Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta
Państwowa spółka Węglokoks w prowadzonym przetargu na obsługę PR żąda od agencji, by miały w swoich zespołach osoby z kilkuletnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych koncernach. – To jednak niespotykane żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji – mówi Wirtualnemedia.pl szef jednej z agencji PR. Węglokoks przekonuje, że utrzymuje liczne kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a jego działania komunikacyjne często wykraczają poza Polskę.

Jak już informowaliśmy, spółka Węglokoks prowadzi przetarg na wybór agencji doradczej do opracowania i wdrożenia kompleksowej strategii komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, doradztwa w zakresie PR oraz doradztwa w zarządzaniu komunikacją kryzysową.
O wyborze zwycięskiej agencji zdecydują: cena (waga kryterium - 60 proc.) i doświadczenie personelu (waga kryterium- 40 proc.).
I tak w kwestii drugiego kryterium, czyli doświadczenia personelu startujące w tym przetargu agencje muszą wykazać m.in. wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej prowadzenie bieżącej komunikacji na rzecz spółki Skarbu Państwa (wymagane jest przedstawienie referencji lub innych dokumentów potwierdzających wykonanie prac w ciągu ostatnich 3 lat) oraz wykonanie co najmniej jednej pracy obejmującej współpracę ze związkami zawodowymi (wymagane jest przedstawienie publikacji/informacji potwierdzających z okresu 3 lat przed dniem upływu terminu składania ofert).
Ponadto agencje muszą wykazać, że posiadają i skierują do współpracy przynajmniej dwóch konsultantów z minimum 10-letnim doświadczeniem w PR oraz co najmniej jednego konsultanta z doświadczeniem w komunikacji wewnętrznej w strukturach firmy zatrudniającej co najmniej 500 pracowników.
Dodatkowo uczestnicy przetargu muszą wykazać, że konsultanci dedykowani do zespołu obsługującego Węglokoks, wykonywali prace w międzynarodowych koncernach (jako pracownik tych koncernów) przez okres co najmniej 3 lat, obejmującą działania z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej oraz ESG i/lub CSR i/lub zrównoważonego rozwoju w okresie ostatnich 10 lat przed terminem składania ofert.
Muszą również dowieść, że konsultanci dedykowani do zespołu - w ciągu ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert byli aktywnie zaangażowani w prowadzenie działań z zakresu komunikacji PR dla przynajmniej: 3 firm, w tym przynajmniej 1 firmy międzynarodowej i przynajmniej jednej spółki Skarbu Państwa (polskiej).
Węglokoks doprecyzowuje, że poprzez “firmę międzynarodową” rozumie podmiot działający w co najmniej dwóch krajach innych niż Polska lub w Polsce i poza nią.
Dość osobliwe kryteria wyboru
Jeden z szefów agencji PR działającej na polskim rynku przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że wymagania Węglokoksu zwłaszcza w zakresie doświadczenia personelu agencyjnego są dość osobliwe.
– To jednak niespotykane – żeby wymagać od agencji posiadania w zespole osoby, która była zatrudniona w określonego rodzaju organizacji, zwłaszcza że zamawiający nie jest koncernem międzynarodowym, więc taki wymóg nie wydaje się uzasadniony. Jest to tym dziwniejsze, że nie ma wskazania odpowiedniej branży, w której taka osoba miałaby być doświadczona – zauważa nasz rozmówca.
Podkreśla, że “w ogóle wskazywanie na rodzaj umowy, która ma gwarantować doświadczenie jest zaskakujące”: – Posiadanie przez agencje specyficznego doświadczenia z reguły należy wykazać w dokumentach pochodzących od klientów [referencje] lub przez opis działań – wyjaśnia.
– Węglokoks to spółka, która działa nie tylko na rynku krajowym, ale prowadzi również działalność międzynarodową, obejmującą m.in. handel surowcami czy wyrobami stalowymi. W związku z tym utrzymujemy liczne i bieżące kontakty z zagranicznymi kontrahentami, a nasze działania komunikacyjne często wykraczają poza granice Polski – wyjaśnia nam Michał Łyczak, kierownik biura komunikacji i marketingu w Weglokoksie.
Dodaje, że spółce zależy na doświadczonych specjalistach z branży, którzy będą mogli skutecznie wspierać nasze działania komunikacyjne, również na arenie międzynarodowej.
– Mamy świadomość, że czym innym jest doświadczenie zdobyte wyłącznie w agencji PR, a czym innym praktyczna wiedza ekspertów, którzy faktycznie zarządzali komunikacją w międzynarodowych firmach. To właśnie ich doświadczenie jest dla nas szczególnie cenne, ponieważ pozwala lepiej rozumieć wyzwania i mechanizmy działania globalnych rynków. Obecność w zespole osoby z takim doświadczeniem daje nam także większą pewność, że rozmawiamy z firmą mającą odpowiednie profesjonalne zasoby, by skutecznie realizować nasze potrzeby komunikacyjne – mówi Michał Łyczak.
Zapewnia przy tym, że postępowanie prowadzone jest w sposób transparentny, a wymogi stawiane oferentom wynikają wyłącznie z rzeczywistych potrzeb biznesowych i strategii komunikacyjnej Węglokoksu.
Dołącz do dyskusji: Osobliwy zapis w przetargu państwowego giganta