WPP z 11 proc. wzrostem przychodów wraca do wyników sprzed pandemii
Holding reklamowy WPP, do którego należą takie agencje jak m.in. VMLY&R, Ogilvy, GroupM, Wavemaker zamknął I półrocze br. przychodami w kwocie 4,9 mld funtów. To 11 proc. więcej niż rok temu i 0,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku, czyli przed wybuchem pandemii.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. sprzedaż netto (czyli przychody pomniejszone o koszty) wzrosła o 11 proc. do 4,9 mld funtów. - Jesteśmy liderem w branży - skomentował dyrektor generalny WPP Mark Read. Dla porównania Interpublic zwiększył wpływy o 10,6 proc., Omnicom - o 10 proc., Publicis Groupe - o 9,7 proc., a Havas Vivendi - o 7,3 proc. w tym samym okresie.
W ujęciu dwuletnim WPP wyprzedził o 0,5 proc. swoje wyniki sprzed pandemii, czyli te osiągnięte w 2019 r.
Szybsze tempo wzrostu niż zakładano
Mark Read spodziewa się wzrostu przychodów w całym 2021 roku od 9 proc. do 10 proc. To oznaczałoby, że spółka odrobi wszystkie straty z 2020 roku w ciągu jednego roku – a nie jak planowano do 2022 roku.
Szef WPP powiedział, że odbicie w przychodach pokazało, że istnieją „strukturalne czynniki wzrostu”, w tym prognozy wzrostu wydatków na reklamy w ciągu najbliższych trzech lat, które wspierają sektor agencji.
- To pokazuje, że klienci reinwestują w marketing, media cyfrowe, e-commerce, w technologie marketingowe, gdy gospodarka się ożywia – dodał Read. - Ale patrząc na to w ujęciu dwuletnim, myślę, że odzwierciedla to więcej niż ożywienie, biorąc pod uwagę, że przekroczyliśmy poziomy z 2019 roku o rok przed naszymi oczekiwaniami.
Mocne premie w tym roku
Niektórzy z 104 tys. pracowników WPP otrzyma większe premie, ponieważ firma przeznaczyła 244 mln funtów na tzw. „pule motywacyjne” w pierwszej połowie roku, co oznacza pięciokrotny wzrost w porównaniu z 48 mln funtów w tym samym okresie ubiegłego roku.
Premie wypłacane są pod koniec roku, ale spodziewane jest, że pula motywacyjna prawdopodobnie wzrośnie o mniejszy odsetek w drugiej połowie 2021 r., ponieważ porównania finansowe z rokiem poprzednim będą mniej znaczące.
John Rogers, dyrektor finansowy, powiedział podczas prezentacji dla inwestorów, że spodziewa się, że łączna pula motywacyjna w 2021 r. wyniesie około 450 mln funtów w porównaniu z 185 mln funtów w 2020 r. i 294 mln funtów w 2019 r. - Uważamy, że ważne jest nagradzanie naszych współpracowników wysokimi premiami” – powiedział.
Rogers określił pulę premii w wysokości 450 milionów funtów jako „trochę wyższą” niż w typowym roku i powiedział, że byłaby „wyjątkowa, ale nie bezprecedensowa”, dodając, że prawdopodobnie wyniesie ona w przyszłym roku około 300-350 milionów funtów.
„Zachęcanie do dwuletniego wzrostu” w Grupie M
- GroupM naprawdę wyróżnia się – powiedział Mark Read, wskazując na wzrost przychodów tej odpowiedzialnej za obsługę mediową spółki o 28,6 proc. w drugim kwartale i 17 proc. w pierwszym półroczu.
Dwucyfrowy wzrost wpływów sprzedażowych odnotowały też VMLY&R, Wunderman Thompson, Ogilvy i AKQA Group. Główny pion agencji zintegrowanych, obejmujący te kreatywne i mediowe, wzrósł w I półroczu o 10,9 proc., public relations wzrósł o 7,4 proc., a agencje specjalistyczne o 17,1 proc..
W ujęciu regionalnym jeden z najlepszych wyników osiągnęła Wielka Brytania – wzrost o 31,8 proc. w drugim kwartale i 16,9 proc. w pierwszym półroczu.
Ameryka Północna wzrosła o 13,7 proc. w II kwartale i 7,5 proc. w I półroczu; Europa Zachodnia Kontynentalna wzrosła o 27,1 proc. w II kw. i 15 proc. w I półroczu; reszta świata, w tym region Azji i Pacyfiku, wzrosła o 16,1 proc. w II kwartale i 10,5 proc. w I półroczu.
WPP osiągnął zysk przed opodatkowaniem w wysokości 394 milionów funtów za I półrocze w porównaniu do straty 3,2 miliarda funtów w tym samym okresie w 2020 roku. Wtedy dokonano dużego odpisu na historyczne przejęcie Grupy Y&R.
- Jestem zachwycony naszymi wynikami w pierwszych sześciu miesiącach roku, w czasie, gdy COVID nadal zbiera żniwo w wielu krajach. Wskaźnik wzrostu przychodów typu „like-for-like” pomniejszony o koszty refakturowane, wynoszący 19,3 proc. w drugim kwartale, jest naszym najwyższym w historii, ponieważ klienci reinwestują w marketing, zwłaszcza w media cyfrowe, e-commerce i technologie marketingowe. Powróciliśmy do poziomów z 2019 roku w 2021 roku, czy rok wcześniej niż planowaliśmy - podkreśla Mark Read.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: WPP z 11 proc. wzrostem przychodów wraca do wyników sprzed pandemii