„Vogue” wydrukował zdjęcia modelki z AI. Nowa era w modzie?
W „biblii mody” po raz pierwszy wydrukowano rozkładówkę z modelką wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. W ten sposób w „Vogue” promuje się marka Guess. Czy to początek końca zdjęć ludzkich modelek w prasie modowej?

Amerykański „Vogue” przeszedł niedawno przez wielką zmianę – po dekadach z funkcji redaktor naczelnej ustąpiła Anna Wintour. To jednak nie koniec epokowych wydarzeń w kultowych tytule.
Modelka AI w „biblii mody”
W najbardziej prestiżowym, sierpniowym wydaniu magazynu „August issue” po raz pierwszy w historii pokazano zdjęcia tworu w pełni wygenerowanego przez sztuczną inteligencję, w roli modelki prezentującej kolekcję Guess.
Na dwustronnicowej rozkładówce modelka siedzi z filiżanką kawy w jasnoniebieskim kombinezonie w kwiaty. Na drugim zdjęciu postać AI opiera się o niebieską ścianę w czarno-białej sukience w jodełkę, trzymając w dłoni dopasowaną torebkę z kolekcji Guess.
Vogue is under fire for featuring a Guess campaign in their latest issue that used an AI generated model pic.twitter.com/bZnScQhlfh
— Couture is Beyond (@CoutureIsBeyond) July 24, 2025
Reklama została wyprodukowana przez agencję marketingową Seraphinne Vallora. Wcześniej realizowała już projekty dla „Harper’s Bazaar” czy „Elle”.
Informacja o tym, że na zdjęciu widać sztuczną modelkę, znalazła się w rogu zdjęcia, drobnym drukiem.
Koniec prawdziwych zdjęć w modzie?
Sprawa wzburzyła wielu odbiorców. Jedni twierdzą, że zagraża to różnorodności w modzie i podnosi i tak już mocno wygórowane standardy.
„Nowy standard piękna będzie dosłownie nieosiągalny, ponieważ nie jest prawdziwy” – zauważył komentujący.
Inni twierdzą, że to zagrożenie dla racji bytu zawodowych modelek, fotografów mody i innych powiązanych z branżą fashion profesji. Po co magazyny i projektanci mieliby płacić krocie za sesje zdjęciowe ludziom, jeśli można ich zastąpić idealnymi obrazkami z AI?
„To nie jest kierunek, w którym powinna podążać sztuczna inteligencja” – skomentował jeden z internautów, cytowany przez brytyjski „Independent”. W rozmowie z tytułem, modelka plus size Felicity Hayward wyraziła obawy o utratę miejsc pracy przez osoby kreatywne zaangażowane w sesje zdjęciowe, w tym wizażystów, fryzjerów, scenografów, asystentów i cateringowców.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: „Vogue” wydrukował zdjęcia modelki z AI. Nowa era w modzie?