Wirtualna Polska z optymizmem reklamowym
Wirtualna Polska spodziewa się, że w br. rynek reklamy internetowej zyska 5-10 proc., a mocniej zwiększy się sprzedaż online usług turystycznych. Holding jest gotowy zwiększyć swoje zadłużenie na potrzeby kolejnych przejęć. - W turystyce rozglądamy się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo tu jest szansa na większą akwizycję - mówi prezes spółki Jacek Świderski.
- Bieżący rok musi być lepszy od poprzedniego, bo 2023 był wyjątkowo słaby. Wszyscy się zastanawiają, o ile będzie lepszy. Śledzimy dane m.in. GUS dotyczące konsumpcji w Polsce za listopad i grudzień ubiegłego roku, które były poniżej oczekiwań. Z drugiej strony jednak, gdy rozmawiamy z reklamodawcami, to słyszymy umiarkowany optymizm, co do tego roku - stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, w rozmowie z PAP Biznes.
Według danych Publicis Groupe w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej sięgnęła 3,69 mld zł, po wzroście rok do roku o 281,5 mln zł (czyli 8,2 proc.). O ile wydatki na reklamy wideo zwiększyły się o 20,1 proc., a w wyszukiwarkach o 11,4 proc., o tyle w segmencie display nastąpił spadek o 0,4 proc.
- Mamy pewność, że to będzie lepszy rok, natomiast mamy nadzieję, iż będzie zauważalnie lepszy, jeśli chodzi o reklamę internetową. Według naszych szacunków rynek reklamy internetowej display wzrósł w 2023 roku o niespełna 5 proc. Spodziewamy się, że w tym roku zwyżka rynku reklamy internetowej nadal będzie jednocyfrowa, choć według naszych oczekiwań powinna mieścić się w przedziale 5-10 proc. - dodał Świderski.
WP chce korzystać z silnego popytu w turystyce
Jeszcze lepsza koniunktura panuje na rynku turystycznym, na którym działają należące do Wirtualnej Polski platformy Nocowanie.pl i Noclegi.pl z turystyką krajową, Nocowanie.pl z podróżami zagranicznymi oraz Grupę Szallas, właściciel serwisów do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech, w Czechach, Rumunii i Chorwacji.
- Pomimo tego, że kondycja polskiej gospodarki nie jest w tej chwili dobra, to popyt na usługi turystyczne w naszym kraju wciąż jest silny. Duże zapotrzebowanie na te usługi widać w całej Europie Środkowo-Wschodniej, co obserwujemy, działając w tym regionie. Oczywiście, pojawia się pytanie, czy to jest popyt odłożony jeszcze po covidzie, ale wówczas mielibyśmy do czynienia już z trzecim takim rokiem. Może jednak dochodzi do wzrostu udziału wydatków na usługi turystyczne w portfelu Polaka, czy szerzej - mieszkańca Europy Środkowo-Wschodniej - opisał szef Wirtualnej Polski.
CZYTAJ TEŻ: Michał Brański nowym prezesem Audioteki. W kierownictwie Wiszniewska z Telewizji WP
Perspektywy na cały br. są dobre. - Nie ma jakichś szczególnych wyzwań dla branży turystycznej, z wyjątkiem tych wojennych. Mam na myśli przede wszystkim to, co się dzieje w basenie Morza Czerwonego i Morza Śródziemnego, czyli Gazę i Jemen. Egipt jest krajem sąsiadującym, a to istotny, zimowy kierunek turystyczny dla mieszkańców naszego regionu - powiedział prezes.
Świderski spodziewa się wyższej dynamiki sprzedaży online usług turystycznych kupowanych online. - Turystyka kupowana przez internet rośnie dużo szybciej, liczymy na dwucyfrowy wzrost rynku, w każdym wymiarze zarówno zagranicznym, jak i w tym krajowym, zarówno jeżeli chodzi o turystów przybywających do Europy Środkowo-Wschodniej, jak i tych wyjeżdżających stąd na wypoczynek. W zeszłym roku widzieliśmy dwucyfrowy wzrost i liczymy, że tak będzie w tym roku - stwierdził.
- Dynamika wzrostu może tylko nieco spowolnić, gdyż ubiegły rok był dla branży i dla nas wyjątkowo dobry. Oczekujemy wyższego niż rynkowy wzrostu naszego segmentu turystycznego. My mamy w tej chwili kilkunastoprocentowy udział w całym rynku turystycznym w Polsce - podkreślił.
Na rynku turystycznym okresem żniw są wakacje. - Zakładamy, że podobnie jak w ubiegłym roku, przychody z turystyki będą w trzecim kwartale większe od wpływów medialnych. W przyszłości, kolejnym kwartałem, w którym może się to wydarzyć, będzie kwartał pierwszy - prognozuje Jacek Świderski.
- Od kwietnia rozpoczęliśmy transformację naszego turystycznego serwisu Nocowanie.pl z ogłoszeniowego na transakcyjny. Skonwertowaliśmy już testowo do nowego modelu wszystkie dostępne u nas miejsca noclegowe w Krynicy- Zdroju. Dajemy sobie trzy lata, żeby skonwertować całość ofert - zapowiedział.
Wyjście reklamowe za granicę
Wirtualna Polska od paru lat rozwija usługi reklamowe WPartner, WP ads i WP Sales Booster, w ramach których sprzedaje powierzchnie także w serwisach innych wydawców. Jesienią ub.r. zaczęła je oferować także za granicą: na początek swoim klientom z Polski, którzy prowadzą też działalność w Czechach, Rumunii i Bułgarii.
- W ubiegłym roku po raz pierwszy w historii w działalności reklamowej postawiliśmy stopę na obcej ziemi, czyli tak, jak w tej turystycznej części zrobiliśmy kilka lat temu. To oczywiście niesie ze sobą szanse i zagrożenia. Jesteśmy na etapie otwierania biur sprzedaży w regionie. Równolegle docieramy do naszych obecnych polskich reklamodawców, o których wiemy, że mają aspiracje regionalne, z ofertą reklamy nie tylko w Polsce, ale w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - zrelacjonował Jacek Świderski.
- Duże zmiany na rynku w tym roku może spowodować odejście od tak zwanych „ciastek stron trzecich” w przeglądarce Chrome. Ma to dość istotne znaczenie zarówno dla reklamobiorców, jak i reklamodawców, gdyż wpływa na efektywność reklamową w internecie. A to jest to, dzięki czemu przejmujemy budżety reklamowe z telewizji, radia, prasy, czy outdooru - dodał.
CZYTAJ TEŻ: Rok w e-commerce według wydawców: najważniejsze wydarzenia, trendy i ludzie
Jego zdaniem rynek podzieli się na podmioty, te które wygrają i na przegranych tej zmiany i tak naprawdę będziemy mieli do czynienia z nowym rozdaniem rynkowym. - Liczymy, że lokalni gracze, tacy jak WP, znajdą się w tej pierwszej grupie. Szczególnie gdyby udało się przekonać naszych lokalnych konkurentów do współpracy w obliczu starcia z globalnymi platformami - zauważył Świderski.
- W tej chwili uruchamiamy produkty, które pozwolą nam co najmniej zachować tę efektywność, którą mieliśmy do tej pory. Po raz pierwszy w historii podjęliśmy decyzję, że Wirtualna Polska Holding podzieli się swoją technologią – platformą wydawniczo-reklamową, na którą co roku wydajemy 100 mln zł, z konkurentami. Projekt nazywa się WPlatform i rozpoczęliśmy właśnie jego udostępnianie - poinformował.
Przejęcia w DNA
W połowie 2020 roku Wirtualna Polska Holding po ponad dwóch latach przerwy wróciła do przejęć, na serię akwizycji przeznaczyła łącznie 500 mln zł (odliczając pieniądze na rachunkach kupionych spółek), z czego ok. 83 mln euro kosztowała Grupa Szallas. - W Wirtualnej Polsce Holding lubimy rozwój poprzez akwizycje, mamy to w swoim DNA. Lubimy przejęcia z wielu powodów, one przyspieszają i katalizują rozwój, motywują nas do nadzwyczajnego wysiłku. Jest to też sposób pozyskiwania talentów do organizacji - wyliczył Jacek Świderski.
- W turystyce rozglądamy się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo tu jest szansa na większą akwizycję. W Chorwacji mamy już biznes tak, że dołożenie do tego Bułgarii, Czarnogóry, czy Grecji jako popularnej destynacji byłoby zasadne. Patrzymy też na Europę Zachodnią - opisał. - W mediach też jesteśmy oczywiście cały czas zainteresowani przejęciami, ale tylko w Polsce, o czym świadczy, chociażby ostatni zakup portalu Wirtualne Media. Zakładamy, że kupimy coś jeszcze w tym roku, zarówno na rynku medialnym, jak i turystycznym - zaznaczył.
Świderski zauważył, że sytuacja finansowa Wirtualnej Polski pozwala przeznaczyć na przejęcia nawet 500 mln zł. - Nasze zadłużenie, czyli dług netto/EBITDA to 1x. Moglibyśmy teoretycznie zwiększyć je do 2,5x, czyli w zależności od poziomu EBITDA przejmowanego podmiotu, mówimy o co najmniej 600 mln zł na akwizycje - ocenił prezes firmy.
W trzecim kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów o prawie 50 proc. do 405,29 mln zł zwiększyła zysk netto z 50,76 do 71,7 mln zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska z optymizmem reklamowym
To bylo do przewidzenia ze wm zmieni sie w slup reklamowy wp.
Szkoda