasowe „Paris Match”, „Le Journal du Dimanche”, stacje radiowe Europe 1, Europe 2, RFM. Firma jest również właścicielem wydawnictw Hachette Livre czy Larousse, a za pośrednictwem spółki Lagardère Travel Retail sieci sklepów Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. Lagardère posiada również teatry, takie jak Casino de Paris.
W wyniku transakcji Vivendi posiada 60 proc. udziałów w Lagardère i może korzystać z ponad połowy głosów podczas zgromadzenia akcjonariuszy. Francuski gigant, do którego należy m.in. Grupa Canal+, zwiększa po zmianach zatrudnienie z 38 tys. do 66 tys. pracowników na wszystkich kontynentach. Spodziewany jest wzrost sprzedaży o 72 proc. z 9,6 mld euro do 16,5 mld euro w porównaniu z 2022 rokiem.
Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że w maju 2022 roku Grupa Canal+ nadawała tylko na tym kontynencie 113 kanałów telewizyjnych. Więcej stacji mają Disney (130), Comcast/Sky (172), Paramount Global (203) i Warner Bros. Discovery (360). W Polsce Canal+ nadaje 20 kanałów. Są to: Canal+ Premium, Canal+ 4K Ultra HD, Canal+ 1, Canal+ Film, Canal+ Family, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 3, Canal+ Sport 4, Canal+ Sport 5, Canal+ Now, Canal+ Kuchnia, Canal+ Domo, Canal+ Dokument, AleKino+, Planete+, TeleToon+, MiniMini+, Novelas+. 
Canal+ jest też właścicielem platformy cyfrowej, serwisu streamingowego Canal+ online i firmy Digital SPI International. W jej portfolio są: Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Kino TV, FilmBox Extra, FilmBox Premium, FilmBox Family, FilmBox Action, FilmBox Arthouse, FightBox, Dizi, DocuBox, Fast&Fun Box i 360 TuneBox, a także naziemne kanały Stopklatka i Zoom TV. Grupa Canal+ poza Europą działa także w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej.
Przychody Grupy Canal+ wzrosły o 5,7 proc. w III kwartale 2023 roku i o 3,9 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach roku. Nastąpiło to dzięki dobrym wynikom Studiocanal i segmentu płatnej telewizji we Francji. W III kwartale br. przychody całej Grupy Canal+ wyniosły 1,5 mld euro. Przychody Studiocanal, wytwórni i dystrybutora filmowo-telewizyjnego wzrosły o 26,9 proc. z 92 mln euro do 115 mln euro.
W III kwartale br. przychody całego koncernu Vivendi wzrosły o 3,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku do 2,43 mld euro. Stało się to dzięki dobrym wynikom Canal+ i agencji reklamowej Havas.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter






 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Właściciel Canal+ rozważa podział firmy na trzy podmioty