Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta
Państwowa spółka Węglokoks w prowadzonym przetargu na obsługę PR żąda od agencji, by miały w swoich zespołach osoby z kilkuletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach. – To jednak niespotykane żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji – mówi Wirtualnemedia.pl szef jednej z agencji PR. Węglokoks przekonuje, że utrzymuje liczne kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a jego działania komunikacyjne często wykraczają poza Polskę.
Jak już informowaliśmy, spółka Węglokoks prowadzi przetarg na wybór agencji doradczej do opracowania i wdrożenia kompleksowej strategii komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, doradztwa w zakresie PR oraz doradztwa w zarządzaniu komunikacją kryzysową.
O wyborze zwycięskiej agencji zdecydują: cena (waga kryterium - 60 proc.) i doświadczenie personelu (waga kryterium- 40 proc.).
I tak w kwestii drugiego kryterium, czyli doświadczenia personelu startujące w tym przetargu agencje muszą wykazać m.in. wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej prowadzenie bieżącej komunikacji na rzecz spółki Skarbu Państwa (wymagane jest przedstawienie referencji lub innych dokumentów potwierdzających wykonanie prac w ciągu ostatnich 3 lat) oraz wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej współpracę ze związkami zawodowymi (wymagane jest przedstawienie publikacji/informacji potwierdzających z okresu 3 lat przed dniem upływu terminu składania ofert).
Ponadto agencje muszą wykazać, że posiadają i skierują do współpracy przynajmniej dwóch konsultantów z minimum 10-letnim doświadczeniem w PR oraz co najmniej jednego konsultanta z doświadczeniem w komunikacji wewnętrznej w strukturach firmy zatrudniającej co najmniej 500 pracowników.
Dodatkowo uczestnicy przetargu muszą wykazać, że konsultanci dedykowani do zespołu obsługującego Węglokoks, wykonywali prace w międzynarodowych koncernach (jako pracownik tych koncernów) przez okres co najmniej 3 lat, obejmującą działania z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej oraz ESG i/lub CSR i/lub zrównoważonego rozwoju w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania ofert.
Muszą również dowieść, że konsultanci dedykowani do zespołu - w ciągu ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert byli aktywnie zaangażowani w prowadzenie działań z zakresu komunikacji PR dla przynajmniej: 3 firm, w tym przynajmniej 1 firmy międzynarodowej i przynajmniej jednej spółki Skarbu Państwa (polskiej).
Węglokoks doprecyzowuje, że poprzez “firmę międzynarodową” rozumie podmiot działający w co najmniej dwóch krajach innych niż Polska lub w Polsce i poza nią.
Dość osobliwe kryteria wyboru
Jeden z szefów agencji PR działającej na polskim rynku przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że wymagania Węglokoksu zwłaszcza w zakresie doświadczenia personelu agencyjnego są dość osobliwe.
– To jednak niespotykane – żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji, zwłaszcza że zamawiający nie jest koncernem międzynarodowym, więc taki wymóg nie wydaje się uzasadniony. Jest to tym dziwniejsze, że nie ma wskazania odpowiedniej branży, w której taka osoba miałaby być doświadczona – zauważa nasz rozmówca.
Podkreśla, że “w ogóle wskazywanie na rodzaj umowy, która ma gwarantować doświadczenie jest zaskakujące”: – Posiadanie przez agencje specyficznego doświadczenia z reguły należy wykazać w dokumentach pochodzących od klientów [referencje] lub przez opis działań – wyjaśnia.
– Węglokoks to spółka, która działa nie tylko na rynku krajowym, ale prowadzi również działalność międzynarodową, obejmującą m.in. handel surowcami czy wyrobami stalowymi. W związku z tym utrzymujemy liczne i bieżące kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a nasze działania komunikacyjne często wykraczają poza granice Polski – wyjaśnia nam Michał Łyczak, kierownik biura komunikacji i marketingu w Weglokoksie.
Dodaje, że spółce zależy na doświadczonych specjalistach z branży, którzy będą mogli skutecznie wspierać nasze działania komunikacyjne, również na arenie międzynarodowej.
– Mamy świadomość, że czym innym jest doświadczenie zdobyte wyłącznie w agencji PR, a czym innym praktyczna wiedza ekspertów, którzy faktycznie zarządzali komunikacją w międzynarodowych firmach. To właśnie ich doświadczenie jest dla nas szczególnie cenne, ponieważ pozwala lepiej rozumieć wyzwania i mechanizmy działania globalnych rynków. Obecność w zespole osoby z takim doświadczeniem daje nam także większą pewność, że rozmawiamy z firmą mającą odpowiednie profesjonalne zasoby, by skutecznie realizować nasze potrzeby komunikacyjne – mówi Michał Łyczak.
Zapewnia przy tym, że postępowanie prowadzone jest w sposób transparentny, a wymogi stawiane oferentom wynikają wyłącznie z rzeczywistych potrzeb biznesowych i strategii komunikacyjnej Węglokoksu.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta