WPP z karą 19 mln dolarów za naruszenie przepisów antykorupcyjnych
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd w USA ogłosiła, że holding reklamowy WPP (należą do niego agencje, m.in. VMLY&R, GroupM) zgodził się zapłacić ponad 19 milionów dolarów w celu rozwiązania zarzutów dotyczących naruszenia przepisów antykorupcyjnych, ksiąg i ewidencji oraz wewnętrznych kontroli księgowych ustawy o zagranicznych praktykach korupcyjnych (FCPA).
Nie przyznając ani nie zaprzeczając ustaleniom SEC, WPP zgodziła się zaprzestać naruszeń przepisów FCPA dotyczących przeciwdziałania przekupstwu, ksiąg i ewidencji oraz wewnętrznej kontroli księgowej oraz zapłacić 10,1 miliona dolarów tytułem wypłaty, 1,1 miliona dolarów odsetek oraz karę w wysokości 8 milionów dolarów.
Holding wydał oświadczenie w piątek rano: „Ustalenia Komisji dotyczą kwestii kontroli, a także przejmowania i integracji firm na rynkach wysokiego ryzyka do 2018 r.”, kiedy były dyrektor generalny WPP, Martin Sorrell kierował firmą. „Jak przyznaje zarządzenie Komisji, nowe kierownictwo WPP wprowadziło nowe, solidne środki i kontrole zgodności, zasadniczo zmieniło swoje podejście do przejęć, w pełni współpracowało z Komisją i rozwiązało sprawy osób zaangażowanych w niewłaściwe postępowanie”.
Zgodnie z raportem SEC, WPP wdrożyła „agresywną strategię rozwoju biznesu, która obejmowała przejęcie większościowych udziałów w wielu zlokalizowanych agencjach reklamowych na rynkach wysokiego ryzyka”. W nakazie stwierdza się, że „WPP nie zapewniło, aby te spółki zależne wdrożyły wewnętrzne kontrole księgowe i zasady zgodności WPP, pozwalając założycielom i dyrektorom nabytych podmiotów na wywieranie szerokiej autonomii i wywieranie nadmiernego wpływu”.
W nakazie stwierdzono również, że z powodu niedociągnięć strukturalnych „WPP nie zareagowała szybko lub odpowiednio na powtarzające się sygnały ostrzegawcze o korupcji lub niepowodzeniach kontroli w niektórych spółkach zależnych”.
SEC przytoczyła przykład w Indiach, gdzie przejęta spółka zależna nadal przekupywała indyjskich urzędników państwowych w zamian za kontrakty reklamowe, mimo że WPP otrzymała siedem anonimowych skarg dotyczących tego zachowania. Zamówienie dokumentuje również inne schematy i braki w wewnętrznej kontroli księgowej związane ze spółkami zależnymi WPP w Chinach, Brazylii i Peru.
- Firma nie może pozwolić, aby koncentracja na zyskowności lub udziale w rynku odbywała się kosztem odpowiedniej kontroli - powiedział Charles Cain, szef jednostki FCPA SEC. - Ponadto, firmy muszą zidentyfikować pierwotną przyczynę problemów, gdy pojawiają się sygnały ostrzegawcze, aby zapobiec utrwaleniu się wzorca zachowań korupcyjnych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: WPP z karą 19 mln dolarów za naruszenie przepisów antykorupcyjnych