Zbożowy kryzys Wykopu potrwa kilka dni (opinie ekspertów)
Kryzys na Wykopie związany z wpisami o zbożu pokazuje siłę społeczności serwisu i zapewne potrwa parę dni. Administratorzy witryny zareagowali na tę sytuację w odpowiedni sposób - oceniają eksperci z agencji social mediowych pytani przez Wirtualnemedia.pl.
Panująca na Wykopie od niedzieli sytuacja to jeden z najbardziej spektakularnych kryzysów wizerunkowych w polskim internecie. Internauci zdenerwowani zablokowaniem niektórych użytkowników z powodu treści dotyczących jednej z moderatorek witryny dodają na nią tylko wpisy na temat zboża.
Justyna Dzieduszycka-Jędrach, dyrektor zarządzający 121 PR, zauważa, że Wykop padł niejako ofiarą broni, którą do tej pory udostępniał internautom w walce z innymi firmami. - Serwis jest kryzysogenny sam w sobie - nieraz zamieszczone tam negatywne wpisy o firmach czy markach wywołują ich kryzysy. W końcu taka sytuacja obróciła się przeciw samemu Wykopowi - ocenia Dzieduszycka-Jędrach.
W odpowiedzi na „zbożowy kryzys” komunikaty Wykopu są publikowane na profilu Michała Białka, dyrektora serwisu. Administratorzy nie zdecydowali się - jak na razie - zamieścić specjalnego oświadczenia stale widocznego np. na stronie głównej. Zdaniem Marty Szczepańskiej, dyrektor strategicznej agencji Socializer, przedstawiciele serwisu postępują odpowiednio. - Szybko, już w niedzielę, zamieścili oświadczenie, w którym przedstawili swoje stanowisko, to znaczy powody zablokowania niektórych osób. A w poniedziałek cały czas prowadzili dyskusję z użytkownikami - podkreśla Szczepańska.
>>> Kryzys na Wykopie: serwis kasuje i banuje, użytkownicy odpowiadają zbożem
Justyna Dzieduszycka-Jędrach zwraca uwagę, że taka strategia działania jest zgodna z profilem i wizerunkiem Wykopu. - Serwis jest postrzegany jako niepokorny, więc nie wiem, czy powinien w tej sytuacji reagować jak typowa korporacja: publikować oficjalne oświadczenie podpisane przez prezesa. Zamiast tego administratorzy postanowili zaryzykować i nie reagować w sposób formalny, sztywny, tylko postawić na żart i bezpośrednią komunikację z użytkownikami - opisuje Dzieduszycka-Jędrach. Jakub Prószyński, bloger i community manager w agencji Vis Services zgadza się, że niektórych użytkowników Wykopu pewnie bawi to, że serwis mruga do nich okiem. Jednak Prószyński zauważa też, że konkretny problem pozostaje niezałatwiony: kilkudziesięciu użytkowników jest od niedzieli zbanowanych. - Administracja powinna szybką cofnąć bany i wydać oświadczenie, w którym przeprasza użytkowników za tę sytuację - ocenia Prószyński.
Zdaniem Justyny Dzieduszyckiej-Jędrach ten kryzys jest jednak raczej zabawny niż poważny. - Nie wiąże się przecież z nieuczciwym postępowaniem czy stratami finansowymi ponoszonymi przez klientów - podkreśla ekspertka. - I właśnie śmieszność sytuacji, w której cały Wykop zdominowany jest przez treści o zbożu, motywuje pewnie wielu użytkowników do dodawania i „wykopywania” takich wpisów. Ale sądzę, że w ciągu paru dni im się to znudzi - dodaje.
Również Marta Szczepańska prognozuje, że wpisy zbożowe będą dominować na Wykopie nie dłużej niż przez kilka dni. - Tyle zazwyczaj trwają podobne akcje w social media - ocenia. - Tak naprawdę sądziłam, że już w poniedziałek sytuacja na Wykopie się unormuje. Jednak o weekendowym kryzysie serwisu poinformowało wtedy wiele mediów, co dodatkowo nakręciło tę akcję - zauważa Szczepańska.
Jakub Prószyński zaznacza przy tym, że społeczność Wykopu jest bardzo pamiętliwa. - Świadczy o tym chociażby przypomniany w weekend niefortunny komentarz moderatorki sprzed trzech lat, który stał się zarzewiem całego kryzysu - mówi Prószyński. - Dlatego teraz użytkownicy Wykopu będą bardzo nieprzychylnie nastawieni do moderacji w serwisie i na pewną wytkną każdy błąd czy wpadkę w tym zakresie - dodaje.
Nie ma jednak mowy o tym, że internauci na stałe odwrócą się od Wykopu. - Przecież nawet teraz nie grożą bojkotem serwisu, tylko wręcz przeciwnie - pokazują swoją siłę jako społeczności zgromadzonej na tej strony - zauważa Justyna Dzieduszycka-Jędrach. - Zresztą użytkownicy Wykopu nie mają za bardzo gdzie przejść. Nie ma w Polsce drugiego podobnie popularnego serwisu tego typu, z równie dynamiczną społecznością - puentuje Jakub Prószyński.
>>> Wykop odpowiada ws. zboża: niektóre bany niesłuszne, ale nie tolerujemy szykan
W marcu br. Wykop.pl zanotował 1,62 mln użytkowników, 41 mln odsłon i prawie 45 minut spędzonych na stronie przez przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz szczegółowe wyniki). Jesienią ub.r. serwis przejęła Grupa Allegro (więcej o tym).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Zbożowy kryzys Wykopu potrwa kilka dni (opinie ekspertów)