Ruch z AI na strony www dynamicznie rośnie. Ale to niewiele przy spadkach
Popularność asystentów AI takich jak ChatGPT czy Gemini przekłada się też na wzrost znaczenia nowego źródła ruchu na strony www. Tym źródłem są wizyty pochodzące od aplikacji i asystentów AI. Similarweb podało, że w skali roku dynamika odwiedzin serwisów z tego właśnie źródła przekroczyła 350 proc.

Dane podane przez Similarweb dotyczą 1000 największych stron WWW na świecie. W czerwcu 2025 roku ruch na te witryny z asystentów i aplikacji AI wyniósł 1,13 miliarda wizyt. To wzrost o 357 procent w porównaniu do czerwca zeszłego roku.
Oczywiście nie jest to w tej chwili wystarczająca liczba, aby zrekompensować spadki w ruchu organicznym spowodowanym między innymi poprzez AI Overview. Ten według Similarweb w czerwcu wyniósł 191 miliardów.
Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie strony informacyjne i media, to wzrost ruchu z AI jest jeszcze większy, bo wyniósł 770 procent w ciągu roku. To zdecydowanie dobra wiadomość dla wydawców, ale nie rozwiązuje ich bieżących problemów. Aby ruch z AI był na poważnie brany pod uwagę, niezbędne jest utrzymanie tego trendu przez kolejne lata i dalsze, kilkukrotne wzrosty rok do roku.
Kategorie, które są największymi beneficjentami ruchu z AI, to strony szerokiej kategorii „Tech, search, social” (strony wyszukiwarek oraz serwisów społecznościowych), sztuki i rozrywki, wspomniane wcześniej media i informacje oraz szeroko pojęty e-commerce.
AI lubi przekierować swoich użytkowników na strony takie jak YouTube (31,3 miliona wizyt), Reddit (11,1 miliona), Facebook (11 milionów) czy Wikipedia (10,8 miliona). Dużo ruchu z AI trafia też na Instagram (4,7 miliona) oraz LinkedIn (4,4 miliona). To może wzmocnić trend jakim jest social search w mediach społecznościowych.
Zobacz też: Social search po polsku. Facebook i YouTube podkopują wyszukiwarki
Ruch z wyszukiwarki a ruch z AI
Wizyta wizycie nie równa. Mamy do dyspozycji takie wskaźniki jak długość wizyty, głębokość, zaangażowanie i wiele innych. Porównywanie obu źródeł ruchu pod tym kątem w przyszłości może być źródłem ciekawych insightów dla marek i mediów. Może się okazać, że osoby, które trafiają na naszą stronę dzięki AI mają silniejszą intencję zakupową niż te, które trafiają do nas z wyszukiwarek czy mediów społecznościowych.
Nie zapominaj, że sztuczna inteligencja zmienia sposób w jaki korzystamy z internetu oraz robimy zakupy online. Wyzwaniem jest nowy konsument wspierany przez AI w swoich decyzjach zakupowych. Dziś ruch z ChatGPT (według Similarweb odpowiedzialny za 80 procent ruchu z AI) czy innych aplikacji może wydawać się nieistotnym promilem. Jednak w przyszłości ma szansę stanowić fundament w handlu online.
Te informacje o AI oraz ruchu na strony www również warto przeczytać:
Nie tylko wydawcy. Marki również stracą przez AI od Google - AI fundamentalnie zmienia relację marek z klientami, przenosząc ją z kliknięć w stronę internetową na "bezpośrednią" rozmowę
Czarne chmury nad wydawcami. Google wprowadza podsumowania AI także w Discoverze - Google coraz mocniej stawia na pokazywanie w swojej wyszukiwarce podsumowań przetworzonych przez AI treści wydawców. Teraz taka opcja pojawiła się oficjalnie w Google Discover
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nie-tylko-wydawcy-marki-rowniez-straca-przez-ai
Dołącz do dyskusji: Ruch z AI na strony www dynamicznie rośnie. Ale to niewiele przy spadkach