Wydawca „Rzeczpospolitej” z rekordową stratą. Przez rolniczą inwestycję
W pierwszym kwartale 2025 roku firma Gremi Media, wydająca m.in. „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”, przy minimalnym spadku skonsolidowanych przychodów miała 1,6 mln zł straty netto. Rentowność wydawcy pogorszyły inwestycje w przejęte pół roku temu „Wieści Rolnicze”.

Grupa kapitałowa Gremi Media w pierwszym kwartale 2025 roku wypracowała 22,61 mln zł przychodów sprzedażowych, o 0,3 proc. mniej niż przed rokiem. Wpływy gotówkowe zmalały rok do roku z 20,84 do 20,65 mln zł, zaś te barterowe zwiększyły się z 1,84 do 1,96 mln.
Firma od lat wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet” oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” spadła r/r o 6,78 proc. do 23 799 egz., a „Parkietu” – o 0,04 proc. do 2 736 egz. Ponadto jesienią ub.r. Gremi Media przejęła magazyn „Wieści Rolnicze” (na początku br. jego dyrektor zarządzającą została Paulina Janusz-Twardowska).
W zeszłym kwartale znacząco wzrosły wydatki grupy Gremi Media. Koszty własne sprzedaży poszły w górę z 10,93 do 12,44 mln zł, koszty sprzedaży – z 7,34 do 8,15 mln, a koszty ogólnego zarządu – z 3,16 do 3,32 mln.
W konsekwencji mocno pogorszyła się rentowność firmy. Zysk EBITDA zmalał z 2,85 mln do 638 tys. zł, wynik operacyjny – z 1,17 mln zysku do 1,38 mln straty, zaś wynik netto – z 644 tys. zysku do 1,58 mln straty.
Kosztowne inwestycje w „Wieści Rolnicze”
W sprawozdaniu grupy Gremi Media wskazano, że do spadku jej rentowności przyczyniły się m.in. „ponoszenie przez grupę kapitałową zwiększonych kosztów związanych z rozwojem projektu „Wieści Rolniczych” oraz znaczącą rozbudową w obszarze działu online będącego kluczowym, w dzisiejszym otoczeniu rynkowym, elementem niezbędnym do budowania silnych i rozpoznawalnych marek z portfolio grupy kapitałowej Gremi Media”.
Zaznaczono, że w zeszłym kwartale średnia liczba rzeczywistych użytkowników serwisu „Wieści Rolniczych” wzrosła r/r ponad dwuipółkrotnie, a liczba odsłon – ponad sześciokrotnie, do prawie 3 mln.
– Pierwsze wymierne efekty poczynionych nakładów w obszarach wymienionych powyżej przewidziane są już na drugą połowę 2025 roku, a horyzont dokonanych inwestycji ma charakter średnioterminowy – dodano.
Grupa Gremi Media zanotowała swoją zdecydowanie najwyższą stratę netto od debiutu giełdowego jesienią 2017 roku. W trzecim kwartale ub.r. ujemna rentowność netto firmy wyniosła 659 tys. zł, a w pierwszym kwartale 2023 roku – 212 tys.

W piątek na koniec sesji giełdowej za akcję Gremi Media płacono 39,80 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 71,2 mln zł. Przez minione 12 miesięcy kurs spółki zmalał o 42,3 proc., a od początku stycznia br. – o 29,6 proc.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Rzeczpospolitej” z rekordową stratą. Przez rolniczą inwestycję