SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta

Państwowa spółka Węglokoks w prowadzonym przetargu na obsługę PR żąda od agencji, by miały w swoich zespołach osoby z kilkuletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach. – To jednak niespotykane żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji – mówi Wirtualnemedia.pl szef jednej z agencji PR. Węglokoks przekonuje, że utrzymuje liczne kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a jego działania komunikacyjne często wykraczają poza Polskę. 

Jak już informowaliśmy, spółka Węglokoks prowadzi przetarg na wybór agencji doradczej do opracowania i wdrożenia kompleksowej strategii komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, doradztwa w zakresie PR oraz doradztwa w zarządzaniu komunikacją kryzysową

O wyborze zwycięskiej agencji zdecydują: cena (waga kryterium - 60 proc.) i doświadczenie personelu (waga kryterium- 40 proc.). 

I tak w kwestii drugiego kryterium, czyli doświadczenia personelu startujące w tym przetargu agencje muszą wykazać m.in. wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej prowadzenie bieżącej komunikacji na rzecz spółki Skarbu Państwa (wymagane jest przedstawienie referencji lub innych dokumentów potwierdzających wykonanie prac w ciągu ostatnich 3 lat) oraz wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej współpracę ze związkami zawodowymi (wymagane jest przedstawienie publikacji/informacji potwierdzających z okresu 3 lat przed dniem upływu terminu składania ofert).

Ponadto agencje muszą wykazać, że posiadają i skierują do współpracy przynajmniej dwóch konsultantów z minimum 10-letnim doświadczeniem w PR oraz co najmniej jednego konsultanta z doświadczeniem w komunikacji wewnętrznej w strukturach firmy zatrudniającej co najmniej 500 pracowników. 

Dodatkowo uczestnicy przetargu muszą wykazać, że konsultanci dedykowani do zespołu obsługującego Węglokoks, wykonywali prace w międzynarodowych koncernach (jako pracownik tych koncernów) przez okres co najmniej 3 lat, obejmującą działania z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej oraz ESG i/lub CSR i/lub zrównoważonego rozwoju w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania ofert. 

Muszą również dowieść, że konsultanci dedykowani do zespołu - w ciągu ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert byli aktywnie zaangażowani w prowadzenie działań z zakresu komunikacji PR dla przynajmniej: 3 firm, w tym przynajmniej 1 firmy międzynarodowej i przynajmniej jednej spółki Skarbu Państwa (polskiej). 

Węglokoks doprecyzowuje, że poprzez “firmę międzynarodową” rozumie podmiot działający w co najmniej dwóch krajach innych niż Polska lub w Polsce i poza nią. 

Dość osobliwe kryteria wyboru

Jeden z szefów agencji PR działającej na polskim rynku przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że wymagania Węglokoksu zwłaszcza w zakresie doświadczenia personelu agencyjnego są dość osobliwe. 

To jednak niespotykane – żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji, zwłaszcza że zamawiający nie jest koncernem międzynarodowym, więc taki wymóg nie wydaje się uzasadniony. Jest to tym dziwniejsze, że nie ma wskazania odpowiedniej branży, w której taka osoba miałaby być doświadczona – zauważa nasz rozmówca. 

Podkreśla, że “w ogóle wskazywanie na rodzaj umowy, która ma gwarantować doświadczenie jest zaskakujące”: – Posiadanie przez agencje specyficznego doświadczenia z reguły należy wykazać w dokumentach pochodzących od klientów [referencje] lub przez opis działań – wyjaśnia.

Węglokoks to spółka, która działa nie tylko na rynku krajowym, ale prowadzi również działalność międzynarodową, obejmującą m.in. handel surowcami czy wyrobami stalowymi. W związku z tym utrzymujemy liczne i bieżące kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a nasze działania komunikacyjne często wykraczają poza granice Polski – wyjaśnia nam Michał Łyczak, kierownik biura komunikacji i marketingu w Weglokoksie. 

Dodaje, że spółce zależy na doświadczonych specjalistach z branży, którzy będą mogli skutecznie wspierać nasze działania komunikacyjne, również na arenie międzynarodowej. 

Mamy świadomość, że czym innym jest doświadczenie zdobyte wyłącznie w agencji PR, a czym innym praktyczna wiedza ekspertów, którzy faktycznie zarządzali komunikacją w międzynarodowych firmach. To właśnie ich doświadczenie jest dla nas szczególnie cenne, ponieważ pozwala lepiej rozumieć wyzwania i mechanizmy działania globalnych rynków. Obecność w zespole osoby z takim doświadczeniem daje nam także większą pewność, że rozmawiamy z firmą mającą odpowiednie profesjonalne zasoby, by skutecznie realizować nasze potrzeby komunikacyjne – mówi Michał Łyczak.

Zapewnia przy tym, że postępowanie prowadzone jest w sposób transparentny, a wymogi stawiane oferentom wynikają wyłącznie z rzeczywistych potrzeb biznesowych i strategii komunikacyjnej Węglokoksu. 

Dołącz do dyskusji: Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Donald Tusk Wielki
Pisane pod konkretną firmę. Wiadomo, jak jest. Przetargi w panstwowych spoleczkach wygrywaja swoi. Spoldzielnia wspolna kradziez.
3 0
odpowiedź
User
Blender Holender
Wystarczy sprawdzić, która agencja PR spełnia takie wymagania i już będziemy w domu. Dlatego nie startujemy w przetargach już od bardzo dawna.
0 0
odpowiedź
User
Andżela
Jestem przerażona tym że teraz co druga 18-latka się puszcza na 𝗭𝗡𝗔𝗠𝗖𝗜𝗘.𝗣𝗟 ! Co na to rodzice ?
0 1
odpowiedź